Vanmiddag de steun waar alles van de koppeling tussen pedaal en leiding naar de slave aan vastzit losgemaakt, 6 bouten, aan de andere kant 6 opgelaste moeren. Nou ja, opgelast, in ieder geval al één moer waarvan de lasjes uit muizenkeutels gemaakt waren want die kwamen los met niet meer dan handkracht op een 1/4" rateltje. Met wat gemoer een 6-kant dop met knie, verlengstuk en ratel op de vierkante moer gezet om vast te houden, met z'n tweeën lukte het om de bout er ongeveer 2 mm uit te draaien, toen waren de hoeken van de moer afgerond en lukte het niet verder. Er past nu wel een ijzerzaagblad tussen, dus dat los ik wel op Nu nog de laatste bout, ziet er nogal roestig uit, mogelijk hetzelfde verhaal.
Ik dacht dat ik e.e.a. ook wel via het gat onder het dekseltje kon doen, maar daar vlak boven lopen remleidingen, die lekker in de weg zitten. Tjonge, wat een gedoe.
Is het verwijderen van het spatbord een beetje te doen? Heb er geen ervaring mee. Ik snap nu wel dat sommige mensen dat doen.
Koppelingspedaal onduidelijk.
Re: Koppelingspedaal onduidelijk.
Ik heb bij mn ouwe 110 een stuk uit het spatbord gezaagd. met de wingtop traanplaat er weer overheen zie je dr nix van....
Re: Koppelingspedaal onduidelijk.
Defender ken ik niet zo goed.
Maar spatbord series 1 is maar een hand vol boutjes.
Die heeft dan ook een mechanische koppeling, hoeft er dus niet af ..
Maar spatbord series 1 is maar een hand vol boutjes.
Die heeft dan ook een mechanische koppeling, hoeft er dus niet af ..
-
JohanFreelander
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 12 Jun 2019, 20:09
Re: Koppelingspedaal onduidelijk.
Gerard4t schreef:Vanmiddag de steun waar alles van de koppeling tussen pedaal en leiding naar de slave aan vastzit losgemaakt, 6 bouten, aan de andere kant 6 opgelaste moeren. Nou ja, opgelast, in ieder geval al één moer waarvan de lasjes uit muizenkeutels gemaakt waren want die kwamen los met niet meer dan handkracht op een 1/4" rateltje. Met wat gemoer een 6-kant dop met knie, verlengstuk en ratel op de vierkante moer gezet om vast te houden, met z'n tweeën lukte het om de bout er ongeveer 2 mm uit te draaien, toen waren de hoeken van de moer afgerond en lukte het niet verder. Er past nu wel een ijzerzaagblad tussen, dus dat los ik wel op Nu nog de laatste bout, ziet er nogal roestig uit, mogelijk hetzelfde verhaal.
Ik dacht dat ik e.e.a. ook wel via het gat onder het dekseltje kon doen, maar daar vlak boven lopen remleidingen, die lekker in de weg zitten. Tjonge, wat een gedoe.
Is het verwijderen van het spatbord een beetje te doen? Heb er geen ervaring mee. Ik snap nu wel dat sommige mensen dat doen.
Net even zitten kijken, geen klein klusje inderdaad.
Ik heb ooit de rembekrachtiger vervangen, vond dat toen erg meevallen.
Dus even remcilinder los, bekrachtiger weghalen.
En dan hoop ik dat het gaat lukken....
Spatbord heb ik eens laten vervangen door een monteur die dat bij oude types vaker gedaan had.
Viel hem erg tegen om te doen bij mijn Td5.
Veel succes, ik wil woensdag beginnen.
groet Johan
Defender 130 2002
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Koppelingspedaal onduidelijk.
't Is al meer dan 15 jaar terug dat ik meekeek bij het vervangen van de hoofd-koppelingscilinder bij mijn oude Td5.
Toentertijd werd door een "specialist" de pedalbox losgenomen — daarvoor moest er ook een en ander aan remmerij (ik had ook ABS/ETC) opzij. Of het handig was weet ik niet, wel weet ik dat het gedoe was, en overigens ook dat uiteindelijk wel een relatieve bonus was dat het bleek dat het goed afstellen van de hoofd-koppelingscilinder niet goed lukte bij twee niet "originele" vervangdelen, gelukkig hadden ze ook nog een originele new-take-off liggen (van een auto die naar automaat was omgebouwd).
