Optimus Polaris Optifuel. deze brand ook op diesel. deze gebruik ik al 30 jaar, nog nooit iets aan gehad. nooit een revisie setje, doet het altijd en goed.
MSR Whisperlite International staat niet in de beschrijving. dus mark doet hij het op diesel?
netjes gezegd, pijngrens.
en gas, ???? ooit in de bergen die test gedaan van dat litertje water verwarmen.
er is nog benzine te krijgen zonder etanol, of diesel zonder bio.
er zijn toevoegingen dat hij langer houdbaar blijft.
Jerrycan voor benzine, staal of kunststof?
Re: Jerrycan voor benzine, staal of kunststof?
Landmarcs schreef: O ja, petroleum wrd toentertijd ook al een lastige en zeldzame brandstof, dwz benzine hebben ze overal wel, petroleum moet je naar zoeken.
Groeten MarcS
Geloof het of niet, maar hier in de buurt is nog een benzinepomp waar ze naast diesel en benzine ook nog petroleum gewoon op de pomp hebben.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
pascal110 schreef:Optimus Polaris Optifuel. deze brand ook op diesel. deze gebruik ik al 30 jaar, nog nooit iets aan gehad. nooit een revisie setje, doet het altijd en goed.
MSR Whisperlite International staat niet in de beschrijving. dus mark doet hij het op diesel?
netjes gezegd, pijngrens.
en gas, ???? ooit in de bergen die test gedaan van dat litertje water verwarmen.
er is nog benzine te krijgen zonder etanol, of diesel zonder bio.
er zijn toevoegingen dat hij langer houdbaar blijft.
De MSR Whisperlite International doet het net zo goed (men leze slecht) op diesel als de MSR XGK (dwz de oude XGK, ik verwacht dat de nieuwe het niet beter doet) .... maar de oude Optimus Primus deed het ook net zo beroerd op diesel. Doe je een scheut benzine door de diesel dan gaat het een stuk beter. Diesel als brandstof heeft in de genoemde branders de onhebbelijke bijwerking van grote vlokken kleverig roet, vlokken die op onverwachte momenten zich losmaken van het pannetje om daarna elders hun intense zwartheid te verspreiden.
Ik koos voor de MSR XGK omdat die al een goede naam had in de expeditie-wereld, en omdat die ook de naam had een echte allesbrander te zijn. Toen dat tweede toch niet echt waar bleek en de MSR Whisperlite International naast petroleum ook iedere soort van benzine (ook bedenkelijke benzine) bleek te verstoken stapte ik over op die Whisperlite (mede omdat tankje en pomp uitwisselbaar met de XGK waren).
De Optimus tegenhangers die toen ook in opmars waren liet ik links liggen gezien mijn slechte ervaringen met de twijfelachtige kwaliteit van de vervangingsdelen voor de oude Optimus Primus (ik had na vele jaren de oorspronkelijke kruis-kop lek gestookt - er waren keurige Optimus vervangdelen, alleen waren die in de kortste keren weer lek, als dat tot tweemaal toe gebeurt dan heb je het wel gehad met het merk dat altijd een uiterst degelijk imago had - je leert dan wel op een houtvuur koken, begin november is dat overigens niet direct eerste keus).
De eerdere MSR had overigens wel een "dingetje". De pomp sloot met een eenvoudige grote O-ring aan op het brandstoftankje ... dat gaat jaren goed maar is ook doodeng want je moet die pomp goed aandraaien, bij iedere vulbeurt weer en die ring wordt dan poreus — het enge is dan dat aan de voorraad-zijde brandstof onder druk staat dus een net iets groter haarscheurtje geeft na even een plasje benzine, en dat is op 2 dm van open vuur geen veilige situatie. Gelukkig overkwam mij dit gewoon thuis, waar ik de zalm in de tuin bak. Brandende benzine op een stoeptegen kan niet veel kwaad ... in de tent-ingang, of in een krukdroog grasland of bos wil je zoiets niet meemaken.
De latere editie van de MSR-pomp heeft een heel veel veiliger pomp-tank-afdichting, een ring die om de hals van het tankje valt. Je kan dan hoogstens nog een lekkend O-ringetje in de brandstofkraan hebben, een eventuele lekkage daar is duidelijk kleiner en valt ook eerder op. MSR raadt overigens aan om jaarlijks de O-ringen te vervangen ... dat zal wel een antwoord zijn op de Amerikaanse claim-cultuur, de O-ringen, zeker die in de kraan gaan heel lang mee (zo kan ik uit ervaring melden) — jaarlijks vervangen is natuurlijk wel goed voor de omzet in onderhoudssetjes.
Groeten MarcS
PS Je bent natuurlijk gezegend met een petrolie-pomp dichtbij. Mijn grootste probleem met petrolie is echter dat je dat onderweg maar moeilijk vindt. Voor 6 weken petrolie meenemen kan natuurlijk, maar op de fiets is dat toch geen eerste keus. Een buurvrouw alhier die bijna 100 werd gebruikte naast het gasfornuis ook een petrolie-stel; de laatste jaren was het een hele expeditie om hier nog petrolie te vinden - de vaste adresjes hielden er een voor een mee op.
PS2 We dwalen wel wat af. Zoals ik eerder al antwoordde: voor de niet te grote hoeveelheid benzine is een stevige PET-fles een heel handige, en goedkope keuze.
- Erik Peters
Edward schreef:Geloof het of niet, maar hier in de buurt is nog een benzinepomp waar ze naast diesel en benzine ook nog petroleum gewoon op de pomp hebben.![]()
Hier ook (op 2 km afstand).
In Nederland wordt blijkbaar geen petroleum (meer) gemaakt, nu rijden ze met een tankauto naar België om hier de voorraad petroleum weer aan te vullen.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht