koppakking

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re:koppakking

Berichtdoor Edward » 02 Mar 2012, 00:35

steefklei schrijft:
dank je voor het antwoord, maar waar kan ik de gaatjes in de pakking zien?

Hier is een handleiding voor het verwijderen en hier is een afbeelding van de pakking met drie gaatjes.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Luke

Berichtdoor Luke » 02 Mar 2012, 02:45

Heren en dames uiteraard,

Gaatjes geven idd de dikte van de pakking aan.
3 gaatjes is de dikste pakking.

Veel revisie en reparatie bedrijven gebruiken bij reparatie inderdaad de 3 gats pakking

Dat heeft een reden......
Zoals roger al opmerkte steekt de zuiger in BDP boven het blok uit.
Wat die uitstekende hoogte is bepaalt de dikte van de pakking
Echter , zoals Edward idd al opmerkte, als je kop gevlakt wordt dien je daar ook rekening mee te gaan houden.
Hoewel het idd zo is dat de verbrandingsruimte in de zuiger zit en niet in de kop las ik nergens iets terug van een klep die hoger aan de kopoppervlakte komt te liggen en dus dieper naar benden gaat als hij opent als je een kop gaat vlakken.
Daarom ook heeft een kop een afkeurmaat (minimum dikte of hoogte)
Kom je onder die maat dan moet je echt kunst en vliegwerk uit gaan halen zoals je zittingen dieper infrezen of zelfs de zittingen zelf dieper in de kop latten wegzakken etc etc

De reden dat veel reparatie bedrijven standaard overigens ook de 3 gats aanbevelen is omdat niet iedereen een meetklokje heeft en weet hoe te bepalen welke dikte pakking hij moet hebben.
Een 3 gaats is in 99% altijd safe.
In de praktijk werkt het overigens als volgt:
als je de kop eraf haalt om te vlakken en er zit standaard een 1 gats pakking op dan moet er na het vlakken een 2 gats pakking op,dwz als een koprevisie bedrijf zijn werk juist doet en niet te veel van de kop haalt, is dat wel noodzakelijk dan moet dat bedrijf je feitelijk informeren dat er meer vanaf is gegaan en dat je dus een extra diukke pakking moet hebben.

Voor degene die een meetklokje en een magneetstandaard hebben alsmede het WPL Handboek, en ook in staat zijn de exacte dikte van de kop te meten, die kunnen excact bepalen hoe dik de pakking is die ze moeten hebben.
In alle andere gevallen.. kop niet gevlakt = zelfde dikte pakking terug
kop wel gevlakt +1 gat extra pakking terug monteren.
Dan nog een hele belangrijke hint......
Een 3 gats pakking (de dikste dus) wordt ook vaak terug gemonteerd om de motor een beetje te ontzien...een motor die niet de nieuwste meer is zal daar blij mee zijn......dikkere pakking, is minder compressie , is minder verbrandingsdruk.
Het ontziet dus je vertroetelde motortje.

Ikzelf heb vorig jaar een nieuwe kop gemonteerd, en hoewel ik de materialen had om de exacte dikte te kunnen bepalen heb ik er toch voor gekozen om een 3 gats pakking te monteren om boven genoemde reden.

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Berichtdoor Luke » 02 Mar 2012, 02:56

Om nog even verder te borduren op kopdikte, dipte kleppe ed.......
De oude kop,(die ik vorig jaar vervongen heb voor een nieuwe, ligt hier nog op de plank.

Hoewel ik meen dat hij op afkeur maat zit, zou ik, als de kleppen op de juiste diepte liggen het risico nog wel durven nemen voor hergebruik van deze kop icm met de dikste pakking.

