5W30 of 5W40 in TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: 5W30 of 5W40 in TD5

Berichtdoor Erik Peters » 30 Sep 2023, 21:26

Scherm­afbeelding 2023-09-30 om 20.31.16.png
Zoals te lezen wordt 5W30 ACEA A1/B1 motorolie aanbevolen voor alle klimaten (-30°C tot 35°C buitentemperatuur) en condities (zwaar trekwerk of een rondje om de kerk). Bij temperaturen tot 50°C wordt een dikkere olie (10W40 ACEA A3/B3) geadviseerd.
Dat Land Rover een ACEA A1/B1 olie adviseert betekent dat de motor geschikt is (gemaakt is) voor zo'n dunne olie met een lagere HTHS (High Temperature High Shear).
Scherm­afbeelding 2023-09-30 om 20.52.39.png

En zoals eerder gemeld koelt een dunnere olie beter door dat er meer liters per minuut rond gaan (ook door de watergekoelde oliekoeler).
Een 5W40 of 10W40 olie is pas nodig bij hele hoge buitentemperaturen en
Landmarcs schreef:Waar je denkelijk meer voor bedacht moet zijn is langdurig file-rijden met een zware aanhanger op een autoweg terwijl de luchttemperatuur boven het asfalt, op radiatorhoogte, tot boven de 50º is opgelopen.
Dan kan de motorolietemperatuur misschien wel oplopen tot boven de 150 °C.

Groet,

Erik.

p.s. JaguarLandRover schrijft tegenwoordig al een 0W20 (ACEA A5/B5) motorolie voor voor bepaalde (nieuwe) motoren.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Sep 2023, 22:30

Edward schreef:Geen idee wat koelvloeistoftemperatuur met de olietemperatuur van doen heeft?? ja ik weet dat daar een wisselaar tussen kan zitten.

Maar als ik de VW als voorbeeld neem: de koelvloeistof komt nooit boven de 100 graden uit, ook niet met een dikke kar. De olie temperatuur daarentegen komt bij zwaar werk makkelijk op een 110 graden......

NB  in rood hierboven een aanvulling mijnerzijds, zo krijgt de zin een "zin".

Dan als reactie:  De grootste warmtewisselaar tussen olie en koelvloeistof is het motorblok. De olie koelt en egaliseert de temperatuursverschillen- maar doet dat niet zo erg goed want de warmtecapaciteit van olie is laag.   De koelvloeistof koelt en egaliseert de temperatuursverschillen ook.   Het zijn de uitlaat en vooral de koelvloeistof die de overtollige warmte afvoeren.

De koelvloeistof kan tot iets boven de 100º oplopen (dat is nu eenmaal een hard gegeven bij een waterig koelmiddel), het direct rond de koelkanalen gelegen blok is dan nog weer iets warmer. De olie komt op de nog hetere plaatsen en de olie is naast smeermiddel ook de egalisator van de grootste hitte.   Dat olie tot boven de 110º komt is dus zo gek niet.

Mijn "JoostKenia" opmerking was overigens bedoeld voor deze kant van het temperatuur-spectrum.   Ik denk overigens dat het met het ploeteren in het zand, of met het rally-rijden, allemaal kan meevallen.   Bij beide zal je met verhoogde motortoerentallen te maken hebben, en dus met een forse hoeveelheid lucht door de motor (bij 2000 rpm moet je rekenen met ± 2500 liter lucht per minuut - ik neem hierbij gemakshalve aan dat de turbo slechts de inlaat-weerstand goed maakt).   Schakel terug, en het verhoogde motortoerental zorgt voor een daling in de uitlaatgas-temperatuur, en dus een daling van de thermische belasting.   Een diesel is hier een voodeeltje: een diesel draait op een overmaat lucht.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Sep 2023, 22:41

Edward schreef:Kou kennen wij niet. Maat van me rijdt op de ijswegen in Alaska en Canada en die zet soms z'n motor gewoon niet uit als ie gaat slapen om problemen te voorkomen. Dan hoeven ze alleen de achterdiff maar te ontdooien voor ze verder kunnen. Maar die rijden ook met gewone olie uit de standaard specs van Volvo.

Alles is relatief. Ik vind min 20 al best koud, maar in vergelijking met min 40 (of og kouder) is min 20 natuurlijk kinderspel.

Ik noemde de kou - van bijv. min 20 - omdat we die hier, of althans op minder dan een dag rijden van hier gemakkelijk kunnen tegenkomen (niet ieder jaar, niet overal, maar het komt zo nu en dan langs).
Ik noemde die min 20 omdat ik uit ervaring weet dat het heel lang duurt voordat een Td5 warm gedraaid is, bij min 20 duurt dat geruime tijd en dan haalt ie maar nauwelijks een prettige bedrijfstempeatuur.
Onder dit soort omstandigheden wil je dat de olie dun genoeg is om goed rondgepompt te worden.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”