Koppelingspedaal onduidelijk.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Koppelingspedaal onduidelijk.

Berichtdoor Landmarcs » 29 Mar 2023, 16:21

Edward schreef:Geen idee waar jullie het over hebben! Mijn Serie is de 2e variant van het thema dus veel oorspronkelijker wordt het niet en daar is het ook gewoon kut om bij te komen. Het spatbord zit achteraan ook al over de koppeling cilinder en het rempedaal kan er ook niet uit zonder extra ruimte te maken. :lol:

Toegegeven: het is er minder druk dan bij een Serie 3 of Defender maar om nou te zeggen dat het in eerste instantie wel een topontwerp was....... 8-)

't Was in eerste instantie natuurlijk een RHD-ontwerp. De rechter voetenbak is ook nog eens breder (dat is nu weer wat overdreven, de chauffeur weet wel waar hij/zij z'n voeten moet laten, nl op of nabij de pedalen).   Links is het allemaal nogal krap, en de rem en meer nog de koppeling zitten dan ook nog eens in een verdom-hoekje.  
Die ruime rechter voetenbak is bij de LHD een bonus, dwz de passagier heeft ruimte om eventueel nog een hele rugzak bij zijn/haar voeten te zetten.
Ik ben dus blij met het feit dat LandRover ook LHD auto's maakte, ook omdat ik er niet aan moet denken om links te schakelen (ik ben - qua motoriek - ultra rechts).

Groeten MarcS

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 29 Mar 2023, 18:18

Dingen zijn van rechts naar links gezet. Zou in het onderhavige geval het leidingwerk van de remmen naar de andere kant van de koekdoos (vacuüm rembekrachtiger) verplaatst zijn, dan zouden de leidingen niet in de weg gezeten hebben. Het geval opzij leggen gaat maar beperkt, ik wil niet te veel buigen aan de remleidingen, ze kunnen nog wel eens van pas komen :lol: Met zou ook kunne denken aan een andere positie van de koppelinghoofdcilinder of hoofdkoppelingcilinder, het pedaal en het punt van waaraf de zuigerstang ingedrukt wordt vormen één geheel, met anders positioneren zou de cilinder in een andere stand komen en wellicht gemakkelijke verwisselbaar zijn.
Overigens erg handig dat een buurjongen van 5 jaar nog net met zijn handjes bij de ontluchtingsnippel van de slaafcilinder kan, het ding zit redelijk onbereikbaar achter de uitlaat verstopt (van onderaf gezien).
Al met al zie ik verder geen problemen met alles terug te zetten, dat komt wel goed. Ik heb de defender op het moment niet echt nodig, mag nog wel een paar dagen zo staan.

dyngo

Berichtdoor dyngo » 29 Mar 2023, 21:40

Weet weinig van defender/serie.
Maar in mijn 80 inch is de koppeling mechanisch.
De remcylinder zit aan het chassis gemonteerd, gezellig onder de auto.
LHD, RHD, weinig verschil, alle gaten zijn dubbel aangebracht.
Alles niet echt problematisch, dat is dus het origineel.

Idem 70er Range Rover.
Koppeling en remcylinder ruim gemonteerd.
Later wordt alles complex met ABS, etc.

hannes

Berichtdoor hannes » 30 Mar 2023, 10:01

Mooi ‘skreven, Marc! Darwin zou met ‘fit-test’ misschien wel “meest-passend” hebben bedoeld….

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 30 Mar 2023, 11:02

hannes schreef:Mooi ‘skreven, Marc! Darwin zou met ‘fit-test’ misschien wel “meest-passend” hebben bedoeld….

Ik vertaal het graag met "Minst gebrekkig" (dat wat dan alsnog toch te gebrekkig blijkt dat sterft uit).
Lastig dingetje dat vaak vergeten wordt is dat zo nu en dan een ramp(je), of gewoon een koude winter of droge zomer, nog een aanvullende "fit test" oplevert.

Groeten MarcS

PS  Dit is OT (On en Off Topic): "On" waar het de LandRover evolutie bespreekt, een Darwinistisch probleem.

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 31 Mar 2023, 11:41

@Gerard4t

Inmiddels ook weer onderweg??
Defender 130 2002

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 01 Apr 2023, 06:02

JohanFreelander schreef:@Gerard4t

Inmiddels ook weer onderweg??

Nog niet, druk met andere dingen die nog even voorrang willen hebben, maar inmiddels zit alles weer op z'n plek, behalve de bekleding en de DOT4.
Morgen weer verder ermee.

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 02 Apr 2023, 17:12

Vanmiddag koppeling gevuld. Zoals al gezegd werd: een tijdje met het pedaal pompen en dan moet het lukken. In het begin wilde het niet zo vlot, dus heb ik even de ontluchtingsnippel losgedraaid, daar kwam niets uit, terwijl er al wel vloeistof in de onderste cilinder zat; er was onderin met het pedaal al de gebruikelijke weerstand voelbaar. Voorzichtig de hele ontluchtingsnippel er uit gedraaid en er kwam nog steeds niet veel uit, met een inspectiespiegel leek het gaatje wel open te zijn, maar ook met het pedaal indrukken kwam er niet meer dan een druppje uit. Het lijkt wel verstopt te zitten. Toen maar verder gegaan met de voet-oefeningen en op een gegeven moment leek het toch weer aardig te voelen zoals het was.
Motor gestart, kan in alle versnellingen komen. Nog geen proefrit gemaakt, morgen alles wat nog los zit vastschroeven, voornamelijk bekleding.

Dank zover voor alle adviezen en het meeleven, ik heb er wel lol in :lol:

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 02 Apr 2023, 18:08

Ze hebben een eigen wil lijkt wel.
Zorg in elk geval dat de afstelling mett de moertjes goed is, zodat de plunjer bij los pedaal ook echt vrij is. En dan 1,5mm speling houden.
Als de plunjer te ver in is kan ik me voorstellen dat er onder niets uit komt. Het reservoir is dan afgesloten.

groet Johan
Defender 130 2002

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 02 Apr 2023, 18:29

Het klepje in het reservoir werkt goed. Er komt alleen vrijwel niets uit de aftapplug op de slave-cilinder.
Voor de afstelling heb ik de afstand van de oude cilinder overgenomen naar de nieuwe, gemeten vanaf de montageflens tot de kant waar de moertjes via een ring op de bus van het pedaalmechaniek terecht komen, dat was 70mm.
Speling voelt goed, kan ik nog nakijken, dan moet het dekseltje er weer even van af. Maar zolang het goed werkt, laat ik het zo. Ik ga vrijwel nooit op weg zonder gereedschap en dat is toch al zo'n vijf keer van pas gekomen. Nou ja, in 23 jaar bij 235.000 km is dat niet gek. Het is wel naast de reparaties thuis en in de garage, dat is ook niet veel: waterpomp, thermostaat, een stuk of zeven accu's (er zitten er twee in), een wiellager en natuurlijk filters enz. Nog altijd de originele kruisjes, brandplaatjes, noem maar op.

Terug naar “Techniek”