Koppelingspedaal onduidelijk.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
JohanFreelander

Re: Koppelingspedaal onduidelijk.

Berichtdoor JohanFreelander » 27 Mar 2023, 18:00

Niet het leukste werk, maar heb hem eruit.

groet Johan
Bijlagen
Screenshot_20230327_175836_Gallery.jpg
Defender 130 2002

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 27 Mar 2023, 18:05

hannes schreef:Hoe hebben de makers 't zo kunnen verzinnen!

Ik denk dat het hele handeltje nooit opnieuw ontworpen is, maar en steeds een oplossing heeft bedacht als er weer wat bij moest.
Een tijdje terug zag ik een echte oldtimer bestelauto, ik weet niet meer wel merk, maar die was helemaal origineel, inclusief de motor Onder de motorkap heel veel ruimte en middenin de motor. Een luchtfilter, een kleine radiator met ventilator, dynamo, waterpomp ruitensproeierreservoir.
Wat zat er zoal niet in:
Rembekrachtiger
Koppelingshydroliek
Turbo
Interkoeler
Kabelbomen
Geluiddemping
Kachel
Stuurbekrachtiging
Luchtconditionering
....

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 27 Mar 2023, 18:19

JohanFreelander schreef:Niet het leukste werk, maar heb hem eruit.

groet Johan

Netjes! Is het ook een TD5?
Ik heb vanmiddag met de steun los maar nog tussen de leidingen, koektrommel, spatbord enzovoort, de cilinder er uitgeschroefd. Inmiddels de moeren overgezet en met de schuifmaat afgesteld op dezelfde lengte vanaf de bevestigingsflens. Morgen alles in omgekeerde volgorde terug. Ik heb alvast twee m8 inbusbouten klaargelegd, met een inbussleutel gaat dat wat makkelijker dan met een steeksleutel, zeker de onderste want dat is wat de schroefkop betreft helemaal op gevoel werken.

JohanFreelander

Berichtdoor JohanFreelander » 27 Mar 2023, 18:39

Inderdaad een td5. Ik kon er met mijn handen niet tussen. Vooral die onderste bout kan je gewoon niet bij.
Ik ook niet vanuit de cabine.
Naast het fixen van het euvel is er ook veel werk wat betreft ontroesten zag ik.
Zin in.... :(

Groet Johan
Defender 130 2002

Gerard4t

Berichtdoor Gerard4t » 28 Mar 2023, 06:10

Hm, ja, roest genoeg. Bij mijn "lijstje" van "dat moet toch anders kunnen" mag ook de gevoeligheid voor roest komen staan. Er is weinig aan een Defender dat niet voor verbetering vatbaar is, zeker op het gebied van roestbescherming, je zou bijna denken dat er in Engeland geen zout gestrooid wordt als het winter is.

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 28 Mar 2023, 08:04

op de grond gaan zitten, deur open, zie je aan de binnen kant, boven je voeten, tegen het schutbord, de m8 boutjes van het huis voor de koppeling, maar dan niet vergeten en dus ook doen, die meen 8stuks van, het rem pedaal huis losdraaien, daarna pas in je moter ruimte , kun je de rembekrachtiger en cilinder opzij leggen zonder de leidingen hiervan los te maken. dit is de enigste juiste handeling bij een lhd, want nu komt het hoe hadden ze dat anders kunnen maken, heel simpel dat hebben ze gedaan, maar jij moest zo nodig een lhd hebben, het is gemaakt voor rhd en toen????
ja daar kom je er heel makelijk bij
gr pascal

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 28 Mar 2023, 08:40

Wat betreft roest (op het koppelingshuis), ik denk dat er wel eens een keertje remvloeistof gemorst is tijdens bijvullen.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 28 Mar 2023, 13:55

pascal110 schreef:.... . dit is de enigste juiste handeling bij een lhd, want nu komt het hoe hadden ze dat anders kunnen maken, heel simpel dat hebben ze gedaan, maar jij moest zo nodig een lhd hebben, het is gemaakt voor rhd en toen?

Kijk, dit is nu typisch .... Brits ? — Nee !  Het is de beste uitleg van wat Darwin omschreef met "The survival of the fittest".

Het betoog van Darwin wordt gewoonlijk niet goed begrepen:  men leest "fittest" en denkt daarbij beste, mooiste etc etc.
Darwin bedoelde (of ie het zelf helemaal wist is de vraag): de beste oplossing binnen een verzameling van heel onhandige oplossingen.

Heb je dit eenmaal goed begrepen dan weet je hoe evolutie werkt, en dan weet je ook dat alles wat je aan levende materie tegenkomt niet "het beste" is maar hoogstens het minst slechte.   En als het minst slechte toch te beroerd blijkt ... dan kom je het niet tegen, want het overleefde niet.

Defenders zijn net als de natuur:  Het is geen prachtig mooi wonder, het is meer een wonder dat het werkt.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 28 Mar 2023, 21:19

Meest is het oorspronkelijke ontwerp overzichtelijk.
Dan moet er van alles bij: luxe en veiligheid.
Wordt niet nieuw ontworpen maar erbij geplakt.
Uiteindelijk wordt het een hopeloos ding om zelf aan te sleutelen.
Wees verstandig: koop de eerste uitvoeringen.
Die zijn zonder opsmuk en prettig om aan te werken.
Ik heb alleen vroege Range Rovers, en ik weet hoe ze later verprutst zijn.
Ik heb graag de eenvoud, geen electronica, zelfs geen electrische ramen
En wat meer vermogen kan.
Eenvoudig de latere motoren inbouwen, past alles zomaar.
Rijdt met 76er RR en 4,6 motor uit 2000 zoveel.
Snel en hyper betrouwbaar.
Overigens: uitbouwen van de koppeling hoofdcylinder is 3 boutjes losmaken (5 minuten ?) ..

Edward

Berichtdoor Edward » 29 Mar 2023, 11:03

Geen idee waar jullie het over hebben! Mijn Serie is de 2e variant van het thema dus veel oorspronkelijker wordt het niet en daar is het ook gewoon kut om bij te komen. Het sppatbod zit achteraan ook al over de koppeling cilinder en het rempedaal kan er ook niet uit zonder extra ruimte te maken. :lol: :lol:

Toegegeven: het is er minder druk dan bij een Serie 3 of Defender maar om nou te zeggen dat het in eerste instantie wel een topontwerp was....... 8-) 8-)
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Terug naar “Techniek”