Groeten MarcS
Toentertijd werd door een "specialist" de pedalbox losgenomen — daarvoor moest er ook een en ander aan remmerij (ik had ook ABS/ETC) opzij. Of het handig was weet ik niet, wel weet ik dat het gedoe was, en overigens ook dat uiteindelijk wel een relatieve bonus was dat het bleek dat het goed afstellen van de hoofd-koppelingscilinder niet goed lukte bij twee niet "originele" vervangdelen, gelukkig hadden ze ook nog een originele new-take-off liggen (van een auto die naar automaat was omgebouwd).
Groeten MarcS
Re: Koppelingspedaal onduidelijk.
Vervolg van het avontuur.
Het is gelukt om de bout uit de losgekomen moer te krijgen: met een steeksleutel en de aanvliegroute daarvan van voor naar achter en wat lenigheid in mijn arm, lukte het net om een steeksleutel om de moer te krijgen. De rest van de zes gaf geen problemen, ook niet die van de rem.
Toch is het niet gelukt om de hele koppelingshandel er uit te krijgen, de ruimte is er domweg niet voor, misschien wel als ik de remleidingen die in de weg zitten losmaak, maar dat doe ik nu liever niet. Ik kan er nu wellicht goed genoeg bij om de cilinder te vervangen.
Als het afstellen niet lukt omdat het met deze cilinder niet zou kunnen dan zal ik Vis Landrovers even vragen om het in orde te komen maken, want daar heb ik die cilinder gekocht.
Het is gelukt om de bout uit de losgekomen moer te krijgen: met een steeksleutel en de aanvliegroute daarvan van voor naar achter en wat lenigheid in mijn arm, lukte het net om een steeksleutel om de moer te krijgen. De rest van de zes gaf geen problemen, ook niet die van de rem.
Toch is het niet gelukt om de hele koppelingshandel er uit te krijgen, de ruimte is er domweg niet voor, misschien wel als ik de remleidingen die in de weg zitten losmaak, maar dat doe ik nu liever niet. Ik kan er nu wellicht goed genoeg bij om de cilinder te vervangen.
Als het afstellen niet lukt omdat het met deze cilinder niet zou kunnen dan zal ik Vis Landrovers even vragen om het in orde te komen maken, want daar heb ik die cilinder gekocht.
Re: Koppelingspedaal onduidelijk.
Ter 'ondersteuning'...: onlangs dus ook dat 'cabaret' meegemaakt en 't is 'n hele zit...De 'koektrommel' van de rembekrachtiger wegnemen geeft inderdaad meer armslag, want dan kun je de gehele pedalbox met pedaal door 't te kleine gat halen... Ik vond dat te veel werk en heb dus volstaan met 'n zelfcursus gynaecologie...Hoe hebben de makers 't zo kunnen verzinnen! Enfin, 't is goedgekomen, uiteindelijk.
-
JohanFreelander
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 12 Jun 2019, 20:09
Re: Koppelingspedaal onduidelijk.
hannes schreef:Ter 'ondersteuning'...: onlangs dus ook dat 'cabaret' meegemaakt en 't is 'n hele zit...De 'koektrommel' van de rembekrachtiger wegnemen geeft inderdaad meer armslag, want dan kun je de gehele pedalbox met pedaal door 't te kleine gat halen... Ik vond dat te veel werk en heb dus volstaan met 'n zelfcursus gynaecologie...Hoe hebben de makers 't zo kunnen verzinnen! Enfin, 't is goedgekomen, uiteindelijk.
Dus vervangen van de cilinder door het kleine luikje zeg je. En verder alles gewoon laten zitten.
duidelijk!
groet Johan
Defender 130 2002
Re: Koppelingspedaal onduidelijk.
Heb dat ook weleens gedaan. stripje aan onderste boutje gelast waarmee cil. aan pedalbox vast zit, waardoor die niet meedraait bij montage.
- Erik Peters
- Berichten: 3074
- Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
- Locatie: Heino
Re: Koppelingspedaal onduidelijk.
Landmarcs schreef: gelukkig hadden ze ook nog een originele new-take-off liggen
Ik monteer altijd een originele Land Rover master-cilinder (zo ook in de Td5). Die kosten wel wat meer, maar dat weegt niet op tegen twee maal hetzelfde gepruts.
Ooit één keer een niet originele gemonteerd, die hield het minder lang vol dan een originele (waarschijnlijk 'zachter' aluminium, in ieder geval niet zo slijtvast).
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten