Aanpassing voor lange bestuurders.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Aanpassing voor lange bestuurders.

Berichtdoor Landmarcs » 05 Dec 2022, 10:30

paul k schreef:Nu heb ik een TD5 en dus veeel meer ruimte :shock: , maar met 1.94 kan ik prima zitten.
Ik heb een kleiner stuur en voor mij is dat de oplossing.

Naast het verschil "pré-Puma" en "Puma" zijn er natuurlijk ook de individuele verschillen in de lichaamsverhoudingen.
Zo ken ik iemand van ± gemiddelde lengte maar met duidelijk bovengemiddelde beenlengte (hij loopt ook strak door in vergelijking met iemand met gemiddelde benen).   Met een beetje lange benen loop je eerder tegen de beperkte ruimte aan, dan moet je in ieder geval de stoel ver genoeg naar achter kunnen zetten. (Ik ken ook een LandRover-monteur die de 90 graag aan een collega over laat, hij moet zich ongemakkelijk opvouwen om in de gemiddelde 90 te passen.)

In de andere richting zijn er ook grenzen.   Ikzelf hoor niet tot de lange mensen, ik hoor daarbij ook niet tot de slanke deelverzameling en ik wil 's winters ook graag een stevige jas dragen.  Met een HardTop-Defender waarbij het onnodig onhandige "Puma" schot (bij een 110 was de ombouw van het schot helemaal niet nodig) de stoelverschuiving nog wat extra beperkt is het 's winters een "tight fit".  Een iets kleiner stuur zou helpen, maar alleen als dat stuur dan niks extra naar binnen komt.  Overigens heeft het relatief grote stuur ook zo z'n voordelen: de "breedte" is heel passend bij gemiddeld-brede schouders, dwz breed genoeg om je armen ontspannen langs je lichaam te draperen.

Groeten MarcS

Steven-over-land

Berichtdoor Steven-over-land » 05 Dec 2022, 20:35

Kleiner stuur is inderdaad ook een goede tip. Dank daarvoor.
Ik schrik alleen wel enorm van de prijzen van vele honderden euro's. Of zoek ik op de verkeerde plaatsen?

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 05 Dec 2022, 21:11

LHD helpt ook niet mee...
Aan de rechterkant is meer ruimte...
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Edward

Berichtdoor Edward » 06 Dec 2022, 00:03

Steven-over-land schreef:Kleiner stuur is inderdaad ook een goede tip. Dank daarvoor.
Ik schrik alleen wel enorm van de prijzen van vele honderden euro's. Of zoek ik op de verkeerde plaatsen?

Nee, die zijn gewoon duur. Mijn MotoLita was iets van 300 euri dacht ik. Momo is een stuk voordeliger maar voor mij ongepast :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

paul k

Berichtdoor paul k » 06 Dec 2022, 07:52

ik heb destijds een kleiner stuur gekocht via de britse ebay.
voordeliger en zonder "hulp "van een verloop (boss).
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 06 Dec 2022, 08:03

het stuur staat een heel stuk voorover gekanteld, als je dan een klein stuur plaatst, zet dan ook vulbussen onder de motor kap daar waar je stuurkolom op het schutbord vastzit, kantel je het stuur weer recht, is veel prettiger rijden. komt wel weer iets dichter bij je, net zo als het grote.

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 06 Dec 2022, 08:35

o ja dan heb je nog nooit in een 90 pickup ge--, moet je normaal postuur hebben anders kom je er nog niet in.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 07 Dec 2022, 11:22

Steven-over-land schreef:Kleiner stuur is inderdaad ook een goede tip. Dank daarvoor.

Ik heb een Momo Tuner in mijn wagen, ideaal. Erg goedkoop zijn ze niet nee, maar misschien kun je tweedekans nog wat scoren.
Stoelverhogers (of dat 'lipje' uitfrezen) zijn goede opties. Je kan specifieke 'verhogers' kopen online, maar daar zit echt een behoorlijke marge op.
Een beetje DIY met een alu of stalen kokertje is zo gedaan, en een stuk goedkoper.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Steven-over-land

Berichtdoor Steven-over-land » 01 Aug 2023, 22:46

Nog even een update: Ik heb de verschillende adviezen al maanden geleden opgevolgd.
    Ik heb het lipje achter de stoelgeleider weggehaald, waardoor de geleiders verder naar achteren zijn gezet. Hierdoor staat de stoel niet hoger.
    Ik een Momo stuur geplaatst dat ongeveer 5 cm kleiner in diameter is.
    Daarnaast heb ik de handgreep aan de deur vervangen door een lederen exemplaar, dat met mijn been meebeweegt.
    Verder heb ik een MUD armsteun in de raamopening geklemd.
Deze aanpassingen samen werken echt geweldig voor mij. Ik zit nu met mijn 1,96 lengte heerlijk comfortabel en alle ruimte om vrij te bewegen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 02 Aug 2023, 12:18

Steven-over-land schreef:...
+ Daarnaast heb ik de handgreep aan de deur vervangen door een lederen exemplaar, dat met mijn been meebeweegt.
+ Verder heb ik een MUD armsteun in de raamopening geklemd.

Dag Steven,

Ik ben nieuwsgierig naar de twee hierboven geciteerde "modificaties".
Kan je er meer over zeggen en/of wat plaatjes tonen ?

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”