Erik Peters schreef:Ik gebruik een 'Eezibleed' (Midlock) voor het verversen van de DOT4 vloeistof. Wel heb ik het slangetje in de schroefdop iets verlengd zodat het reservoir niet te vol zit na het verversen/ontluchten. (Ik laat de band eerst aflopen tot 1,5 bar zodat de druk niet te hoog is en eerst de druk eraf laten voordat je de dop of het tankje losschroeft).
Je kan je afvragen of de koppelingsvloeistof wel zo vaak vernieuwd moet worden. Remvloeistof moet met een zeker interval vervangen worden omdat het hygroscopisch is en bij verhitting er (desondanks) dampbellen kunnen ontstaan (bij voldoende hoge temperatuur wint de dampspanning het van de hygroscopische trekkracht), en met dampbellen in de remleiding verlies je ineens remkracht.
Dat de koppelings-hydrauliek met DOT4 werkt (hij doet het ook met DOT3) is vooral een fail-safe oplossing: je kan dan niet per ongeluk een andere, foute vloeistof voor het bijvullen van het remreservoir gebruiken. De koppelingshydrauliek zou het zelfs met water doen - zolang de omgevingstemperatuur maar boven nul zit - koelvloeistof is dan een "betere" keuze.
Groeten MarcS