APK tegenvaller

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Edward

Re: APK tegenvaller

Berichtdoor Edward » 27 Jan 2023, 14:37

Als je onder menig auto kijkt zie je een mooi laagje tectyl of Dinitrol. Dat lijkt best mooi en zelfs met schoonspuiten kan het best wat hebben. Zet je de auto op de brug en ga je beter kijken vind je dan ineens gaten. Is niks vreemd aan en al veel vaker op het forum besproken.

Ik daag je uit Chris om jouw D2 hier op de brug te hangen en te kijken hoe onaangetast het chassis is aan de achterzijde bij de dieseltank. Dat de auto al ouder is en "een behandeling rijkelijk laat is" slaat natuurlijk nergens op als TS het ding een jaar oid terug pas gekocht heeft. Je kunt geen onderhoud aan een wagen doen als je hem niet hebt.

Het ver=haal dat die Dinitrol jongens ophangen is gewoon gelul. Praat maar met een ervaringsdeskundige als Paul van OneTen. Die geeft ook steevast aan dat de slechtste wagen die hij binnenkrijgt de wagens zijn met een vals vertrouwen beschermlaagje........

Sowieso moet je ieder jaar of iedere twee jaar terug om de waslaag te laten bijwerken. Dat doet natuurlijk geen hond en dat geeft al aan hoe groot de kasn is dat het juist onder het laagje gaat rotten. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

dyngo

Berichtdoor dyngo » 27 Jan 2023, 14:42

Die dinitrol doet z'n werk waar het op gezond ijzer is aangebracht.
Alles wat al rot is, uitsnijden en vernieuwen.
Kun je nog jaren met die auto doen.

Mijn RR's heb ik van nieuwe drempels, voetenbakken, soms ook balk van de deurophanging voorzien.
In één ook nieuwe wielkasten voor, de andere lieten zich nog herstellen.
Dat is alles 10-20 jaar terug, daarna bijhouden.
De genoemde plaatsen zijn typische roestholen bij RR (en dus ook disco).
Eén keer in orde en behandeld (waxoyl, dinitrol,vet) gebeurt er niet veel meer.

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 27 Jan 2023, 15:36

Heb het altijd gezegd: tectyleren = camoufleren :(

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 27 Jan 2023, 19:45

Traveller schreef:Voordat een Dinitrol behandeling wordt uitgevoerd wordt de auto geïnspecteerd of het wel zin heeft?

Klopt, dat is ook gedaan, en van daar uit geconcludeerd dat het zin had.
De auto was destijds in onderhoud bij Berwin (Zeist) en ook daar vonden ze dat de auto het zeker waard was.
Zelf heb ik er te weinig verstand van, heb geen brug thuis en moet dus vertrouwen op 3 mensen die aangaven dat het nut had.

Traveller schreef: Aan de koplampen te zien heb je een ouder type D2 en wellicht uit '99 of 2000?

klopt, bouwjaar 2000

Traveller schreef:Zo te zien is het geen vliegroest meer, maar puur verrot materiaal.

Inmiddels wel, maar zoals ik aangaf was dat niet en vonden meerdere (in mijn ogen) deskundige mensen
dat een behandeling gerechtvaardigd was en de auto daarna weer jaren mee zou kunnen zonder problemen.
(Dat 7 maanden later de monteur tijdens een APK door een balk heen prikte met een schroevendraaier had een eye-opener moeten zijn :oops:

dyngo schreef:Die dinitrol doet z'n werk waar het op gezond ijzer is aangebracht.

Ik was dus in de illusie dat met de post "schoonmaken en voorbereiden" ze dat zouden doen, helaas is anders gebleken.

dyngo schreef:Alles wat al rot is, uitsnijden en vernieuwen. Kun je nog jaren met die auto doen.

Dat laten we nu inderdaad doen ;)
Naast dat ik het een fantastische auto vind, heeft hij ook sentimentele waarde voor ons.
Na goede jaren kwamen slechtere, en eenmaal daar bovenop was deze Disco de eerste concrete aankoop die we gedaan hebben.
Ook hebben we al vele mooie momenten mogen meemaken in deze auto, en er zullen er nog vele bijkomen :)

OttoVink schreef:Heb het altijd gezegd: tectyleren = camoufleren :(

Die uitspraak is inmiddels ook onderdeel van mijn algemene kennis :cry:

Maar alles positief zien, zonder dit voorval had ik b.v. de tip niet gehad om onder de tank te laten kijken,
uiteindelijk gaat hij er beter uit komen dan toen we hem kochten :)

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Jan 2023, 20:57

Redchilly schreef:Dat 7 maanden later de monteur tijdens een APK door een balk heen prikte met een schroevendraaier had een eye-opener moeten zijn :oops:

Noem het dus maar een Blikopener.

Groeten MarcS

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 27 Jan 2023, 21:18

Landmarcs schreef:Blikopener

:mrgreen:

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 30 Jan 2023, 08:00

heeft ook nadelen , dat camoufleren, met apk, kreeg ik de vraag kun je hem eerst schoonmaken , zat na 4 a5 x dik er op, en dan nog een nadeel, heb je wel eens gelast aan een koker die goed is ingespoten.

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 30 Jan 2023, 13:15

pascal110 schreef:de vraag kun je hem eerst schoonmaken

Dat was bij ons ook de eerste APK na de behandeling,
ze hadden namelijk juist wel erg dik over het chassisnummer heen geklodderd waardoor die niet meer leesbaar was :|

pascal110 schreef:heeft ook nadelen , dat camoufleren

Dat is precies waar dit topic over gaat ;)
Maar, voor mij leerzaam, veel info en tips voor een leek als ikzelf, zo heeft alles een reden denk ik dan maar.

En, zojuist veel sneller dan verwacht de auto weer kunnen ophalen.
Alles hersteld, nagelopen en verbeterd en een verse APK er op.
We kunnen weer rijden en genieten 8-)

Terug naar “Kroeg”