Oproep eigenaren Defender 110 met hefdak ivm RDW keuring

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Houston

Re: Oproep eigenaren Defender 110 met hefdak ivm RDW keuring

Berichtdoor Houston » 21 Jan 2024, 14:02

Landmarcs schreef:
Edward schreef:Het laadblok valt onder dezelfde regels als bij grijs. Dat wil zeggen dat het in de auto moet passen maar dat los verwijderbare dingen als een hemelbekleding, kast of stoelen niet in de weg zitten. Het is dus meer een passen van de totale maat in de lege auto.

Dat is al jaren zo en nooit anders geweest.

Dat van dat laadblok is in ieder geval voor mij duidelijk.   Dat was dan ook de achtergrond van mijn vraag naar de 2 meter lengte.

't Is dus mede ook de reden waarom ik wel eens "zeur" over een 115 ipv de 110, of anders een "balkon-constructie" waarmee je de achterwand van de 110 iets zou kunnen opschuiven. Ik zag al eens een 90 met een achterdeur die dmv een "balkon-constructie" net iets naar achter uitsprong (jammergenoeg heb ik daar toen geen kiekje van gemaakt).

Groeten MacS

Met welk doel? Want een 90 is sowieso te klein om als camper geregistreerd te kunnen worden? (en als 'grijs' ook zonder die toevoeging geen probleem)

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 21 Jan 2024, 14:32

Houston schreef:'t Is dus mede ook de reden waarom ik wel eens "zeur" over een 115 ipv de 110, of anders een "balkon-constructie" waarmee je de achterwand van de 110 iets zou kunnen opschuiven. Ik zag al eens een 90 met een achterdeur die dmv een "balkon-constructie" net iets naar achter uitsprong (jammergenoeg heb ik daar toen geen kiekje van gemaakt).

Met welk doel? Want een 90 is sowieso te klein om als camper geregistreerd te kunnen worden? (en als 'grijs' ook zonder die toevoeging geen probleem)[/quote]
Het was denkelijk om een 90 probleemloos op grijs te krijgen (waarschijnlijk in samenhang met nog wat aanvullende randvoorwaarden).
Ik heb de eigenaar niet gesproken, dus het "fijne" weet ik er niet van, ik zag het (letterlijk) langskomen en ... viel me op.

Terug bij de camper-problematiek:  Ik zag ooit ook een Spaanse 110 HardTop waarbij men de oversteek achter iets opgerekt had, en waarbij het dak op een zeer "passende" wijze wat verhoogd was.   Met zo'n "opgeblazen" 110 kan je volstaan met een veel minder herkenbare hefdak-constructie, en heb je tegelijk de 2 meter vraag definitief beantwoord.

Groeten MarcS

paul k

Berichtdoor paul k » 22 Jan 2024, 08:01

Ik lees geen berichten meer ( in dit topic) over keuring en constructie van het hefdak;
Omdat het ( in de meeste gevallen) oorspronkelijke dak wordt gelift en er een constructie tussenkomt om een hefinrichting ( hoe noem je zoiets eigenlijk)aan te brengen, doe je iets met de "integriteit "van de carrosserie ofzo...
Ik begrijp dat de RDW wat stennis gaat maken. Ik las ergens dat alleen de leveranciers met een gekeurd dak (iets met homologatie oid) het voor elkaar krijgen om aan de eisen te voldoen.
Wie heeft daar ervaringen mee?
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Jan 2024, 11:26

paul k schreef:Ik lees geen berichten meer ( in dit topic) over keuring en constructie van het hefdak;
Omdat het ( in de meeste gevallen) oorspronkelijke dak wordt gelift en er een constructie tussenkomt om een hefinrichting ( hoe noem je zoiets eigenlijk) aan te brengen, doe je iets met de "integriteit "van de carrosserie ofzo...
Ik begrijp dat de RDW wat stennis gaat maken. Ik las ergens ....

Tja, ieder zo z'n invalshoek.   Echter "Ik las ergens ... " en "Ik lees geen berichten meer (in dit topic) ... " in één bericht voelt nogal tegenstrijdig.

