dyngo schreef:Verplichting voor je eigen veiligheid gaat er bij mij niet in.
Niet voor gordels, niet voor vaccinaties.
Tja, waar het gaat om vaccinaties:
Mijns inziens moet je dan consequent zijn - vaccinaties gaan bepaald niet alleen om je eigen veiligheid.
Vaccinaties zorgen ook versneld voor een groepsveiligheid, en bovendien voorkomen vaccinaties een "zorg-infarct".
De uiterste consequentie van niet vaccineren zijn beperkingen in je bewegingsvrijheid omdat je door de niet vaccineren-keuze een gevaar voor anderen bent (inmiddels is ruimschoots bewezen dat de vaccinatie óók de besmettelijkheid van een ondanks vaccinatie zieke patiënt sterk verlaagt).
Wat betreft de "verplichtingen" met betrekking zaken als gordels, valhelmen, vaccinaties etc:
Je voorkomt met dit soort "verplichtingen" heel veel letsel en claims op de gezondheidszorg.
Die gezondheidszorg betalen we allemaal.
Als je eerlijk bent kan je het niet eerlijk vinden dat we dit soort kosten uiteindelijk met z'n allen betalen.
Op één punt ben ik het wel eens: Waar eerst roken gewoon was kan je niet de eenmaal verslaafde met de rekening confronteren.
Ik ben dan ook voorstander van het Nieuw-Zeelandse systeem waarbij de minimum-leeftijd jaarlijks meegroeit en zo het roken geleidelijk uitsterft (no pun intended).
Voor obesitas is het allemaal een nog moeilijker: obesitas is naast life-style ook in belangrijke mate een probleem dat met genetische factoren samenhangt - obesitas is geen eenvoudige ja/nee keuze.
Groeten MarcS