remlichten spontaan aan en motor blijft draaien bij uitnemen sleutel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Peter jansma

Re: remlichten spontaan aan en motor blijft draaien bij uitnemen sleutel

Berichtdoor Peter jansma » 16 Mei 2023, 21:42

Hoi Hans,

Misschien wijs om de stekker van je alarmsirene te checken deze wil wel eens doorbranden en gekke storingen geven.

Gr Peter,

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 18 Mei 2023, 11:25

Tussen mijn werkzaamheden door af en toe gezocht waar bij mij de storing zou zitten. Na verwijderen van de zekering voor de kachelventilator en de ruitenwissers werkte de rest weer normaal. Ventilator getest alsmede de schakelaar en die werkten. Toen de stekker van de ruitenwisser motor losgehaald en de zekeringen teruggeplaatst. Vervolgens werkte de kachelventillator ook weer. De ruitenwisser motor getest door deze rechtstreeks aan een 12 V voeding te hangen en ook die functioneerde. Vooralsnog kom ik tot de conclusie dat de ‘parkswitch’ de problemen geeft. Eerst maar eens een andere parkswitch monteren. Deze parkswitch is blijkbaar al eens uit elkaar geweest, gezien de gesmolten plekken op de behuizing.

Inmiddels een parkswitch van een oude ruitenwissermotor (die ik heb liggen) gehaald en gemonteerd. De ruitenwissers functioneren nu weer normaal. Ook blijft de storing uit.

Beide keren dat de storing zich voordeed regende het flink en had ik (dus) de ruitenwissers aan. Hopelijk blijft de storing weg, er is niks vervelender als geen ruitenwissers wanneer het regent.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 18 Mei 2023, 19:55

Erik Peters schreef:Tussen mijn werkzaamheden door af en toe gezocht waar bij mij de storing zou zitten. Na verwijderen van de zekering voor de kachelventilator en de ruitenwissers werkte de rest weer normaal. Ventilator getest alsmede de schakelaar en die werkten. Toen de stekker van de ruitenwisser motor losgehaald en de zekeringen teruggeplaatst. Vervolgens werkte de kachelventillator ook weer. De ruitenwisser motor getest door deze rechtstreeks aan een 12 V voeding te hangen en ook die functioneerde. Vooralsnog kom ik tot de conclusie dat de ‘parkswitch’ de problemen geeft. Eerst maar eens een andere parkswitch monteren. Deze parkswitch is blijkbaar al eens uit elkaar geweest, gezien de gesmolten plekken op de behuizing.

Inmiddels een parkswitch van een oude ruitenwissermotor (die ik heb liggen) gehaald en gemonteerd. De ruitenwissers functioneren nu weer normaal. Ook blijft de storing uit.

Beide keren dat de storing zich voordeed regende het flink en had ik (dus) de ruitenwissers aan. Hopelijk blijft de storing weg, er is niks vervelender als geen ruitenwissers wanneer het regent.

Mooi dat zich redelijk snel een overzichtelijk "probable suspect" voordeed.

't Is bijna jammer dat de komende tijd de regenkansen vrij klein zijn.

't Blijft interessant dat bij in principe eenvoudige electrickery zich zulke complexe verknopingen kunnen voordoen.

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 18 Mei 2023, 20:32

Tja, ik weet niet zeker of de parkswitch de oorzaak was, maar toen het probleem zich voor gedaan had (o.a. geen ABS/ETC) werkte de ABS/ETC wel weer, nadat ik de zekeringen voor ruitenwisser en kachelventilator had verwijderd, ook ging de motor weer normaal met contact uit (ik hoefde niet meer op de rem te trappen). De bedoeling was om de motor in de versnelling met de voet op de rem te smoren, maar dat bleek niet nodig voet op de rem en de motor stopte meteen.
Met de schakelaar voor de kachelventilator op 'uit' werkte de ABS/ETC wel, ook al zat die zekering erin. De schakelaar voor de kachelventilator schakelt naar massa.
Na losnemen van de (5-polige) stekker in de parkswitch, werkte de ABS/ETC nog steeds, ook na terugsteken van de zekering voor de ruitenwissers. Daarom denk ik dat er in de bedrading verder geen fout zit.
12 V spanning op de rode of gele draad van de ruitenwissermotor (de massa aan de blauwe draad) deed de ruitenwissermotor langzaam of sneller draaien. Na aansluiten van de parkswitch (zonder dat die op de ruitenwissermotor gemonteerd zat) draaide de ruitenwissermotor ook. Maar het indrukken van het pennetje had niet altijd het gewenste effect (stoppen van de wissermotor).
Ik heb niet gekeken naar het intervalrelais, momenteel werkt alles weer. Maar wachten tot het weer flink regent en ik de ruitenwissers nodig heb.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Terug naar “Techniek”