Oproep eigenaren Defender 110 met hefdak ivm RDW keuring

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Oproep eigenaren Defender 110 met hefdak ivm RDW keuring

Berichtdoor Edward » 18 Nov 2023, 19:23

Hoewel ik het eens ben met het feit dat rekeningrijden wellicht eerlijker is dan de huidige mrb moet ik wel bekennen dat ik het bijna onbegrensde vertrouwen dat Marc in de overheid lijkt te hebben mis.

Een goed fraudebestendig systeem bedenken zonder dat het de privacy van mensen nodeloos onderuit haalt lijkt me nog niet zo simpel. De recente affaires bij oa de belastingdienst geven wel aan dat het vrij makkelijk uit de hand kan lopen.

Een Europese oplossing lijkt mij ook beter. Vooral omdat een enorme lastenverzwaring zoals die bij het laatste voorstel zat wordt dan ook wat minder waarschijnlijk.

Voor nu geniet ik ervan dat de motor bij de belastingdienst qua bijtelling en alle aftrekbare kosten nog steeds in een blinde vlek zit. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

dyngo

Berichtdoor dyngo » 18 Nov 2023, 21:03

Zoals Henk in de Krim 25 jaar terug: geniet van het balastingvrij rijden zolang het kan.
Niet restaureren, nu rijden.
En inderdaat, werd van 25 jaar nu 40 jaar
Maar mijn autos (en ik) worden vanzelf ouder.
Geniet van mijn super sterke 4,6 RR op LPG, maar dan vooral bij Heerlen de grens over ..
5 tientjes verzekering per jaar, 60ct per liter, gaat nog .. :mrgreen:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Nov 2023, 21:18

Edward schreef:Hoewel ik het eens ben met het feit dat rekeningrijden wellicht eerlijker is dan de huidige mrb moet ik wel bekennen dat ik het bijna onbegrensde vertrouwen dat Marc in de overheid lijkt te hebben mis.

Een goed fraudebestendig systeem bedenken zonder dat het de privacy van mensen nodeloos onderuit haalt lijkt me nog niet zo simpel. De recente affaires bij oa de belastingdienst geven wel aan dat het vrij makkelijk uit de hand kan lopen.

Een Europese oplossing lijkt mij ook beter. Vooral omdat een enorme lastenverzwaring zoals die bij het laatste voorstel zat wordt dan ook wat minder waarschijnlijk.

Qua "onbegrensd vertrouwen" zit het hier wel goed.   Dwz, ik vertrouw ze voor geen cent, daarom ben ik groot voorstander van ze eenvoudig en doorzichtig mogelijk ... we hebben genoeg aan de verschillende toeslagen-affaires en andere ambtelijke dwaalwegen die veroorzaakt worden door de onbedoelde wettelijke willekeur omdat de politiek alles voor iedereen eerlijk wil regelen (waarbij eerlijk betekent: niemand ook maar iets teveel).

Qua privacy ben ik denkelijk de minst gelovige.   Wanneer je in een auto met kentekenplaten stapt, en ook nog je mobiele (liefst smartfoon) bij je steekt ben je voor de overheid zo zichtbaar als zichtbaar maar zijn kan.   Je moet er maar op vertrouwen dat men deze zichtbaarheid minimaal gebruikt (denk aan de moordaanslag op Peter R de Vries, in minder dan geen tijd hadden ze de daders + vluchtauto aan de kant gezet - des te schrijnender was het dat ze vooraf van niks wisten).

En dan de Europese oplossing:  Dat is natuurlijk het allerbeste.   Het is mijns inziens doodzonde dat de PvdA+GroenLinks Frans Timmermans uit Europa heeft teruggehaald. Het is ook sowieso geld over de balk smijten dat we allerlei Europese zaken nog steeds nationaal en overal anders oplossen.  
Hoe makkelijk was het geweest wanneer het statiegeld Europees was geregeld, en dan bedoel ik niet dat Brussel de machines moet voorschrijven, Brussel moet voorschrijven dat het statiegeld Europees werkt, de verkopers van de flesjes en blikjes die mogen het oplossen zoals het ze goeddunkt, als het maar Europees werkt.
En hetzelfde zou goed zijn voor een kilometer-beprijzing, waarbij ik me overigens goed kan voorstellen dat in een vol land als het onze de tarieven hoger liggen, en dat in een relatief lege gebieden zoals je in grote delen van Frankrijk kent de tarieven lager zijn (net zo als de treinkaartjes niet overal een zelfde kilometerpijs hebben).

