Steekas schoonmaken en smeren TD5

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JohanFreelander

Re: Steekas schoonmaken en smeren TD5

Berichtdoor JohanFreelander » 13 Apr 2023, 13:33

Gerard4t schreef:Ah, mooi, ziet er uit als een eenvoudige klus. Ik wil toch wel even kijken hoe het er vanbinnen uitziet, meestal is het zo dat als ik zo'n gevoel heb van: "daar moet ik even naar kijken", dat er dan wel iets aan de hand is. Op vakantie had ik dat een keer met het luchtfilter: ik maak het open en het filter blijkt niet alleen nat te zijn, maar ook nog eens lek, de randen die dicht hadden moeten zitten stonden open. De oorzaak bleek te zitten in de luchtinlaat voor het filter, die gaat eerst naar beneden en daar zit een soort klep die water weg moet laten stromen als dat meekomt. Nu was deze auto af fabriek of af importeur van een roestwerende laag voorzien en men had die klep blijkbaar biet even afgeplakt voor het bespuiten van de onderkant van de auto.

Wellicht had je dit gedaan, maar krij de kan waar je de steekas uit trekt lekker hoog op!
Defender 130 2002

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 13 Apr 2023, 15:12

JohanFreelander schreef:
Gerard4t schreef:Ah, mooi, ziet er uit als een eenvoudige klus. Ik wil toch wel even kijken hoe het er vanbinnen uitziet, meestal is het zo dat als ik zo'n gevoel heb van: "daar moet ik even naar kijken", dat er dan wel iets aan de hand is. Op vakantie had ik dat een keer met het luchtfilter: ik maak het open en het filter blijkt niet alleen nat te zijn, maar ook nog eens lek, de randen die dicht hadden moeten zitten stonden open. De oorzaak bleek te zitten in de luchtinlaat voor het filter, die gaat eerst naar beneden en daar zit een soort klep die water weg moet laten stromen als dat meekomt. Nu was deze auto af fabriek of af importeur van een roestwerende laag voorzien en men had die klep blijkbaar biet even afgeplakt voor het bespuiten van de onderkant van de auto.

Wellicht had je dit gedaan, maar krij de kan waar je de steekas uit trekt lekker hoog op!

Ik denk dat ik me een beetje verwarrend uitgedrukt kan hebben door iets anders dan de steekas er bij te halen.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 15 Apr 2023, 07:22

Inmiddels beide achterwielen gedaan: meenemers er af, schoongemaakt en ingevet.
Wat me opviel was dat de bouten met borgmiddel gemonteerd waren, ze zaten dan ook nogal vast, niet erg want je hoeft meteen niet meer naar de sportschool (ik heb wel ene paar luchtmoersleutels, maar krijg de auto en de compressor niet dicht genoeg bij elkaar). In het werkplaatshandboek wordt borgmiddel niet vermeld. Ik heb ze met het voorgeschreven moment aangedraaid. Ik had ook geen nieuwe pakking in huis dus maar loctite 574 (vloeibare flenspakking) gebruikt, als het maar dicht zit denk ik dan.
Het viel me op dat er weinig slijtage zichtbaar was, voorlopig geen nieuwe meenemers nodig.
Ik had, toen ik de auto in 2000 kocht, toen al wel gezien dat er geen vet gebruikt was, helemaal droog. Ik heb er toen bij wijze van roestpreventie wat vaseline op gesmeerd, dat heeft de roest niet echt tegengehouden, maar wel iets gedaan. Ik was toen nog helemaal niet thuis op het gebied van auto-techniek, inmiddels is dat wel een beetje ingehaald, er is dan ook op internet veel informatie en hulp te vinden, zoals hier :D

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 15 Apr 2023, 07:36

mooi om te lezen dat een persoon helemaal veranderd is, of te wel in een andere indruk gekregen heb nu.
heb je goed gedaan zo

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 15 Apr 2023, 16:49

Dank je Pascal.

Terug naar “Techniek”