paul k schreef:Nu heb ik een TD5 en dus veeel meer ruimte, maar met 1.94 kan ik prima zitten.
Ik heb een kleiner stuur en voor mij is dat de oplossing.
Naast het verschil "pré-Puma" en "Puma" zijn er natuurlijk ook de individuele verschillen in de lichaamsverhoudingen.
Zo ken ik iemand van ± gemiddelde lengte maar met duidelijk bovengemiddelde beenlengte (hij loopt ook strak door in vergelijking met iemand met gemiddelde benen). Met een beetje lange benen loop je eerder tegen de beperkte ruimte aan, dan moet je in ieder geval de stoel ver genoeg naar achter kunnen zetten. (Ik ken ook een LandRover-monteur die de 90 graag aan een collega over laat, hij moet zich ongemakkelijk opvouwen om in de gemiddelde 90 te passen.)
In de andere richting zijn er ook grenzen. Ikzelf hoor niet tot de lange mensen, ik hoor daarbij ook niet tot de slanke deelverzameling en ik wil 's winters ook graag een stevige jas dragen. Met een HardTop-Defender waarbij het onnodig onhandige "Puma" schot (bij een 110 was de ombouw van het schot helemaal niet nodig) de stoelverschuiving nog wat extra beperkt is het 's winters een "tight fit". Een iets kleiner stuur zou helpen, maar alleen als dat stuur dan niks extra naar binnen komt. Overigens heeft het relatief grote stuur ook zo z'n voordelen: de "breedte" is heel passend bij gemiddeld-brede schouders, dwz breed genoeg om je armen ontspannen langs je lichaam te draperen.
Groeten MarcS