Ik hoor graag van andere techneuten hoe zij over deze theorie denken :)

gr

Luke
NL: Lightweight 1974 LHD ex-UK Rijnleger (RIP) (noodgedwongen afscheid moeten nemen ivm onrendabel restauratie project)
BR : Land Rover 110 Defender SW Tdi - 2001 (300 Tdi, maar dan anders :shock: :lol: )

Luke

Berichtdoor Luke » 02 Mar 2012, 04:02

Nog even voor de puristen en mensen die hier graag zelf mee stoeien,

Omdat ik hier zelf flink mee bezig ben geweest vorig jaar heb ik wat feiten boven water gehaald

De ruimte tussen hoogste punt van zuiger en de kop moet ten alle tijden 0,7 mm minimaal zijn, dus hoe hoger je zuiger boven blok uitkomt hoe dikker de koppakking om dit te corrigeren.

Een makkelijk foefje om dit te controleren is als volgt:

Neem een paar stukjes soldeerdraad en plak die met een beetje vet op de hoogste kam van de zuiger, zeg minimaal 2 per zuiger. (belangrijk is dat je zeker weet dat de soldeerdraadjes op het hoogste punt liggen)
Doe dit bij elke zuiger en monteer vervolgens de kop, samen met bijv de oude pakking
Zet de kop volgens aanhaalmoment vast en torn de motor tenminste 2 of 3 volle rotaties (totdat je geen weerstand meer voelt bij tornen)
Demonteer nu de kopen en haal hem voorzichtig van het blok af
Let hierbij op dat je de tinnen draadjes niet verliest, ze kunnen onder aan de kop plakken bij het verwijderen van de kop.
Hou de juiste draadjes bij de juiste zuiger
zuiger no 1 is die bij de ventilator en zuiger nummer 4 die bij het vliegwiel
meet de dikte nu op van de als het goed is platgewalste draadjes noteer dit voor elke zuiger afzonderlijk;
Per zuiger is de laagste waarde die je meet van belang, immers dat is het hoogste punt van de zuiger tov de onderkant van de kop
Vergelijk nu de laagste waardes van de 4 afzonderlijk gemeten zuigers en neem van deze 4 ook weer de laagste gemeten waarde
Zit deze uiteindelijke waarde onder de 0,7 mm dan moet je een dikkere pakking gaan monteren dan degene die je hebt gebruikt om te meten....bijv als die 2 gaten had , moet je naar 3 gaten
elk gat meer is 0,1 mm extra pakking dikte
Als je oude pakking al 3 gaten had en je moet een nog dikkere pakking monteren volgens je metingen, dan is je kop onder afkeurwaarde en moet je een nieuwe kop hebben.

Hoogte Kop Max.: 128,13 mm
Hoogte Kop Min : 127,87 mm

Max warp (kromming) van de kop 0,08 mm

Diepte Kleppen tov de (onderkant) kop

inlaat : 0,81 mm - 1,09 mm
uitlaat: 0,86 mm - 1,14 mm

Diktes Koppakkingen:

1 gat - 1,3 mm = LVB500200 of ERR5261
2 gat - 1,4 mm = LVB500210 of ERR5262
3 gat - 1,5 mm - LVB500220 of ERR5263
0 gat - 1,6 mm - LVB500230 of ERR7154 (Let op NIET AANBEVOLEN OF ZELFS VERBODEN DEZE TE GEBRUIKEN)

Ten slotte,

Bij bovengaande onderdeel nummers weet ik niet welke type de oude, en welke van de nieuwe type koppakking zijn, maar belangrijk is dat je altijd een nieuw type vervangende koppakking gebruikt, nl de gelamineerde (ofwel meer laagse pakking) Let hierop bij kopen of bestellen van je pakking.

gr

Luke

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Mar 2012, 06:02

Klopt allemaal luke, maar allemaal theorie...
Compressie verlagend effect.....hooguit 0,2 mm hoogte verschil...nou,nou...dat zal me toch een drukverschil opleveren...

Ook mbt vlakken.....als er zoveel van de kop af moet, was het eigenlijk verstandiger een nieuwe te plaatsen
gone

Luke

Berichtdoor Luke » 02 Mar 2012, 06:52

@ Roger,

Idd wellicht hoop theorie, hoewl ik denk dat als je de berekening gaat maken wat betreft drukverschillen (sory staat me niet meer bij maaherrinner me dat het een exame vraag was indertijd bij mij opleiding) kan je nog wel eens verrast zijn, als je motortje al flink wat km heeft gelopen.... maar goed dan kan je je vervolgens weer afvragen of je niet gewoon hele motor moet reviseren.

