Gaspedaal blijft hangen TD4

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Gaspedaal blijft hangen TD4

Berichtdoor Landmarcs » 03 Jan 2023, 15:27

Jannes schreef:Hallo;
Ik heb een 90 TD4 van bj 2008.
.... ik laat het gas los dan blijft de gas nog een grote 2 sec hangen.

Met mijn 110 300tdi, met conventionele dieselpomp en gaskabel los je je gas en gaan de motortoeren omlaag, heel simpel

Jannes, is er al meer duidelijkheid ?

Overigens, met een ouderwetse gaskabel kan je maar zo ook hebben dat er iets mis gaat: de kabel gaat stroef, blijft haken oid. en je hebt ook een gaspedaal met een ongewone en vertraagde reactie.

Ik maakte ooit mee bij een Fiat 128 Panorama waarbij het gas via een stangenstelsel bediend werd dat het gas ineens heel raar en vertraagd op het pedaal reageerde.   Hier bleek een stang na een wat diepere kuil uit een van de scharnierpunten geschoten zodat er daarna een zwevend scharnierpunt was.   Als je niet door hebt waar het probleem zit en hoe simpel je het kan oplossen is dat ook een reusachtig probleem.   Als zoiets je overkomt en je staat er - zonder voorkennis - alleen voor is het heel lastig zoeken.   Met een man (m/v) die het gaspedaal bediend zie je de complexe "linkage" bewegen, en dan zie je met wat geluk het vrijzwevende scharnierpunt, en ontdek je het corresponderende vaste punt waar je de "linkage" in moet haken.

Groeten MarcS

Kjeld123

Re: Gaspedaal blijft hangen TD4

Berichtdoor Kjeld123 » 29 Jun 2023, 14:15

Hallo, ik loop tegen een gelijk soort probleem op met mijn defender 110 uit 2013.

Soms blijft het gas ongeveer 2 seconden hangen tijdens het schakelen. Even later verdwijnt het weer.
Merk wel op dat wanneer mijn tank richting half leeg gaat dat het dan bijna continue is. En na het vol tanken weer voorbij is.

Kan het een sensor probleem zijn..???

Terug naar “Techniek”