Koppakking td5 vervangen

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Koppakking td5 vervangen

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jul 2023, 10:58

Gerard4t schreef:
mvankan@hotmail.com schreef:Hallo,
Wie kan mij verder helpen?

Ik wil mijn kop eraf gaan halen omdat ik koelvloeistof verbrand, ik wil de kop laten afpersen en vlakken. Mijn vraag is, wat kan ik het beste gelijk mee vervangen nu ik de kop er toch ga afhalen?

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat er nu precies aan de hand is. Je schrijft dat je koelvloeistof verbrand, wat bedoel je daar precies mee? Wat heb je geconstateerd en hoe heb je dat geconstateerd? Misschien ga je overbodige dingen doen, dus ook vandaar mijn vraag.

Tja, de diagnose "Koelvloeistof verbranden" wordt wel vaker genoemd.
Een wat rare formulering aangezien de (Td5) koelvloeistof altijd nog voor de helft uit water bestaat, de rest is met name 1,2-ethaandiol.   Nu is 1,2-ethaandiol (ofwel ethaan-1,2-diol, of meer bekend als ethyleenglycol, etheenglycol of kortweg glycol) wel brandbaar (vlampunt 111 º ) maar in de waterige mix wil het niet makkelijk misgaan.
Ik neem aan dat er bedoeld wordt dat er koelvloeistof via de cilinders en uitlaat verdwijnt ... en dat wijst veelal op een koppakkinglekje.

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 26 Jul 2023, 11:31

Landmarcs schreef:
Gerard4t schreef:
mvankan@hotmail.com schreef:Hallo,
Wie kan mij verder helpen?

Ik wil mijn kop eraf gaan halen omdat ik koelvloeistof verbrand, ik wil de kop laten afpersen en vlakken. Mijn vraag is, wat kan ik het beste gelijk mee vervangen nu ik de kop er toch ga afhalen?

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar wat er nu precies aan de hand is. Je schrijft dat je koelvloeistof verbrand, wat bedoel je daar precies mee? Wat heb je geconstateerd en hoe heb je dat geconstateerd? Misschien ga je overbodige dingen doen, dus ook vandaar mijn vraag.

Tja, de diagnose "Koelvloeistof verbranden" wordt wel vaker genoemd.
Een wat rare formulering aangezien de (Td5) koelvloeistof altijd nog voor de helft uit water bestaat, de rest is met name 1,2-ethaandiol.   Nu is 1,2-ethaandiol (ofwel ethaan-1,2-diol, of meer bekend als ethyleenglycol, etheenglycol of kortweg glycol) wel brandbaar (vlampunt 111 º ) maar in de waterige mix wil het niet makkelijk misgaan.
Ik neem aan dat er bedoeld wordt dat er koelvloeistof via de cilinders en uitlaat verdwijnt ... en dat wijst veelal op een koppakkinglekje.

Groeten MarcS

Ik geef je helemaal gelijk, gratis nog wel;-), maar het kan ook nog zijn dat de koelvloeistof in het reservoir onder het officiële peil staat en dat dit dergelijke zorgen baart. Niet iedereen kent alle automatische systemen die in diverse modellen Defender zijn ingebouwd zoals automatische roestpreventie door olie-uitvloeiing via het halve maantje in de pakking van het kleppendeksel, luchtbevochtiging en gratis voetenbad middels minieme doch effectieve openingen tussen het raam van de voorruit en het kopschot, rondom ventilatieopeningen bij deuren, rammelaars voor eventueel meegebrachte baby's en ga zo maar door. In deze opsomming past ook nog datgene waar het hier om kan draaien: de automatische niveauregeling van de koelvloeistof die op miraculeuze wijze telkens na bijvullen het niveau laat zakken tot die hoogte die in het onzichtbare, maar duidelijk aanwezige regelsysteem bepaald wordt. :mrgreen:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jul 2023, 13:12

Gerard4t schreef:.... de automatische niveauregeling van de koelvloeistof die op miraculeuze wijze telkens na bijvullen het niveau laat zakken tot die hoogte die in het onzichtbare, maar duidelijk aanwezige regelsysteem bepaald wordt. :mrgreen:

Ik meen wel eens gelezen te hebben dat er betere expansievaten zijn, dwz expansievaten die beter passen bij de volume-wisselingen in de LandRover-koelsystemen.
Jammer genoeg ben ik het fijne ervan vergeten.   Het zou toch fijn zijn wanneer je min of meer duidelijkheid had op welk niveau het koelsysteem zonder ingrepen van de "automatische niveuauregeling" goed was (en daarbij dan ook nog wat reserve heeft voor het geval dat er toch wat lekkage is).

Bij mijn "Puma" meent de "automatische niveuauregeling" dat het juiste niveau ongeveer op de bodem van het expansievat zit, bij mijn eerdere Td5 zat dat minimum net iets hoger, maar voor iemand zonder voorkennis toch beslist zorgelijk laag.

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 26 Jul 2023, 13:26

Bij mijn TD5 110 idem. Het nodigt uit om wat vaker onder de motorkap te kijken en dat is zo gek nog niet.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 26 Jul 2023, 14:43

Ik maak automatisch het dekseltje open en kijk hoe hoog het koelwater staat.
Dat doe ik regelmatig, net als motorolie/ rem/ koppeling/ stuur vloeistoffen checken.
Klinkt erg simpel en is het ook.
Spaart ook die belachelijke kerstboom aan lampjes.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Jul 2023, 17:57

dyngo schreef:Ik maak automatisch het dekseltje open en kijk hoe hoog het koelwater staat.
Dat doe ik regelmatig, net als motorolie/ rem/ koppeling/ stuur vloeistoffen checken.
Klinkt erg simpel en is het ook.
Spaart ook die belachelijke kerstboom aan lampjes.

Bij de Td5 en de "Puma" is er nog steeds geen sprake van een kerstboom aan lampjes (als je lampjes tijdens het starten - met dan dus eventueel ook het ABS/ETC lampje - niet meerekent).
Er zit alleen een verklikkerlampje op de remvloeistof - dat is tevens het handremlampje - en dat lampje gaat ook aan als je heel steil naar beneden rijdt en het reservoir niet overvol zit.
En verder is mijn ervaring bij zowel Td5 als "Puma" dat - in ieder geval de mijne - het controleren van de verschillende vloeistoffen een pro-forma handeling is (althans tot nu toe).   Koelmiddel moet laag staan, de rest is tamelijk onveranderlijk (bij de Td5 reed ik een tijdje met een vermoeide master-koppelingscilinder, daar moest dan zo nu en dan een vingerhoudje DOT bij).   Alleen de ruitensproeiervloeistof moet regelmatig(er) bijgevuld.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”