Tussenbak LT230 1.41 (Defender TD5 2004)

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jbladel

Re: Tussenbak LT230 1.41 (Defender TD5 2004)

Berichtdoor jbladel » 10 Mei 2023, 11:15

Edward schreef:
Al met al is en nu een 50 tal pagina's volgezevert over de tussenbak en differentiëlen. Niemand is daar wijzer van geworden en niemand kan ook maar een haar beter door sturen dan daarvoor De Aussi's zijn er bij gesleept, hele theoretische verhandelingen verkondigd maar uit alles spreekt verdomde weinig hands-on ervaring. En daar zul je het toch gewoon moeten leren.

Off road rijden is een gevoel, geen wetenschap want dan ben je al te laat met reageren. De wetenschap wordt meestal genegeerd: banden aflaten..... tempo aanpassen...... verkennen voor rijden, etc, etc. terrein lezen is ervaring en belangrijker dan wat ook.

Op een korte knip kun je zomaar cross axle komen te hangen want er is vaak ruimte om hem "juist" te nemen omdat er nu eenmaal bomen of muurtjes, heggen etc langs een weg of pad staan....... Maar nee, "juist nemen" is het advies. juist is op deze plek waarschijnlijk met meer gang dan je zou willen.

Een standaard Defender voldoet prima en iedere aanpassing is meestal maar goed op 1 vlak. Een atb zal best z'n nut hebben op ijs maar hoeveel last ga je ervaren op ander terrein? Dat weet je pas na 5000 km. Grotere wielen geven een paar meter meer ruimte voor je aan de grond rijdt en belasten heel de aandrijflijn meer, speciale vering is meestal goed op de weg òf in het terrein maar nooit op beide en ga zo maar door.

Het gaat erom hoe je omgaat met het ,ateriaal dat je hebt op het terrein dat je tegenkomt in de situatie waarin je verkeert. In Aussie is omdraaien geen optie vanwege de brandstof. In de Yorkshire Moors is omdraaien geen optie want geen ruimte....

En toch: de enige aanpassing die een standaard Defender nodig heeft voor een wereldreis is een grote beurt en een inrichting waarvan je denkt dat je daar lekker slaapt.

Met die laatste zin sla je de spijker stiekem wel op z'n kop :lol:
Ik zal ook de eerste zijn die toegeeft dat alle aanpassingen die ik doe en gedaan heb, absoluut niet noodzakelijk zijn. Een deel is voor eigen comfort, maar het overgrote deel is hobby, en zoals mij vandaag verteld is: 'zodat het tussen je oren ook klopt'.

Vandaag even bij Sons4x4 langs geweest, die hebben meer dan één mooie projecten staan trouwens.
Zelf even onder de wagen kunnen staan en mee kunnen kijken. Kogel is door de kerk, bak gaat voorlopig niet gereviseerd worden. Hij gaat er wel af om de pakking aan de kant van de r380 te vervangen, en om de r380 even na te lopen, die maakt blijkbaar hier en daar nog wel een onverwacht geluid. :D
En zo hebben we nog een aantal zaken geïdentificeerd in de motorruimte die niet onverstandig zijn om even onder handen te nemen. Lekkage overdrukventiel brandstofsysteem (ik vermoed dat overdrukventiel niet helemaal het juiste woord is), overmatige lekkage EGR, en nog een aantal kleine zaken.

Vandaag weer een TD5 zonder middendemper, met bescheiden tune horen wegrijden.. Beetje off-topic, maar aangezien ik de centen van het reviseren van de bak uitspaar.....
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Edward

Berichtdoor Edward » 10 Mei 2023, 12:22

Geen mooier geluid dan een matig gedempte Td5! :lol: :lol:

Het is hobby. Ik vind een standaard auto meestal het mooiste maar ben zelf nog nooit in staat geweest om iets standaard te laten. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 10 Mei 2023, 14:09

Edward schreef:Geen mooier geluid dan een matig gedempte Td5! :lol: :lol:

Het is hobby. Ik vind een standaard auto meestal het mooiste maar ben zelf nog nooit in staat geweest om iets standaard te laten. :roll: :roll:

Hier kan ik me wel bij aansluiten. Hoewel de mooiste 'standaard' auto's vaak stiekem ook helemaal niet zo standaard zijn als je er een tweede blik op werpt.

Bij een uitgebouwde expeditie auto kom ik altijd dingen tegen die ik zelf anders zou doen, en met een standaard laro heb je dat probleem niet :lol:
Ik wil nog een keer een gele 109 met bikini top en iets te grote banden. Dat zal ook niet iedereen even mooi vinden denk ik.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Mei 2023, 20:05

Edward schreef:Of als je een kar wilt trekken of in de bergen vaak vanuit stilstand weg wilt rijden met een zware wagen. De standaard TD5 configuratie maakt dat je in laag weg moet rijden als je een kar van 2 ton of meer aan de haak hebt........ Dus een vakantiewagen van een 3-3,5 ton komt ook niet zomaar van z'n plek, zeker niet met flinke wielen. Been there. De 2.4 doet het daar al veel beter met z'n korte 1.

