Edward schreef:Hoewel ik het eens ben met het feit dat rekeningrijden wellicht eerlijker is dan de huidige mrb moet ik wel bekennen dat ik het bijna onbegrensde vertrouwen dat Marc in de overheid lijkt te hebben mis.
Een goed fraudebestendig systeem bedenken zonder dat het de privacy van mensen nodeloos onderuit haalt lijkt me nog niet zo simpel. De recente affaires bij oa de belastingdienst geven wel aan dat het vrij makkelijk uit de hand kan lopen.
Een Europese oplossing lijkt mij ook beter. Vooral omdat een enorme lastenverzwaring zoals die bij het laatste voorstel zat wordt dan ook wat minder waarschijnlijk.
Qua "onbegrensd vertrouwen" zit het hier wel goed. Dwz, ik vertrouw ze voor geen cent, daarom ben ik groot voorstander van ze eenvoudig en doorzichtig mogelijk ... we hebben genoeg aan de verschillende toeslagen-affaires en andere ambtelijke dwaalwegen die veroorzaakt worden door de onbedoelde wettelijke willekeur omdat de politiek alles voor iedereen eerlijk wil regelen (waarbij eerlijk betekent: niemand ook maar iets teveel).
Qua privacy ben ik denkelijk de minst gelovige. Wanneer je in een auto met kentekenplaten stapt, en ook nog je mobiele (liefst smartfoon) bij je steekt ben je voor de overheid zo zichtbaar als zichtbaar maar zijn kan. Je moet er maar op vertrouwen dat men deze zichtbaarheid minimaal gebruikt
(denk aan de moordaanslag op Peter R de Vries, in minder dan geen tijd hadden ze de daders + vluchtauto aan de kant gezet - des te schrijnender was het dat ze vooraf van niks wisten).
En dan de Europese oplossing: Dat is natuurlijk het allerbeste. Het is mijns inziens doodzonde dat de PvdA+GroenLinks Frans Timmermans uit Europa heeft teruggehaald. Het is ook sowieso geld over de balk smijten dat we allerlei Europese zaken nog steeds nationaal en overal anders oplossen.
Hoe makkelijk was het geweest wanneer het statiegeld Europees was geregeld, en dan bedoel ik niet dat Brussel de machines moet voorschrijven, Brussel moet voorschrijven dat het statiegeld Europees werkt, de verkopers van de flesjes en blikjes die mogen het oplossen zoals het ze goeddunkt, als het maar Europees werkt.
En hetzelfde zou goed zijn voor een kilometer-beprijzing, waarbij ik me overigens goed kan voorstellen dat in een vol land als het onze de tarieven hoger liggen, en dat in een relatief lege gebieden zoals je in grote delen van Frankrijk kent de tarieven lager zijn (net zo als de treinkaartjes niet overal een zelfde kilometerpijs hebben).
Groeten MarcS