Groeten MarcS

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 25 Nov 2023, 08:26

wat vervelend om dit alles te lezen, het merendeel gaat niet over rdw en de hefdak keuring.
beetje jammer

Houston

Berichtdoor Houston » 25 Nov 2023, 09:06

Geen mensen met een hefdak dat recentelijk is goedgekeurd?

De vakantiebeurs is net geweest. Daar stonden er vorig jaar een hele kudde.
Of misschien een oproep in het clubblad plaatsen?

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Nov 2023, 11:29

pascal110 schreef:wat vervelend om dit alles te lezen, het merendeel gaat niet over rdw en de hefdak keuring.
beetje jammer

Wat ook "jammer" is is dat de eisen zo te zien helemaal niet veranderd zijn.
Wanneer er door sommige RDW/Belasting-mannen een aanvullende interpretatie wordt gegeven lijkt mij dat bovenwettelijk.

Zie hier de tekst op de Belastingdienst website:

Inrichtingseisen kampeerauto/ camper
De binnenruimte moet een (denkbeeldig) rechthoekig blok kunnen bevatten, met een hoogte van minimaal 170 cm over een lengte van minimaal 200 cm en over een breedte van minimaal 90 cm. De binnenruimte is de ruimte achter de bestuurders- en bijrijderszitplaats, waarbij de stoelen in de achterste stand staan.
De binnenruimte van uw kampeerauto moet voorzien zijn van:
minimaal 2 vaste zitplaatsen
Dit mogen de bestuurderszitplaats en bijrijderszitplaats zijn. Maar dan moeten deze stoelen wel kunnen draaien, zodat ze in de binnenruimte gebruikt kunnen worden.
een vaste tafel
De tafel mag zo bevestigd zijn, dat u die eenvoudig kunt verwijderen.
slaapplaatsen voor minimaal 2 personen
Dit mogen slaapplaatsen zijn die u met behulp van de zitplaatsen maakt. Maar niet met de zitplaatsen voor de bestuurder en de bijrijder. De minimale afmetingen van de slaapplaatsen zijn:
bij 1 tweepersoonsslaapplaats: minimaal 180 cm lang en minimaal 110 cm breed
bij 2 of meer afzonderlijke slaapplaatsen: minstens 2 slaapplaatsen zijn minimaal 180 cm lang en minimaal 60 cm breed
minimaal 2 vaste en afsluitbare opbergfaciliteiten
een vast keukenblok bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Het werkblad is minimaal 60 cm hoog, voorzien van een ingebouwde (uitneembare) watervoorziening met een spoelbak, een kraan en een afvoer.
een vast ingebouwde kookgelegenheid bestemd voor gebruik in de binnenruimte
Dit mag een vaste magnetron zijn die stroom krijgt door een energiebron die in de kampeerauto aanwezig is.
Let op!
U moet alle genoemde faciliteiten op een normale manier vanuit de binnenruimte kunnen bereiken en gebruiken.

