Defender 110 uit 2005 valt stil

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Defender 110 uit 2005 valt stil

Berichtdoor Erik Peters » 28 Jul 2023, 18:06

Gerard4t schreef:Er bestaat zoiets als "Defender MY2002 Wiring Diagram.pdf". Ik weet niet zeker of jouw auto uit 2005 precies dezelfde bedrading heeft, maar als dat niet zo is, dan is het geschikte bedradingsschema vast wel te vinden.

Volgens mij is dat het juiste bedradingsschema.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Jul 2023, 18:41

BVerlinden schreef:

Kan het zijn dat de ECU het ineens begeeft en de auto plots 'dood' valt ?

Ja, dat kan. Al vaker meegemaakt. Bij mijn D2 ging ie geleidelijk dood. Dat manifesteerde zich door op een bepaald moment geen gaspedaal meer hebben. Van contact en weer starten loste het probleem tijdelijk op.

Uiteraard ben ik gewoon doorgereden tot ie het echt niet meer deed. :oops: :oops:

Maar bij een vriend was het laatst ook ineens raak. 110 binnen gezet, alles ingepakt en nooit meer starten. Ecu uit de 90 van z'n vrouw getrokken en gewoon op weg om alsnog ons weekendje weg te doen. Maar een uur vertraging.

Voordeel is dat het niks kost, gewoon een andere ecu erin drukken en het ding loopt. Of niet. Maar dan hoef je nog steeds geen ecu te kopen. :lol: :lol:

Het enige andere dat een Td5 niet laat starten buiten geen diesel is de krukassensor.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Jul 2023, 20:18

Edward schreef:Het enige andere dat een Td5 niet laat starten buiten geen diesel is de krukassensor.

Een vermoeid batterijtje in de key-fob kan ook rare effecten hebben.   Zelfs een goed batterijtje in een key-fob kan rare effecten opleveren ... als je de auto langere tijd gebruikt en nooit op alarm zet.
Been there, seen that !  Gelukkig was toen de reserve-sleutel slechts een paar 100 m verderop.

Iemand die doorgaans meer dan goed geïnformeerd was meende dat dat niet gebruiken van het alarm geen verschil zou moeten maken ... maar de harde praktijk bleek weerbarstig.   Kennelijk heeft het alarm last van verlatingsangst.

Het is eenvoudig om even een nieuw batterijtje in de key-fob te schuiven en het alarm weer te synchroniseren (wellicht is alleen het synchroniseren al voldoende).   Als dit niks helpt dan was het in ieder geval een eenvoudige en goedkope ingreep.

Groeten MarcS

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 28 Jul 2023, 20:47

De bedrading van de krukassensor kan ook een breuk hebben.
Met een oscilloscoop is het beeld te bekijken wat de sensor doet tijdens het rondgooien van de motor.

Groet Johan
Defender 130 2002

Johndoe84

Berichtdoor Johndoe84 » 28 Jul 2023, 20:59

Icm wat je zelf al benoemde vermoedt ik de ecu. Misschien even laro parts Jansen in Udenhout bellen om te vragen of zij bereid zijn om een ecu te "lenen"?

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 30 Jul 2023, 08:24

er zijn simpele oplossingen voorbij gekomen, die je eerst moet probeeren.
bijv reserve sleutel. maar ik meen dat hij dan ook niet rond draait.
uitlezen, te goed doen, open cir was denk ik loged en niet nu, doe de verstuiver test, weet je of er geen kabelbreuk zit.
is was loged is kan olie in kabelboom zijn normaal, dit heb je tot aan comp zeg je. maar je moet dan ook gemerkt hebben dat hij stationeer onregelmaatig loopt of en stotterend optrekt. want opencirc op een verstuiver is dus 1/10000 niet inspuiten,
en bij het uitlezen hoort dan ook even naar het aparte menu te gaan alarm, is daar alles ok. niet dat het daar aan licht, ps alarm ecutje zit achter de klokken.

steek nu gewoon eens de andere ecu , je hoeft hem niet te "leren" verstuvers inlezen, zal dan niet zo mooi lopen, topsnelheid, iets meer of minder zwart roken zal 95% goed zijn, maar zal wel zeker starten en lopen .

nu wat ik nog niet gezien heb, maar het zal zo zijn dan sla je je eigen voor je ...
ontlucht hem eens, 2x de ontluchtingsprosedure, dacht sleutel stand2 en aantalmaal gaspendaal indrukken.
als er lucht in zit loopt hij ook niet.

maar dan is het niet gelegen dat je over die bulten reed.
we zijn benieuwd.

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 30 Jul 2023, 13:22

heb je nog de egr erop zitten, als deze vast zit start hij ook niet.

BVerlinden

Berichtdoor BVerlinden » 01 Aug 2023, 21:12

Bedankt voor al het mee denken.

ben op het moment even op vakantie. Ga er van het weekend mee aan de slag.

Mij is wel verteld dat de ECU in geleerd moet worden. Heb de ECU van mijn andere landrover erin gedaan. Maar deze deed helemaal niks.

De rest kijk ik zaterdag nog naar. Houd jullie op de hoogte van de status :D

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 02 Aug 2023, 06:43

Bij een Defender is het aanleren van de immobilisatiecode genoeg om de motor te laten lopen met een andere motor ECU. Bij een Disco werkt dat echter niet. (Of het wel anders mogelijk is durf ik niet te zeggen) Verder zijn er Euro2 en Euro3 motoren, met orgineel een andere ECU en verstuivers. (verstuivers herkenbaar aan een zware of grone bovenkant) Nieuwe verstuivers programmeren op een oude ECU zal je niet lukken, andersom volgens mij wel.

uit de handleiding van de nanocom:

HOW TO REPLACE THE ECU
1) Read the injectors codes directly from the injector or if it is possible from the old ECU by means of
the READ SETTING function
2) Verify if the accelerator type is 2 or 3 track
3) Install the new or used ECU
4) Read the injectors codes from the ECU by means of the READ SETTING function, modify them, set
the accelerator type and write these new data with WRITE SETTING function.
5) Perform the SECURITY CODE LEARN to synchronize the alarm with the new ECU
6) Write the appropriate map with the WRITE MAP function. You can generate the correct map file
with the NANOCOM MAP WIZARD application included. The maps are grouped according to this
information: vehicle type, ecu PART NUMBER and world region

eigenlijk zou hij moeten starten, zeker als je een niet herprogrammeerbare hebt, en geen disco,
lees hem eerst eens met je nanocom.
ik heb er een, pb kan.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Aug 2023, 12:07

pascal110 schreef:....
eigenlijk zou hij moeten starten, ....
lees hem eerst eens met je nanocom.
ik heb er een, pb kan.

De ECU-wissel was met name de route om snel te bepalen of het "eenvoudig" aan de ECU lag.
Nu de ECU-wissel niet hielp is het denkelijk slimmer om eerst de andere eenvoudige onderzoeks-routes af te lopen.
Uitlezen is in ieder geval een van de eerste stappen hierin.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”