Soft top en geel kenteken?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
dyngo

Re: Soft top en geel kenteken?

Berichtdoor dyngo » 28 Mei 2023, 11:42

Slapend kenteken is een gewoon NL kenteken dat 'vergeten' is bij de RDW.
Meest kentekens van autos die op één of andere manier uit het bestand verdwenen zijn (je kunt ze niet opvragen) uit de tijd dat schorsen nog niet bestond.
Kun je elk moment weer wakker maken, eigenlijk op dezelfde manier als invoer uit het buitenland.
Je moet dus met auto naar de RDW voor identiteits onderzoek.
Je houdt het oorspronkelijke kenteken.
Ik heb een aantal van dat soort kentekens, kun je nog gewoon zonder kosten bewaren voor 'je weet maar nooit'.

Lopende kentekens die ik wil bewaren voer ik uit, je krijgt dan een exportformulier.
Kun je ook kostenvrij bewaren en elk moment weer terughalen.
Spaart die absurde jaar-in-jaar-uit schorsingskosten.
Wij zijn (zover ik weet) het enige land waar je voor niet gebruikte autos moet betalen.

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Mei 2023, 14:13

Bij schorsen kun je zonder keuring je kenteken weer actief maken. Bij een "slapend" kenteken ofwel een kenteken aangemeld voor export moet het voertuig gewoon door de Rdw gekeurd worden zoals ie ook gekeurd zou worden als ie daadwerkelijk geïmporteerd wordt.

Dat betekent dat je ook een PAT onderzoek kunt krijgen en alle andere risico's die een Rdw bezoek nou eenmaal inhoud. Wij hebben 2 RRC's gekeurd die zo door het PART traject moesten en uiteraard (want RRC) afgekeurd werden. 1 is weer geëxporteerd en de andere is met veel gedoe alsnog op kenteken gekomen.

Ik betaal wel wat schorsingskosten. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Bjzwart

Berichtdoor Bjzwart » 28 Mei 2023, 17:22

Wauw, wat een reacties!

Het is geen echt slapend kenteken, maar een erg lang verhaal, dus dat komt later wel een keer.
Het laatste nog bekende kenteken had 5 (of 7; ik weet het niet precies meer) zitplekken op het kenteken. De auto had toen een hardtop. Ik ga binnenkort met de auto naar het RDW om het kenteken weer terug te krijgen/activeren.
Ik kom dat dan doen met een softtop en ik wil graag het aantal zitplaatsen houden dat er op het kenteken stond. Er zitten nu geen stoeltjes/bankjes achterin.
Is het nodig om dat te installeren om het aantal zitplaatsen terug te krijgen op kenteken?

Schijnbaar speelt het bouwjaar mee; de persoon van wie ik het hoorde vertelde dat gerelateerd aan een zeer recente Defender (oud model), niet direct gerelateerd aan een 84'er.

Afgelopen week heb ik er na restauratie een eerste ritje in gemaakt en ik heb nog wel een beetje werk; ik zal een apart draadje erover starten

Edward

Berichtdoor Edward » 28 Mei 2023, 17:49

Als je langs de Rdw moet dan moeten de zitplaatsen die je wilt ook aanwezig zijn. is ook logisch want je kunt keuren/beoordelen wat er niet is.

Maar bij een 84'er zijn dat de zijdelingse bankjes en die zijn zo gekocht/geleend en gemonteerd voor de keuring.
Edward van Vugt

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 29 Mei 2023, 07:44

zijdelingse bankjes met heupgordels, ook 3e zit ipv cubbybox te leen in roermond, wel graag borg.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 29 Mei 2023, 10:31

Ik meen dat bij zijdelingse bankjes heupgordels niet verplicht zijn bij een 1984-er.
Bij mijn 110 stawag. uit 1984 zaten er in ieder geval geen (heup)gordels (helemaal achterin).
Je wordt nogal druk om het buizenframe, waar de heupgordels aan moeten komen, te monteren (bevestiging ook aan het chassis).
Bij mijn 1998-er stawag (300 Tdi) zaten die er wel, inclusief buizenframe.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 29 Mei 2023, 10:55

Rond 1986 werd het verplicht om gordels achterin te hebben, in de nieuwe voorraad auto's hebben we toen voor aflevering gordels gemonteerd.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Joep Weijers

Berichtdoor Joep Weijers » 30 Mei 2023, 10:22

Personenauto’s die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten zijn voorzien van gordels voor de zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.

https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... nzittenden

Achterdeur / achterklep telt niet als portier, dus achterbankjes er in, gordels niet verplicht.

Bjzwart

Berichtdoor Bjzwart » 30 Mei 2023, 10:25

Goed om te weten! De cubby box in de auto zit bomvol techniek, dus die is niet makkelijk te verwijderen. De bankjes wil ik wel graag plaatsen en voorlopig dan maar zonder gordels. Ik zie soms plaatjes van losse zijdelings geplaatste stoeltjes (4 stuks) in een 90; is dat af fabriek ook geleverd, of alleen Exmoor Trim spul?

Heeft iemand iets liggen te koop? De staat van het frame/bekleding maakt niet zo veel uit; ik wil het toch gaan opknappen en waarschijnlijk van andere bekleding voorzien.
Het liefst ergens in Noord Nederland (ik woon in Groningen)

Edward

Berichtdoor Edward » 30 Mei 2023, 12:38

Bowy even vragen. Yellowtrading.com op de Punt.

Tot 2007 waren het dwars geplaatste bankjes, daarna stoelen in de rijrichting maar die plaatsen is een serieus karwei dat plaatwerkaanpassingen vraagt.
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”