Uitlijnen Series IIa

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Uitlijnen Series IIa

Berichtdoor Erik Peters » 29 Dec 2022, 13:22

Tja, dat zijn ook zaken die meespelen in het stuurgedrag, maar dan rijst de vraag; hoe goed was de restauratie?
Alhoewel een Series Land Rover met een kogelkringloop stuurhuis lang niet zo strak en direct stuurt als een Defender.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Uitlijnen Series IIa

Berichtdoor Landmarcs » 29 Dec 2022, 14:00

Erik Peters schreef:Tja, dat zijn ook zaken die meespelen in het stuurgedrag, maar dan rijst de vraag; hoe goed was de restauratie?
Alhoewel een Series Land Rover met een kogelkringloop stuurhuis lang niet zo strak en direct stuurt als een Defender.

De vraag was naar het uitlijnen, kennelijk op instigatie van een of andere "keurmeester".
Dat uitlijnen is dus eenvoudig, en iedere "specialist" die daar moeilijk over doet is geen specialist.

Ik ga er even van uit dat de "keurmeester" de rest van de toleranties heeft gechecked.

Het is evenwel geheel juist: als er in de basis iets niet deugt, stuurkogels of iets anders met speling dan helpt uitlijnen niet.
Dan is dus de vraag: hoe goed was de "restauratie" en hoe goed is de "keurmeester".

Groeten MarcS

PS   Er zullen overigens genoeg mensen vraagtekens zetten bij het strak en direct sturen van een Defender. :roll:

Gebruikersavatar
dyngo
Berichten: 411
Lid geworden op: 09 Okt 2015, 12:44
Locatie: Beutenaken

Re: Uitlijnen Series IIa

Berichtdoor dyngo » 30 Dec 2022, 21:41

Heb alleen ervaring met 70er Range Rovers.
Slecht uitlijnen geeft een vaag stuurgedrag,net als speling op de stuurkogels of in het stuurhuis.
Lijdt tot schuin afslijten van de banden (uitlijnen), maar is niet direct gevaarlijk.
Speling op de panhardstang (RR) en gebrek aan voorspanning op de chromen bollen zijn gevaarlijk.
Brengen de auto in een zich versterkende trilling bij slecht wegdek en vooral viaduct-weg overgangen.
Doet zich vooral voor bij hogere snelheid en vooral gevaarlijk met trailer.
Voorspanning laat zich afregelen met shims in de verticale as van de bol.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten