Koppelingspedaal onduidelijk.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Erik Peters

Re: Koppelingspedaal onduidelijk.

Berichtdoor Erik Peters » 04 Apr 2023, 13:11

Gerard4t schreef:Mag je nog van geluk spreken als de transistor of het IC bevat wat er op gedrukt staat.

Voor Caroliens elektrische Van Raam fiets heb ik eens LiFePO4 accu's samengesteld (36 V), en dat werkt prima.
Een kennis, met kennis van elektronica, zei dat ik er een BMS bij op moest zetten, dat is beter voor de afzonderlijke cellen. Zo gezegd, zo gedaan. Eentje besteld (Ali) voor 36 V, gemonteerd en het BMS schakelde de accu's vroegtijdig uit. Er kon maar een paar (±4) kilometer gefietst worden terwijl daarvoor zo'n 60 km gefietst kon worden voordat de accu's leeg waren. Ik vermoed dat het BMS voor 48 V is, bij ±39 V spanning wordt de stroomkring verbroken (en dat zou eigenlijk bij 32 V accuspanning moeten gebeuren). Vol geladen is de accuspanning 41-42 V. BMS maar afgekoppeld en 60 km fietsen kan weer.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 04 Apr 2023, 16:57

Erik Peters schreef:Voor Caroliens elektrische Van Raam fiets heb ik eens LiFePO4 accu's samengesteld.....knip...Eentje besteld (Ali) voor 36 V, gemonteerd en het BMS schakelde de accu's vroegtijdig uit. Er kon maar een paar (±4) kilometer gefietst worden terwijl daarvoor zo'n 60 km gefietst kon worden voordat de accu's leeg waren.

Ik ken dit type accu nog niet, moet ik nog eens gaan bestuderen. De bekende Lithium cellen kunnen slecht diepontlading verdragen, daarvoor kan een BMS dus bescherming bieden, maar uiteraard is dan wel het juiste type toe te passen. Kan het ook nog aan het vermogen liggen, dat de BMS op de temperatuur van de chip heeft afgeschakeld?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 04 Apr 2023, 17:23

Gerard4t schreef:
Erik Peters schreef:Voor Caroliens elektrische Van Raam fiets heb ik eens LiFePO4 accu's samengesteld.....knip...Eentje besteld (Ali) voor 36 V, gemonteerd en het BMS schakelde de accu's vroegtijdig uit. Er kon maar een paar (±4) kilometer gefietst worden terwijl daarvoor zo'n 60 km gefietst kon worden voordat de accu's leeg waren.

Ik ken dit type accu nog niet, moet ik nog eens gaan bestuderen. De bekende Lithium cellen kunnen slecht diepontlading verdragen, daarvoor kan een BMS dus bescherming bieden, maar uiteraard is dan wel het juiste type toe te passen. Kan het ook nog aan het vermogen liggen, dat de BMS op de temperatuur van de chip heeft afgeschakeld?

Een BMS op een LiFePO accupak zorgt ervoor dat de cellen gelijk laden/ontladen, zodat de capaciteit en levensduur maximaal worden benut.   Wat ze in China maken is soms heel goed, en soms van bedenkelijke kwaliteit ... wellicht is de BMS dus voor 48 V en op zich wel goed maar niet vlgs de gevraagde specs.   Wat overigens een vervroegd afschakelen kan veroorzaken: een te grote aanloopstroom.   Zo'n BMS moet ook geschikt zijn voor de gevraagde piekstroom.

Ik heb hier nog een 12V LiFePO accu staan met kuren - ook CE (= China Engineered).   Hopelijk kan mijn electronica-knutselaar er nog wat mee — hij zei: "Wellicht is er gewoon sprake van een los contactje, dat heb je wel vaker met China Engineered spul".

Als alles goed werkt is LiFePO overigens een "ideale" loodaccu-vervanger:  Nauwelijks spanningsval, niet bij een hoge startstroon, en ook niet bij diepontlading, en zo ongeveer 2x zoveel capaciteit bij hetzelfde gewicht (bovendien gaat het om benutbare capaciteit want een accu is LiFePO bestand tegen diepontlading, dus in vergelijking met een lood-start-accu, dus heb je effectief een veelvoud aan bruikbare capaciteit).

Groeten MarcS

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 05 Apr 2023, 08:05

he jongens waar gaat dit in hemelsnaam over, een accu van de fiets, we hadden het over de gever
ps beheerder

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 05 Apr 2023, 09:21

pascal110 schreef:he jongens waar gaat dit in hemelsnaam over, een accu van de fiets, we hadden het over de gever
ps beheerder

Het is de schuld van de Chinezen, daarmee is deze draad wat ontspoort ;)
Maar nu er toch een koppeling is tussen de hoofdcilinder en elektronica: er zit een sensor op de banjo, wat is de functie daarvan?
We zijn weer terug in het spoor.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Apr 2023, 09:59

Gerard4t schreef:Het is de schuld van de Chinezen, daarmee is deze draad wat ontspoort ;)
Maar nu er toch een koppeling is tussen de hoofdcilinder en elektronica: er zit een sensor op de banjo, wat is de functie daarvan?
We zijn weer terug in het spoor.

Terug op het spoor:  Je hebt een Td5.
Bij een Td5 zit er een extra linkje tussen het "fly-by-wie" gas en de koppeling (ik meen dat je vanaf de Td5 deze bonus hebt).
Trap de koppeling maar eens in zonder het gas weg te nemen ... dan neemt de electrickery het gas (deels) weg.
Als ik het goed heb werd dat als "soft shift" aangeprezen.
Bij de Td5 is het "fly-by-wire" gas wat gewenningsgevoelig, soms werkt het niet handig.  Er zit een "gat" tussen de autonome regelingen (zoals de "anti-stall" regeling) en de regeling via het pedaal.  Normaal werkt het prima, maar als je bijv. uit een penibele situatie wilt wegrijden kan dat gat je parten spelen (naar Low schakelen helpt dan).

Groeten MarcS

PS  Die Chinezen krijgen altijd de schuld ... 't is altijd makkelijk om een verre/externe schuldige te hebben.   't Is natuurlijk onze eigen schuld — koop je Chinees omdat het goedkoop is dan koop je het risico dat het te goedkoop uitpakt en terugsturen niet loont.

Edward

Berichtdoor Edward » 05 Apr 2023, 10:34

Als je duur koopt dan koop je 9 van de 10 ook Chinees hoor Marc. het is nu eenmaal de fabriek van de wereld omdat bedrijven dachten dat dat voordeliger was. daar komen ze nu wel van terug maar evengoed komt 80% van de maakgoederen nog steeds van daar vandaan.

Apple noemt dat heel schijn heilig: engineerd in the USA made in China. :roll: En zo zijn er legio.

Of je rotzooi of kwaliteit krijgt ligt ook niet aan die Chinees maar de specs die je zelf opgeeft en je eigen interne kwaliteitscontrole uiteraard......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”