Praktisch gezien zitten er denk ik ook nog wel een paar haken en ogen aan vlakken vast mbt tot afkeurmaten aanhouden of niet
Zo kan je onder die maat gaan met verkleinen van je compressieruimte als gevolg met argumenten als genoemd, maar wat van je uitstekende zaken als verstuiver nozzle en tip van gloeistift?

Als dat allemaal nog ruimte houdt en ook het kleppen verhaal niet in gedrang komt zou je het risico af kunnen wegen onder de afkeur maat te vlakken...kan ook een kostenoverweging zijn nl.

gr Luke

pascal ubags

Berichtdoor pascal ubags » 02 Mar 2012, 08:21

hoi
even terug te komen naar de vraag zoals die in het 1e instantie gesteld is.
nl onderdelen voor de kleprubbers te vervangen.

hiervoor hoef je de kop er niet af te halen.

300 tdi toch zie ik

men bestelt
klepdekselpakking
8x kleprubbers
4 gloeibougies

demonteer
hulpas met klep tuimelaars
demonteer de gloeiboegies
maak van een oude gloeibougie een aansluiting voor de compressor, dus doorboren en een slang er op

zet een zuige in de bovenste of onderste stand bdp of odp
te zien , merk teken vliegwiel streep door het waadplug

dmv de gemaakte gloeibougie 1bar a 1,5 bar druk op deze cil zetten.
dan de klepveren weg halen met deze gorg maantjes, dan oude en nieuwe kleprubbes er op, en weer in elkaar zetten
dan volgende

je hebt dus 1bougie vernaggelt, en je zet tenslot 4 dezelfde nieuwe, of je bestelt maar 1

zo doe je dat dus,
groetjes pascal

conny1

Berichtdoor conny1 » 02 Mar 2012, 12:55

Gaatjes van pakking zijn te zien als je voor de auto staat rechtsvoor; het steekt tussen de kop uit.

steefklei

Berichtdoor steefklei » 02 Mar 2012, 15:49

Hoi Pascal,
dank je voor het antwoord ik snap de werkwijze op een punt na, wat moet ik precies met het vliegwiel? ik kan toch de klepstand aan de tuimelaars zien?
En hoe krijg je de veren ingedrukt?
Groetjes,
Stephan

pascal ubags schrijft:
hoi
even terug te komen naar de vraag zoals die in het 1e instantie gesteld is.
nl onderdelen voor de kleprubbers te vervangen.

hiervoor hoef je de kop er niet af te halen.

300 tdi toch zie ik

men bestelt
klepdekselpakking
8x kleprubbers
4 gloeibougies

demonteer
hulpas met klep tuimelaars
demonteer de gloeiboegies
maak van een oude gloeibougie een aansluiting voor de compressor, dus doorboren en een slang er op

zet een zuige in de bovenste of onderste stand bdp of odp
te zien , merk teken vliegwiel streep door het waadplug

dmv de gemaakte gloeibougie 1bar a 1,5 bar druk op deze cil zetten.
dan de klepveren weg halen met deze gorg maantjes, dan oude en nieuwe kleprubbes er op, en weer in elkaar zetten
dan volgende

je hebt dus 1bougie vernaggelt, en je zet tenslot 4 dezelfde nieuwe, of je bestelt maar 1

zo doe je dat dus,
groetjes pascal
Defender 110 sw 300Tdi
Grillo 31 4wd tractor

Roger B.

Berichtdoor Roger B. » 02 Mar 2012, 16:00

In het vliegwiel zit een merkteken, als dat zichtbaar is, midden in het gat van de wadingsplug, staat 1e cilinder in bdp.

De tuimelaaras met tuimelaars wordt gedemonteerd.......
gone

Terug naar “Techniek”