De fusee voorspanning volgens het boek is gewoon veuls te weinig. Bij boven en onder gelagerd minstens 5 kilo aanhouden. bij de oudere met pen/bus
8 kilo (goed ingevet). Gemeten zonder fuseebol keering. Dan zul je nooit meer last van de "death wobble" krijgen, al zijn je stuurkogels en panhard bevestiging nog zo gammel. Als die versleten zijn gaat tie hooguit zwalken. (wat overigens ook geen pretje is)
Zwalkende auto bij 100km of hoger
Re: Zwalkende auto bij 100km of hoger
En spoorstang hoh exact 1230 mm. dan spoort tie altijd goed als de fusees goed zijn.
- Erik Peters
Landmarcs schreef:Erik Peters schreef:Vervolgens de stuurkogel in de pitmanarm nog eens losgehaald en een vulplaatje bij de veer ingestopt, zodat de onderste lagerschaal minder bewegingsvrijheid heeft. Probleem weer opgelost. Alleen bij een schuine ongelijke viaductvoeg in de N348/N48 bij Ommen klappert het nog (rijdend richting Groningen), dus daar moet ik ± 60 km/u rijden, wil ik geen problemen krijgen.
Het lijkt er toch vooral op dat de onderste lagerschaal na een dreun niet (snel genoeg) terugkeert naar z'n normale positie, alsof ie klem komt in de "gelichte" positie. De conische steel onder de kogel toont sporen van het (on)nodige geklapper.
Groeten MarcS
Afgelopen zaterdag (sinds lange tijd) naar Groningen geweest (met mijn VW busje). De wegbeheerder heeft bij de betreffende viaductvoeg in de N48 inmiddels een snelheidsbeperking van 50 km/u ingesteld. Moet zeggen dat e.e.a. daar ook nog verslechterd is.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Erik Peters schreef:Afgelopen zaterdag (sinds lange tijd) naar Groningen geweest (met mijn VW busje). De wegbeheerder heeft bij de betreffende viaductvoeg in de N48 inmiddels een snelheidsbeperking van 50 km/u ingesteld. Moet zeggen dat e.e.a. daar ook nog verslechterd is.
Groet,
Erik.
Met mijn VW busje (T6 op Bilstein onderstel) nergens last van daar. Snelheidsbeperking doen we nie aan nie.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
Mijn VW T3 stuiterde daar ook 'gewoon' overheen (met zo'n 75-80 km/u, want harder reed de voorganger niet).
Wel slechtere wegen gehad tijdens mijn recente vakantie in Schotland en dat ging ook prima (met de T3).
Groet,
Erik.
Wel slechtere wegen gehad tijdens mijn recente vakantie in Schotland en dat ging ook prima (met de T3).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht