LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
ErikDisco
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 Apr 2022, 19:20

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor ErikDisco » 14 Dec 2022, 20:11

Het zet me wel aan het denken Erik. Dat inderdaad deze reset misschien het probleem wel kan opgelost hebben. Samen met de reiniging uiteraard. Dat zullen we binnen 1000 km weten. Ondertussen ga ik de EGR‘s bij een kennis laten resetten…
Het valt mij wel op dat die eigenlijk (bijna) nooit openen. Ik ga vanaf nu constant monitoren wat ze doen. Op zich niet slecht. Laat ze maar zoveel mogelijk toe blijven. Maar ik wil uitzoeken of dit correct is.
Erik
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82

ErikDisco
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 Apr 2022, 19:20

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor ErikDisco » 14 Dec 2022, 20:23

Je hebt me echt aan het denken gezet. Het probleem was dat het wel leek of het algoritme verstoord was om het regeneratieproces op te starten. Wat als de vorige eigenaar de DPF ten onrechte heeft gereset? Het regeneratieproces heeft wel degelijk gewerkt bij de auto maar er zit gewoon te veel tijd tussen. Dat zou te maken kunnen hebben met verkeerd aanleren aan de ECU van het DPF soot level.
Ik gebruik gewoon mijn boerenverstand en denk hardop.
Erik
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor Erik Peters » 14 Dec 2022, 23:05

Tja, bij mijn Defender Td5 kan ik goed horen of de EGR open of dicht is. Na een koude start met niet al te veel gas, hoor ik duidelijk dat die open is (gas los of meer gas en hij gaat weer dicht), en als de motor warm is dan hoor ik hem zelden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ErikDisco
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 Apr 2022, 19:20

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor ErikDisco » 16 Dec 2022, 09:34

Ik denk dat ik de boosdoener gevonden heb: de gloeikaarsen. Bij deze vriestemperaturen start hij niet op 6 poten. Die moeten 100% functioneren om regeneratie te doen starten. Je merkt pas dat ze niet in orde zijn onder nul graden. Maar dat is geen eitje om te vervangen heb inval gelezen. Kan ik uitmeten welke de boosdoener is?
https://www.autokick.nl/auto-reparatie/5-mogelijke-problemen-bij-een-slechtwerkende-gloeibougie
Erik
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82

ErikDisco
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 Apr 2022, 19:20

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor ErikDisco » 16 Dec 2022, 10:06

Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor Edward » 16 Dec 2022, 19:53

Zoasls ik het lees heeft een moderne gloei-installatie dus z'n eigen ecu. Dan zou je toch ook verwachten dat als je de wagen uitleest er een fatsoenlijke foutmelding komt als er iets mis is met de gloeispiralen. Maar dat is kennelijk niet zo?

Want anders had je dat toch al veel eerder uitgelezen moeten hebben?? :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor Erik Peters » 17 Dec 2022, 09:30

Gleoibougies vervangen is inderdaad niet eenvoudig:
http://www.roverworks.com.au/news/glow- ... y-3-and-4/ en hier op het forum: viewtopic.php?f=14&t=7000&p=57077&hilit=gloeibougies+Tdv6+2%2C7+l#p57077
En er bestaat een apparaatje dat met hoog frequente trilling de gloeibougie 'loswerkt', Vibropac, maar ook daar dien je niet meer dan 20 Nm kracht te gebruiken voor het losdraaien.
En ik kwam dit nog tegen mocht de neus zijn afgebroken: https://www.rstools.nl/product/m030400-prd1621

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

ErikDisco
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 Apr 2022, 19:20

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor ErikDisco » 21 Dec 2022, 00:00

Dikke merci Erik! Heel nuttige info!
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82

ErikDisco
Berichten: 81
Lid geworden op: 05 Apr 2022, 19:20

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor ErikDisco » 23 Dec 2022, 00:19

Iemand een idee waar ik een workshop manual in het Nederlands kan kopen? Ik heb op het LR forum in de UK gezien dat ze dat beschikbaar stellen, maar daar zit geen index bij. Het is een pdf van 5000 pagina’s of zoiets. Een kat vindt er zijn jong niet in terug, en ik ook niet. Echt niet te doen.
Erik
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: LR4 2.7 TDV6 DPF forced regeneration dongle

Berichtdoor Landmarcs » 23 Dec 2022, 11:36

ErikDisco schreef:Het is een pdf van 5000 pagina’s of zoiets. Een kat vindt er zijn jong niet in terug, en ik ook niet. Echt niet te doen.

Jij hoeft er ook geen kittens in te vinden, de kat ook niet, je moet er hoogstens een KATalisator in opzoeken.
Mt wat doorzettingsvermogen, en wat geduld maak je er zelf een register op, dan heb je als grote winst dat je ook een indruk hebt van wat er allemaal in die 5000 pagina's te vinden is.

Groeten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten