jbladel schreef:Een difflock is technisch gezien een soort 'systeem dat koppel stuurt naar de wielen die daar iets mee kunnen'. Ik ben het wel met je eens dat difflocks (vooral voor/achter maar ook in het midden) in 99% van de gevallen niet nodig is, maar goed, wij (ik in ieder geval) zoeken die 1% situaties toch doelmatig op.
Je kan het ook van de andere kant bezien: Diff-Lock versterkt het gripverlies van die wielen die het toch al moeilijk hadden waardoor je uiteindelijk nog maar één of twee wiel(en) hebt waar al het koppel en de dwarse krachten op terechtkomen.
jbladel schreef:Wat veiliger is / meer controle geeft is natuurlijk enorm situatiegevoelig. Met name in het geval van 'cross-axled' terrein (waarbij één voorwiel en één achterwiel los komen van de grond), gaat een locker veel meer controle opleveren dan een open differentieel. De weg omhoogt verreist veel minder momentum, en daarmee zou ik zeggen dat de controle over het voertuig groter is. Maar ook juist bij een afdaling over dergelijk terrein, kom je met een het achterdiff gelocked, nooit 'los' van de motorrem terwijl dat zonder gelocked achterdiff wel mogelijk is als je zowel een voor als een achterwiel optilt.
In terrein waar veel stuurmanskuns verreist is, kan een locker natuurlijk nadelig zijn, immers vermindert die het vermogen om te sturen.
Ik gebruik dan misschien iets meer beleid en stuurmanskunst. Zit er een stroomgeul in de route dan kijk ik eerst even wat slim is, vaak kan je de stroomgeul tussen de wielen houden, en rijd je rustig dan is er tijd om op geschikte plekken van spoor te wisselen. Nu heb ik ook ABS/ETC, maar ik rijd zoals ik mezelf heb aangeleerd met de voorwiel aangedreven auto's waarmee ik eerder wegen reed waar anderen bleven steken ... "cross axled" is vooral iets wat je in de folder leest (althans als je het goed doet). Met de Defender gebruik ik een heel bescheiden het middendifferentieel en de ATB staat me vooral aan omdat die juist niet absoluut werkt (locken van het middendifferentieel kan daarna nog steeds).
jbladel schreef:Maar een automatisch systeem, zoals een auto-locker, kan ook zeker gevaarlijke situaties opleveren. Met name in los zand/de duinen.
Fraser island in Australie heeft twee plekken die berucht zijn vanwege rollovers met voertuigen die een dergelijk systemen hebben.
Orchid beach en Ngkala rocks zijn twee korte secties door de duinen, die het beste beschreven kunnen worden als een lange kombocht met opstaande randen.
Een auto-locker kan in los zand 'ineens' bepalen dat er te veel wielspin is bij het binnenwiel, en tractie sturen naar het niet spinnende wiel. Maar omdat dit 'plotseling' en belangrijker, zonder input van de bestuurder gebeurt, krijg je hier (potentieel) ongecontroleerd overstuur, wat in meerdere gevallen tot resultaat gehad heeft dat een auto onbedoeld te hoog in de schuine kombocht terecht kwam, en omgerold is.
Mijns inziens beschrijf je hier nu precies het voordeel van een niet absoluut werkende ATB. Als je behoudend rijdt blijven met die ATB alle wielen rollen, en is er geen sprake van plotselinge verrassende aandrijvingseffecten (effecten die je overigens juist óók hebt bij een absoluut gelockede as: alle koppel gaat dan immers naar het wiel dat toevallig tractie heeft).
Maar goed ... ik ga niet naar Australië, en Australië is aan de andere kant van de wereld dus zal alles daar wel anders zijn.
Groeten MarcS