Da's wel een dingetje, de Td5 heeft een zwak koppel helemaal onderin. Terug naar laag is dan een goede optie (dan leer je opschakelen met de tussenbak).   Een (te) lage tussenbak heeft weer als nadeel dat je vanaf de 90 km/u de motor (te) veel gaat horen (dan "moet" je weer aan een overdrive gaan denken).
Met weinig lading en zonder aanhanger reed ik overigens ook met de Td5 meestal in de 2º versnelling weg (dwz. alleen op de vlakke weg).
De 1º van de "Puma" is mijns inziens het enige goede van de Ford-Mustang-versnellingsbak, dwz. de opeenvolgende verhoudingen in de 4º, 5º en 6º zijn misschien leuk voor een sportauto, maar onhandig voor een rijdend tuinhuisje.

jbladel schreef:
Edward schreef:Geen mooier geluid dan een matig gedempte Td5!

Het is hobby. Ik vind een standaard auto meestal het mooiste maar ben zelf nog nooit in staat geweest om iets standaard te laten.

Hier kan ik me wel bij aansluiten. Hoewel de mooiste 'standaard' auto's vaak stiekem ook helemaal niet zo standaard zijn als je er een tweede blik op werpt.

't Is natuurlijk altijd de vraag wat "standaard" is — LandRover maakte de auto zelden "standaard", zo werden er later ook Td5 Defenders met Disco tussenbak geleverd.
Toch ben ik het eens met de basis-stelling:  Standaard is vaak zo beroerd nog niet, denk 2x na voordat je iets wil verbeteren, mocht je daarna de modificatie nog steeds overwegen ... denk dan nog wat langer.
Overigens, het Td5 geluid is onmiskenbaar en erg prettig aan het oor .... maar na twee dagen aan een stuk kilometers vreten ben je vlgs mij blij met voldoende geluiddemping.   Ik vind het heel prettig als ik "ongehoord" thuis kan komen, het is al "erg" genoeg dat de buren horen als ik de auto start.   Als je ongestoord wild wilt kamperen is het ook best prettig als de uitlaat je niet teveel verraad.

jbladel schreef:Bij een uitgebouwde expeditie auto kom ik altijd dingen tegen die ik zelf anders zou doen, en met een standaard laro heb je dat probleem niet.
Ik wil nog een keer een gele 109 met bikini top en iets te grote banden. Dat zal ook niet iedereen even mooi vinden denk ik.

Of ik nu een expeditie-pimp zie of een gele 109 bikini ... mijn eerste gedachte is dan eigenlijk steeds:  Was de standaard oplossing niet goed genoeg.
Ik werd overigens gister nog bij de dierenarts gecomplimenteerd met mijn fraaie originele "antieke" auto (die nog maar slechts 12 jaar en 9 maanden oud is - goeddeels origineel is ie wel) ... wat mij betreft het één na beste compliment wat ik kan krijgen (het beste is "Wat is ie mooi gerestaureerd.").

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 10 Mei 2023, 23:33

Goed genoeg is altijd een beetje een vreemd begrip.

Een twingo is voor 95% ook goed genoeg, een een bmw 420i verschilt in praktische termen natuurlijk niet met een 440i.

In vergelijking tot de opties die sinds jaar en dag bestaan in autoland vind ik dat het functionele verschil tussen een hardtop en een bikinitop toch vrij goed uit te leggen zijn. :lol: :lol: :lol:

Stiekem vind ik het wel geinig om een wat ‘controversiëlere’ auto te rijden. Hoewel ik tot nu toe alleen nog positieve reacties heb mogen ontvangen. Als we allemaal hetzelfde zouden willen zou de wereld zo saai zijn.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Mei 2023, 17:16

jbladel schreef:Goed genoeg is altijd een beetje een vreemd begrip.

Hmm ... zo vreemd of moeilijk is het niet: "Goed genoeg" wil bij mij zeggen dat de meerwinst van beter klein tot verwaarloosbaar is.   Tevreden zijn met "Goed genoeg" is het slim optimaliseren in plaats van het domweg maximaliseren.

jbladel schreef:Een twingo is voor 95% ook goed genoeg, een een bmw 420i verschilt in praktische termen natuurlijk niet met een 440i.

Daar ben ik het van harte mee eens, de meerwinst van een BMW ontgaat me sowieso, met name de oude Twingo was een klein wondertje.   BMW begon ooit met vliegtuigmotoren, nu zijn het meer laagvliegers.

jbladel schreef:In vergelijking tot de opties die sinds jaar en dag bestaan in autoland vind ik dat het functionele verschil tussen een hardtop en een bikinitop toch vrij goed uit te leggen zijn.

Tja .. het functionele verschil van een "dakloze(n) auto" is me wel duidelijk, maar de winst ontgaat me ten enenmale.   Zelfs in het leger zetten ze meer en meer iets HardTop-achtigs op een SoftTop.
Een tent is een oplossing omdat je geen huis mee kan nemen, een auto neemt evenwel probleemloos een min of meer degelijk dak met zich mee, die auto wordt daar alleen maar beter van.

jbladel schreef:Stiekem vind ik het wel geinig om een wat ‘controversiëlere’ auto te rijden. Hoewel ik tot nu toe alleen nog positieve reacties heb mogen ontvangen. Als we allemaal hetzelfde zouden willen zou de wereld zo saai zijn.

Daar kan ik wel - binnen zekere grenzen - in meevoelen.   Ik denk dat dat voor iedereen hier geldt ... er is bij iedere auto wel een controverse, en de LandRover houdt het bepaald niet bij één, dat is misschien wel het enige waar LandRover-rijders het unianiem over eens zijn.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”