Edward schreef:Geen idee wat koelvloeistoftemperatuur met de olietemperatuur van doen heeft?? ja ik weet dat daar een wisselaar tussen kan zitten.
Maar als ik de VW als voorbeeld neem: de koelvloeistof komt nooit boven de 100 graden uit, ook niet met een dikke kar. De olie temperatuur daarentegen komt bij zwaar werk makkelijk op een 110 graden......
NB in rood hierboven een aanvulling mijnerzijds, zo krijgt de zin een "zin".Dan als reactie: De grootste warmtewisselaar tussen olie en koelvloeistof is het motorblok. De olie koelt en egaliseert de temperatuursverschillen- maar doet dat niet zo erg goed want de warmtecapaciteit van olie is laag. De koelvloeistof koelt en egaliseert de temperatuursverschillen ook. Het zijn de uitlaat en vooral de koelvloeistof die de overtollige warmte afvoeren.
De koelvloeistof kan tot iets boven de 100º oplopen (dat is nu eenmaal een hard gegeven bij een waterig koelmiddel), het direct rond de koelkanalen gelegen blok is dan nog weer iets warmer. De olie komt op de nog hetere plaatsen en de olie is naast smeermiddel ook de egalisator van de grootste hitte. Dat olie tot boven de 110º komt is dus zo gek niet.
Mijn "JoostKenia" opmerking was overigens bedoeld voor deze kant van het temperatuur-spectrum. Ik denk overigens dat het met het ploeteren in het zand, of met het rally-rijden, allemaal kan meevallen. Bij beide zal je met verhoogde motortoerentallen te maken hebben, en dus met een forse hoeveelheid lucht door de motor
(bij 2000 rpm moet je rekenen met ± 2500 liter lucht per minuut - ik neem hierbij gemakshalve aan dat de turbo slechts de inlaat-weerstand goed maakt). Schakel terug, en het verhoogde motortoerental zorgt voor een daling in de uitlaatgas-temperatuur, en dus een daling van de thermische belasting. Een diesel is hier een voodeeltje: een diesel draait op een overmaat lucht.
Groeten MarcS