Koppelingspedaal onduidelijk.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Koppelingspedaal onduidelijk.

Berichtdoor Edward » 02 Apr 2023, 18:36

Ook wel eens meegemaakt. heb zo'n ontluchtingsding die met de compressor onderdruk creëert en zo de vloeistof door de leiding zuigt. Niks, noppes, nada!

Toen maar gelijk een nieuwe slave besteld en om toch te kunen rijden maar beetje lopen kutten met pedaal deels ingedrukt laten staan, beetje pompen en weet ik wat. Uiteindelijk natuurlijk 5 jaar of zo met die slave rondgereden en toen we die andere eindelijk eens nodig hadden was ie kwijt. :lol: :lol:

Wie het weet mag het zeggen? Matige kwaliteit slave cilinders? Waardeloze monteurs? Ik weet het niet, maar het is toch wel fijn te lezen dat we niet de enigen zijn! Dus dank voor het delen. :D :D
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 03 Apr 2023, 08:34

Ja, ik vind het ook raar. In detail: ontluchtingsnippel er uit gedraaid, met spiegel en lampje in het gat gekeken, er zit een opening in het midden, er kwam een heel klein beetje vloeistof uit, niet meer, ook niet met ingedrukt pedaal (en dan staat er toch aardig wat druk op). Prut aan de binnenkant kan, maar omdat de ontluchting logischerwijs boven de leidingskoppeling zit, zou die prut dan lichter moeten zijn dan de vloeistof.

Iets ander dat mij opviel bij het vulproces is dat de nieuwe hoofdcilinder inwendig blijkbaar niet schoon was, er gingen fijne metaaldeeltjes in de vloeistof ronddrijven. Ik laat het voor nu even zo, maar ga later wel alle vloeistof vervangen, want deeltjes in de vloeistof lijkt me niet zo geweldig.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Apr 2023, 13:13

Drijvende metaaldeeltjes?
Zou het geen montagepasta kunnen zijn, gebruikt bij montage van de verschillende onderdelen door de fabrikant?

Groet,

Erik.

p.s. ik gebruik altijd speciaal ATE rem'vet' (blank spul in blauwe tube) bij montage van remcilinders, remzuigers, etc.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 03 Apr 2023, 14:22

Nee, het zijn kleine glinsterende deeltjes die met een fel lampje goed zichtbaar zijn. De cilinder zal wel inwendig op een draaibank bewerkt (binnendraaien en slijpen, honen of polijsten) zijn en daarna niet echt goed schoongemaakt.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 03 Apr 2023, 18:39

Uit nieuwsgierigheid heb ik de oude cilinder gedemonteerd. Het bleek dat meerdere rubberen delen in prut veranderd waren, ook het klepje dat het gaatje naar het reservoir moet afsluiten bij bedienen van het pedaal was zo ongeveer weg, ook daar zat nog wel wat prut dat nog enigszins de functie van klep gehad moet hebben wat af en toe nog wel, dan weer niet werkte. Bij de zuigerstang was de afdichting ook in prut veranderd.
Ik denk dat er een fout is gemaakt in de keuze van de rubber-achtige materialen.
Uit de fietsenwereld waar hydrologische remmen meer en meer toegepast worden weet ik dat er systemen zijn die met hydoliek-olie worden gevuld. o.a Shimano en Magura, en systemen die met DOT worden gevuld, o.a. Sram. Voor beide soorten kan je afzonderlijke vulsystemen kopen, elk met spuiten om te vullen die ook weer afdichtingen hebben. Er wordt daar ten strengste aanbevolen om soort bij soort te houden.
Mijn idee is dat de materialen dus gewoon vergaan of opgelost zijn door de verkeerde combinatie tussen materiaal en vloeistof.
Wellicht is hier ook de verklaring te vinden voor het verstopte ontluchtingsventiel in de slave-cilinder.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Apr 2023, 23:32

Gerard4t schreef:Nee, het zijn kleine glinsterende deeltjes die met een fel lampje goed zichtbaar zijn. De cilinder zal wel inwendig op een draaibank bewerkt (binnendraaien en slijpen, honen of polijsten) zijn en daarna niet echt goed schoongemaakt.

Originele LR koppelingscilinder of imitatie?

In de Van Raam 'Tauber' fiets van Carolien met hydraulische remmen gaat LHM (groene) minerale olie, de zelfde olie die ook in de veersystemen van Citroën zit.
Daar moet in ieder geval géén DOT 4 remvloeistof in.

Groet,

Erik

p.s. ik heb afgelopen zaterdag de hulpcilinder van de koppeling van mijn VW T3 bus vervangen. Die lekte na 33 jaar (en 115.000 km op de straat).
Koppeling en remmen delen hetzelfde reservoir, dus ik maakte mij wat zorgen toen het remvloeistofniveau lampje af en toe aan ging.

Bij mijn Td5 heb ik met ±175.000 km de hoofdremcilinder vervangen, die lekte langs het pedaal (op de rubbermat). Ik heb hem nog liggen, maar nog geen tijd gehad/genomen om hem open te maken (en dat was dus nog de originele af fabriek).
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 04 Apr 2023, 08:38

De vervangende cilinder is geen originele, maar een imitatie, merk TRW. Misschien heeft TRW wat beter nagedacht over de keuze in materialen. Bij de originele is het daar juist fout gegaan.

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Apr 2023, 09:59

Gerard4t schreef:De vervangende cilinder is geen originele, maar een imitatie, merk TRW. Misschien heeft TRW wat beter nagedacht over de keuze in materialen. Bij de originele is het daar juist fout gegaan.

Originele bestaan ook niet. Land Rover koopt ook maar gewoon in. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 04 Apr 2023, 12:25

Dan is de originele mogelijk ook afkomstig uit China, dat verklaart dan de materiaal"keus".
Ik hou me ook een beetje met elektronica bezig, daar moet je ook niet opkijken als er hele slechte dingen tussen zitten; onderdelen van sloopprinten worden van nieuwe pootjes voor zien en van een stempeltje van het merk dat het meeste opbreng. Mag je nog van geluk spreken als de transistor of het IC bevat wat er op gedrukt staat.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 04 Apr 2023, 12:45

Edward schreef:Originele bestaan ook niet. Land Rover koopt ook maar gewoon in. :lol: :lol:

Klopt, echter ik meen dat Land Rover bij (Lucas) Girling het koppeling en remspul inkocht.
Maar dat kan inmiddels (Tata) wel gewijzigd zijn.
En waar Lucas Girling het spul laat maken :?:

Groet,

Erik

Terug naar “Techniek”