Afwijkende hoogte
Het kampeerautotarief kan ook worden toegepast als de binnenruimte een hoogte heeft van 130 cm. Het dak moet dan zijn voorzien van een (uitklapbare) permanent aangebrachte gesloten dakconstructie. Door deze constructie kan de binnenruimte worden verhoogd tot ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van ten minste 90 cm. Dit geldt alleen als de kampeerauto ook aan alle andere inrichtingseisen voldoet.
Zijn aan de binnenkant van de binnenruimte materialen aangebracht tegen de wanden, de vloer of het plafond? Dan gaan we voor de beoordeling van de vraag of de binnenruimte voldoet aan de vereiste afmetingen uit van de verkleinde ruimte. Dat geldt voor zowel het blok van 170 x 200 x 90 cm als voor het blok van 130 x 200 x 90 cm.
Let op!
De bestuurders- en bijrijdersstoel moeten in de achterste stand staan bij het meten en bepalen van de binnenruimte.
Belasting personenauto’s en motorrijwielen (bpm)
Hebt u het motorrijtuig, bijvoorbeeld een bestelauto, omgebouwd tot kampeerauto? Dan moet u misschien ook aangifte doen voor de bpm. Op belastingdienst.nl/auto vindt u meer informatie.

Stap één lijkt mij dus, wanneer je te maken krijgt met een nieuwe interpretatie, om uitleg te vragen van die interpretatie.
Daarna volgt een ongemakkelijk en eventueel lang bezwaar en beroeps-traject.

Een en ander hangt dan denkelijk op de precieze uitleg van Het dak moet dan zijn voorzien van een (uitklapbare) permanent aangebrachte gesloten dakconstructie. Door deze constructie kan de binnenruimte worden verhoogd tot ten minste 170 cm over een lengte van ten minste 100 cm en een breedte van ten minste 90 cm..   Wat hier wellicht kan helpen is het feit dat de "safari" raampjes in de dakrand door de rechter als dakramen zijn bestempeld.   Bij het standaard-dak begint het dak dus bij de dakgoot, en niet pas daar waar het dak vlak is.   Je moet hiervoor de uitspraak hieromtrent eens nauwkeurig uitvlooien, wat waren toentertijd de argumenten van de belastingdienst, en de overwegingen van de rechter.

Groeten MarcS

PS  Wat in de lucht blijft hangen is een voorstel tot het afschaffen van het kwarttarief, het zou dan een half-tarief worden.
     Dat lijkt mij een grote onbekende die je toch beter in het financiële plaatje meeneemt.

Edward

Berichtdoor Edward » 25 Nov 2023, 12:00

Houston schreef:Geen mensen met een hefdak dat recentelijk is goedgekeurd?

De vakantiebeurs is net geweest. Daar stonden er vorig jaar een hele kudde.
Of misschien een oproep in het clubblad plaatsen?

Paul Stroink melde een dag of wat geleden nog op Fb dat ie er weer een gekeurd heeft. Die is ook nooit te beroerd om info te delen. Hier in de buurt maakt Rene ze ook, ook met keurmerk ik geloof onder de naam Mudworks. Verder heb je Paul van Psp die ook hele mooie dingen maakt.

Zelf bouwen gaat je never nooit goedkoper uit zijn dan gewoon bij deze jongens kopen. Ik heb nu een camper of 100 gebouwd en ik zie de dhz mensen altijd net zo duur od duurder uitzijn met meestal ook nog een minder goed doordacht concept. Een dhz'ver heeft1 kans om fouten te maken, een pro heeft die fouten in de eerste 5 klussen allemaal al gezien......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Steven-over-land

Berichtdoor Steven-over-land » 19 Jan 2024, 21:20

Gisteren 2 man van de belastingdienst langs gehad om te meten of mijn Defender 110 met AluCab hefdak wel aan de vereiste binnenmaten voldoet om in aanmerking te komen voor kwarttarief. We hadden even discussie over de 130cm hoogte bij gesloten dak. Na wat gebrainstorm en wat belletjes is er gemeten van de vloer tot aan binnenzijde dak.....134cm! Helemaal goed dus. Ook alle andere eisen waren in orde dus nu alleen nog even wachten op de blauwe enveloppe met de bevestiging.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jan 2024, 22:04

Steven-over-land schreef: mijn Defender 110 met AluCab hefdak ....   Helemaal goed dus.

Gefeliciteerd.   Heb je ook nog één of enkele kiekjes ?

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 19 Jan 2024, 22:06

Gefeliciteerd en graag gedaan. Veel reis plezier toegewenst.
Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Terug naar “Techniek”