Edward schreef:Een Defender koop je omdat je de auto zó leuk vind dat de rede overboord gaat. Een Disco 2 koop je omdat je het doel van de auto reizen over onbegaanbare wegen leuk vind. Het prijsverschil is met geen enkel redelijk argument uit te leggen.
Een Disco is een zowat bombproof auto gebleken. Ook de ace en luchtvering zijn uitzonderlijk betrouwbaar. Een D3 is niet slecht maar te duur voor de problemen die hij potentieel in zich heeft. Bovendien te zwaar om echt leuk mee op pad te gaan. Zeker met wat accessoires en bagage ben je ook meteen te zwaar voor het kentekenmaximum.
Precies.
Ooit, toen de Defender nieuw nog concurrerend geprijsd was waren er voor de aanschaf van de Defender nog redenen te bedenken. Nu is de enige reden de hopeloze redeloosheid van een ziekelijke/ongeneeslijke liefhebber.
De Disco 3 weegt kaal al bijna 2,5 ton en mag max krap 3 ton wegen. De Discovery weegt 2,5 ton als je er bescheiden hardware aan schroeft en een bescheiden vakantie-uitrusting hebt (en je hebt dan nog 100den kilo's voordat je aan zijn max-gewicht zit). Dat scheelt een slok op een glas port.
Overigens weegt een Defender vlgs het kentekenbewijs nog weer een stuk minder, en mag ie (althans de 110 en 130) tot een hoger max-gewicht geladen worden (een max-gewicht waar je liever ruim onder blijft).
Of ACE en/of luchtvering echt betrouwbaar is hangt ook af van het onderhoud ... problemen zijn in ieder geval te verhelpen, en de kosten zijn - als je een beetje oplet - meestal overzichtelijk. Desnoods kan je terug naar de basis-specs met schroefveren.
En ... je kan met een netjes onderhouden Discovery (of Defender) gewoon op pad. Je hebt om te beginnen een auto die heel veel kan, de enige "optie" waar je naar kan/moet kijken zijn de banden (dwz. zitten er wegbanden onder dan kan je er wellicht beter goede AT-banden onder laten zetten ... voor vakantie zou ik geen modderbanden kiezen).
Groeten MarcS
PS Enige handicap is dat een grijze Disco 2 bijna altijd een Td5 zal zijn. Een Td5 is een pracht-motor, alleen kom je meer een meer milieuzones tegen waar een Td5 niet binnen mag. Alleen de tweede-generatie "Puma" Defenders - met de 2,2 diesel - mogen nog ongeveer alle milieuzones in, mijn eerste generatie "Puma" loopt al tegen de eerste grenzen aan. (Oplossing: een fiets meenemen, da's sowieso handig.)