Dan verder, mbt de "integriteit" van de carrosserie.   Dat lijkt mij nogal definitie-afhankelijk.   Als het gaat om bijv. "lichamelijke integriteit" dan gaat die integriteit heel ver.   Bij de carrosserie zal het uiteindelijk gaan om alleen de stevigheid.
Bij een Defender is het voor iedereen die ook maar enigszins iets van stevigheid en ook verder de onderliggende constructie weet dat die stevigheid beperkt is, en dat het bij de stevigheid vrijwel alleen gaat om dat deel dat je met typekeur, legitiem kon kopen onder de naam Soft-Top.

Je kan natuurlijk om een berekening vragen (of die eisen) maar iedere constructeur zal je zeggen dat een raamwerk dat solide genoeg is om een hefdak gedurende langere tijd zoals bedoeld te laten functioneren geeft meer stevigheid aan de HardTop of StationWagon opbouw, meer dan die HardTop of StationWagon ooit had.

Maar goed, uiteindelijk is het vooral afwachten of de RDW werkelijk stennis maakt.   In de limiet moet je je auto eerst omkeuren naar SoftTop en er daarna een camper van maken. (Wat me bij de "hypothetische" vraag brengt: "Heeft er al iemand een SoftTop-camper?" ... als ik de eisen lees moet het kunnen.)

Groeten MarcS

Steven-over-land

Berichtdoor Steven-over-land » 22 Jan 2024, 21:44

paul k schreef:Ik lees geen berichten meer ( in dit topic) over keuring en constructie van het hefdak;
Omdat het ( in de meeste gevallen) oorspronkelijke dak wordt gelift en er een constructie tussenkomt om een hefinrichting ( hoe noem je zoiets eigenlijk)aan te brengen, doe je iets met de "integriteit "van de carrosserie ofzo...
Ik begrijp dat de RDW wat stennis gaat maken. Ik las ergens dat alleen de leveranciers met een gekeurd dak (iets met homologatie oid) het voor elkaar krijgen om aan de eisen te voldoen.
Wie heeft daar ervaringen mee?

Hoi Paul,
De RDW kijkt met name naar de dakconstructie vanwege de gordelpunten. Men vergelijkt niet de nieuwe constructie t.o.v. de oude maar de constructie zoals die dan is. Tot een jaar geleden was dat aan de keuringmeester van dienst maar dat werkt zo niet meer. Er moet een gedegen sterkteberekening zijn die door de RDW ergens centraal gecontroleerd wordt. Dit is gedaan omdat er teveel eigenbouw bij de RDW komt en dat dit niet op het zicht beoordeeld kan/mag worden.
Als je zelf iets gaat bouwen dan kan dat maar dan wel met alle berekening die daarbij horen. Lijkt mij voor de thuisbouwer niet realistisch maar onmogelijk is niets.
Groet, Steven

one-ten.nl

Berichtdoor one-ten.nl » 25 Jan 2024, 09:50

Dit is voor de zelfbouwer of voor daken uit het buitenland niet meer mogelijk.
Er mogen alleen nog maar goedgekeurde daken gemonteerd worden. Hier gaan zeer uitgebreide sterkteberekeningen, voornamelijk voor gordelpunten bij de VRT van de RDW aan vooraf.
Elk dak moet eerst een vrt goedkeuring krijgen, elke keer weer, voordat de lokale RDW stations een wijziging naar camper kunnen uitvoeren. Als de goedkeuring niet vooraf in het systeem staat, kunnen ze hem niet afmelden.
De goedkeuring voor het dak ligt voor de goedgekeurde merken klaar bij de VRT, voor elke ombouw worden dan foto's gestuurd naar de VRT, die dan een individuele goedkeuring per auto doen en doorgeven aan het lokale station. Duurt helaas wel elke keer tot twaalf weken en kost elke keer 220 euro.

In NL zijn er drie merken die een goedkeuring hebben. Expeditech.nl , mudworx en Pathfinder. PSP nog niet.

Afbeelding

Terug naar “Techniek”