elektrische brandstofpomp

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: elektrische brandstofpomp

Berichtdoor Landmarcs » 17 Jun 2023, 20:40

dyngo schreef:Verplichting voor je eigen veiligheid gaat er bij mij niet in.
Niet voor gordels, niet voor vaccinaties.

Tja, waar het gaat om vaccinaties:
Mijns inziens moet je dan consequent zijn - vaccinaties gaan bepaald niet alleen om je eigen veiligheid.
Vaccinaties zorgen ook versneld voor een groepsveiligheid, en bovendien voorkomen vaccinaties een "zorg-infarct".
De uiterste consequentie van niet vaccineren zijn beperkingen in je bewegingsvrijheid omdat je door de niet vaccineren-keuze een gevaar voor anderen bent (inmiddels is ruimschoots bewezen dat de vaccinatie óók de besmettelijkheid van een ondanks vaccinatie zieke patiënt sterk verlaagt).

Wat betreft de "verplichtingen" met betrekking zaken als gordels, valhelmen, vaccinaties etc:
Je voorkomt met dit soort "verplichtingen" heel veel letsel en claims op de gezondheidszorg.
Die gezondheidszorg betalen we allemaal.
Als je eerlijk bent kan je het niet eerlijk vinden dat we dit soort kosten uiteindelijk met z'n allen betalen.

Op één punt ben ik het wel eens:  Waar eerst roken gewoon was kan je niet de eenmaal verslaafde met de rekening confronteren.
Ik ben dan ook voorstander van het Nieuw-Zeelandse systeem waarbij de minimum-leeftijd jaarlijks meegroeit en zo het roken geleidelijk uitsterft (no pun intended).
Voor obesitas is het allemaal een nog moeilijker: obesitas is naast life-style ook in belangrijke mate een probleem dat met genetische factoren samenhangt - obesitas is geen eenvoudige ja/nee keuze.

Groeten MarcS

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 17 Jun 2023, 23:16

dyngo schreef:In België mag je met LPG geen enkele parkeergarage in.
Over onbeveiligede elektrische pompen niets bekend.
Die staan toch automatisch afgeschakeld als je parkeert ??
Verplichting voor je eigen veiligheid gaat er bij mij niet in.
Niet voor gordels, niet voor vaccinaties.
Niet voor obesitas, niet voor roken :evil:

En voor nix niet :lol:

Edward

Berichtdoor Edward » 17 Jun 2023, 23:19

Wat een domme praat weer allemaal. Ja hoor jullie zijn stoer.

Gordelplicht, helmplicht, arbo-eisen, etc allemaal verplichtingen die aantoonbaar enorm hebben bijgedragen aan de verkeersveiligheid en/of het voorkomen van ernstig letsel. Ik ben voor.

Maar ja, ik ben dan ook niet cool, noch macho....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 17 Jun 2023, 23:29

Ik ben cool, macho noch stoer, ik krijg gewoon jeuk van alle doorgeslagen veilgheidsbetutteling, mag dat ook?

Edward

Berichtdoor Edward » 18 Jun 2023, 20:42

OttoVink schreef:Ik ben cool, macho noch stoer, ik krijg gewoon jeuk van alle doorgeslagen veilgheidsbetutteling, mag dat ook?

Tuurlijk mag dat. Maar ik vind het domme praat, zeker dat het doorgeslagen zou zijn. Mag dat ook? Of mag jij alleen een mening hebben?
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 25 Jun 2023, 11:35

dyngo schreef:Electrische pomp op carburateur RRs hebben nooit een beveiliging gehad.
Komt pas bij de hoge druk pompen (in de tank) voor injectie.
Dan heb je ook een computer en een hoop electronica.
Ik zou mij daar bij carburateur autos geen zorgen om maken.

Om toch nog maar even terug bij het onderwerp te geraken:

Het betreft een 2.0mpi, dus een "moderne": injectiemotor, en dus is een beveiliging op z'n plaats (als ie al niet verplicht is).

Groeten MarcS

PS  Vroegehh ... hadden benzinemotoren eenvoudig een mechanisch pompje tegen het motorblok aangeschroefd, die pompen dus vanzelf alleen bij een draaiende motor.   Ik herinner me nog de oude Renault 4CV (nee, geen R4, maar dat leuke kleine autootje met het motortje achterin): daar had dat pompje zelfs nog een extra handeltje om het pompje handmatig te bedienen.   Mijn vader haalde de slang van de carburateur en tapte met dat handeltje de benzine voor de Enders benzine-bander af.   Een beetje tegendraads was dat we met het kamperen ook een olielamp hadden - dus ook petrolie nodig hadden.   Koken op petrolie deden we niet, dat stonk (was het verhaal), die olielamp werd dan ook achter bij het motortje opgeborgen.   Ikzelf wist de petrolie "primus" goed te stoken - het hoeft niet te stinken - dus heb ik vele jaren petrolie gestookt ... inmiddels ben ik al weer tientallen jaren terug bij de benzine-brander, nu dus zo'n moderne MSR ... en mijn auto loopt op diesel.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 27 Jul 2023, 22:28

[quote
Bullshit! Ik weet dat je van de ouwe zooi bent en ik ben het niet met je oneens. Maar dingen worden onderzocht, gemeten en bijgehouden en er vliegen nog steeds veel meer ICE auto's in de fik dan EV's. :shock: :shock:][/quote]

Maar als het brand, brand het lekker !
Eén e-auto ontsteekt +3000 'normale' autos
+ schip
Misschien wat meer meten en regelen ? :mrgreen:

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Jul 2023, 18:59

Eens. Het is bezopen dat de reder niet direct kon vertellen hoeveel van die schuifbatterijen er aan boord zijn. En nog vreemder dat er geen voorschriften zijn om die dingen in een apart afsluitbaar ruim te zetten zodat bij een calamiteit dat ene ruim of die paar ruimen vol met water gezet kunnen worden zonder dat de boot zinkt of al teveel schade oploopt.

Gewoon wéér een geval van overheden die 10 jaar achter de praktijk aanlopen met regelgeving en toezicht. Als ik 15 liter Aspen in de werkplaats heb staan wordt de ambtenaar overspannen. Dat moet in een speciale opslag staan. Of in het privé-deel van het huis, da's is ok goed...........
Edward van Vugt

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Jul 2023, 11:57

Edward schreef:Gewoon wéér een geval van overheden die 10 jaar achter de praktijk aanlopen met regelgeving en toezicht. Als ik 15 liter Aspen in de werkplaats heb staan wordt de ambtenaar overspannen. Dat moet in een speciale opslag staan. Of in het privé-deel van het huis, da's is ok goed...........

Tja ... je schetst in vier zinnen het probleem.
Gaat het mis dan roept "iedereen" om een regulerende overheid, of als er wel regels zijn maar geen toezicht om handhaving.
Zijn er regels en is er toezicht dan is het weer een bemoeizuchtige overheid.   Is er geen handhaving en/of is er een gedoogbeleid dan roept de een dat het labbekakkers zijn en de ander doet gewoon zijn/haar ding.   En dan tenslotte ... zelfs al zijn er regels dan zijn er niet zelden de mazen in de regelgeving*.

Versta me goed:  Ik heb liever een bemoeizuchtige overheid, maar dan wel graag eentje die zich met verstand bemoeit, en vooral ook de menselijke maat in het oog houdt.
Het lastige is dat de "tegenpartij", zodra de regels niet onmenselijk rigide zijn, het er maar al te vaak op laat aankomen en in het uiterste geval naar de rechter stapt.   Die rechter geeft die "tegenpartij" dan vaak gelijk vanwege het ontbreken van harde normen.
O ja, in de tussenliggende tijd is er ook nog het eeuwige spel van handjeklap met allerlei lobbyisten en belangenbehartigers.   Verstandige normen verwateren daardoor ... en de "tegenpartij" leest in die normen graag een streefwaarde in plaats van een ruim te vermijden plafond.   Dan staan we aan het eind van de rit te kijken tegen bijv. PFAS/PFOS vervuiling, Stikstof-problemen, of noem maar op.

Groeten MarcS

*  Het in de privé-ruimten opslaan van de 15 liter Aspen is een voorbeeld van een maas in de denkelijk onredelijke regelgeving.  
Ik ken een nog maller (historisch) voorbeeld:  Architect schrijft "Berging" in een ruimte die hij ook als "Bijkeuken" had kunnen benoemen. Omdat er "Berging" is aangegeven mag er in deze ruimte geen (ouderwetse, open) CV-ketel geplaatst; in een "Berging" zou je een bromfiets kunnen zetten en dat is gevaarlijk naast een (open) CV-ketel.  De oplossing is het laten staan van een muurtje - er ontstaat zo een "Stookhok" (heel toepasselijk, het was ooit een kolenhok). Door deze wijziging heeft het "Stookhok" een deur naar buiten en kan je er een bromfiets in zetten.   De oorspronkelijke "Berging" (een aan de woning inmiddels vastgebouwd schuurtje) is alleen via de woning bereikbaar ... daar zet niemand een bromfiets.   Overigens moest daarna het plafond van het "Stookhok" ook nog met asbestplaat afgetimmerd - asbest die je nu weer "moet" verwijderen.   (Een oplettende lezer ziet het langere tijdverloop - ik heb de asbestbetimmering zo'n 20 jaar terug weer verwijderd, de CV-ketel was inmiddels ook al door een HR-ketel vervangen, en heeft nu dus een gesloten verbranding.   De asbestresten kon ik in gewone vuilniszakken zonder verder voorzorgen bij het gemeentelijke afvalstation inleveren ... daar werden de regels ineens weer heel ruimdenkend.   Nu maar hopen dat ik geen asbestose ontwikkel - ik stond er indertijd bij toen de asbestplaat op maat gezaagd werd, mij leek dat dat restje stof van het later weer verwijderen er nog wel bij kon.)
PS2  In de NRC van vandaag staat nu net een artikel over de DieWelt hoofdredacteur die met zijn twee Ferrari's (en vroeger drie Porsches) niks moet hebben van regelgeving.   Terloops staat er ook nog dat in (West)Duitsland in 1953 zelfs de maximum snelheid in de bebouwde kom vrijgegeven werd ... daar kwamen ze vrij snel weer op terug.   Het blijft een voorbeeldje van vrijheid voor de een kan uitmonden in onvrijheid van de ander.   Ik ben meer van: Iedereen is vrij een vuist te maken zolang hij/zij die vrijheid maar niet gebruikt om een ander te bedreigen, en zo in z'n vrijheid te beknotten.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 29 Jul 2023, 21:34

Hat is niet de regelgeving die me zorgen maakt.
Meer dat ons de electrische auto als 'verlossing' wordt afgedwongen.
En dat terwijl er allerhande ellende door veroorzaakt wordt.
Geopolitieke spanningen, en ook nog het blusprobleem bij ongevallen.
Ziet er allemaal niet echt milieuvriendelijk uit.

Ps: Die Welt is wel de best geïnformeerde zender als het om,de Ukraine gaat.
Bovenop het nieuws, goed onderbouwd en laten niet los.
Met of zonder Ferrari's ..

Terug naar “Techniek”