Luifels dilemma

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Luifels dilemma

Berichtdoor Landmarcs » 12 Apr 2023, 10:03

pascal110 schreef:ga jij dat alles op je dak doen, lekker instabiel, als je een keer moet uitwijken, zeg je had ik maar geluisterd, zware dingen op je laad vloer,
Deze auto s zijn sowieso al lomptopzwaar zonder iets.

Het is een herhaling van zetten < zie ook wat "pascal110" al op blz 1 schreef >, het blijft een behartenswaardig "dingetje" - wil je je auto zo optuigen dat ie alles kan ... dan kan je er uiteindelijk niks meer mee.
Ik zou inzetten op een eenvoudige handzame oplossing voor het (wild)kamperen, en daarnaast een adequate kwaliteits-party-tent voor de feesten en partijen.   Dit is niet alleen een oplossing tegen een top-zware auto, het is ook een oplossing tegen een te zware vakantie, en tegen het jaarrond te zwaar rondrijden ... en het is netto een stuk universeler.  
Voor onverwachte klusjes kan het handig zijn als je een zg "multi-tool" bij je hebt, op die momenten dat je rustig kan kiezen kies je liever het echte passende gereedschap.

Groten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Apr 2023, 11:25

Het dak is idd een plek voor dingen die je echt nergens anders kwijt kunt. De fietsen hangen wat mij betreft veel beter op een fietsendrager achter op de auto.

Veel makkelijker laden en lossen, lager qua zwaartepunt en de deur kan gewoon open en dicht. Bovendien is een Discodeur ook nog eens degelijk genoeg om er wat extra gewicht aan te hangen. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 12 Apr 2023, 12:32

Ik begrijp beide standpunten. Persoonlijk ben ik ook geen fan van een hoop gewicht bovenop de auto, maar als je echt lang weg gaat is het toch handig om wat extra opbergruimte te hebben. Een grote kist hoeft natuurlijk niet perse gevult te worden met zware spullen. Maar een extra slaapzak, winterkleren, en een dekentje voor de winter moeten natuurlijk wel ergens blijven gedurende de zomer, als je langer op pad gaat.

Daarnaast zijn er natuurlijk genoeg voorbeelden van auto's (waaronder legio defenders, die hoger zijn dan de gemidelde auto) die het met dozen bovenop goed volgehouden hebben. Ik kom ook regelmatig foto's tegen van wagens met een reservewiel op het dak, en zo'n stalen velg weegt toch een tikkie meer dan de wolfpacks.

Achja, ik ga er van uit dat redchilly goed in staat is om de risico's in te schatten, en het rijgedrag en op/inbouw daar op aanpast :lol:

Zoals Marc al aangaf, een auto die alles kan zal altijd een compromis zijn. Meer opbergruimte op het dak heeft slechtere rijeigenschappen tot resultaat. Maar goed, uit de fabriek was het natuurlijk ook geen mazda miata ;)

Meer opbergruimte geeft natuurlijk ook het risico dat je meer mee gaat nemen (hier ben ik zelf ook schuldig aan), dus het blijft altijd goed om je af te vragen 'is dit 'fit for purpose'', en draagt dit bij aan de dingen die ik wil doen. Dat weet jij alleen zelf denk ik.

Voor de context, ik rijdt zelf rond met mud-terrain banden, een tank-beschermplaat, 50mm lift, maar heb de stablisatorstangen wel nog onder de auto zitten. Voor veel mensen / situaties een niet-voor de hand liggende combinatie, maar voor mij een goed compromis.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Apr 2023, 12:41

Och, ik ben 20 jaar met de motor op vakantie geweest. Als je een beetje matige wegen tegenkomt vind ik een 275kg totaalgewicht zonder rijder wel de grens om nog een beetje fatsoenlijk te kunnen rijden zonder het zweet op je rug te hebben staan.

Dat is ook prima haalbaar en in mijn Givi koffers, dat zijn er twee van 36 liter en één van 45 liter kan ik alles kwijt wat ik nodig heb. Op de koffers gaat de tent, luifel, stoel etc. Al ging ik zelden langer dan 6-7 maanden weg dat geef ik dan wel weer toe.

Dus dat je in een Disco of 130 een roofrack nodig hebt is gewoon heule grote onzin!! :lol: :lol:
Edward van Vugt

jbladel

Berichtdoor jbladel » 12 Apr 2023, 12:50

Ach ja, als we het gaan hebben over 'nodig' wordt het lijstje sowieso wel kort. Gaat ook een beetje over hoe je je avontuur wilt beleven, en op wat voor manier jij dat prettig vindt om te doen toch!

Een luifel en zonnepaneel zijn zeker niet nodig, maar kunnen het hele verhaal wel een stukje makkelijker maken, als jij op een manier weg wilt waardoor die dingen zinvol worden.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 12 Apr 2023, 14:45

jbladel schreef:Ik kom ook regelmatig foto's tegen van wagens met een reservewiel op het dak, en zo'n stalen velg weegt toch een tikkie meer dan de wolfpacks.

Een "standaard" 235/85x16 + een "zware" HD velg komen als ik me niet verreken tussen de 35 en 40 kilo.
Het zou maar zo kunnen dat een kaal Roof-Rack zelf al een merkbaar hinderlijk gewicht is.   Één reservewiel lijkt dan veel maar dat valt nog mee als je ziet wat er zoal op daken weggestouwd wordt (wat te denken van een rek met Jerry-cans).   En zoals Edward al schrijft: een paar fietsen op het dak hijsen is een hele hijs – een reservewiel op het dak krijgen, of er weer vanaf zonder dat het daarna direct de sloot, of erger nog het dal, in stuitert is een nog grotere toer.

jbladel schreef:Voor de context, ik rijdt zelf rond met mud-terrain banden, een tank-beschermplaat, 50mm lift, maar heb de stablisatorstangen wel nog onder de auto zitten. Voor veel mensen / situaties een niet-voor de hand liggende combinatie, maar voor mij een goed compromis.

De praktijk moet nog bewijzen of het een "goed" compromis is, of het het beste is weet je nooit.   Ik hoop voor je dat het compromis in ieder geval goed genoeg is.

jbladel schreef:Achja, ik ga er van uit dat redchilly goed in staat is om de risico's in te schatten, en het rijgedrag en op/inbouw daar op aanpast.

Tja ... iedereen gaat ervan uit dat hij de risico's kan inschatten.   De trieste praktijk is dat te vaak de risico's onverwachte streken hebben.   Niemand gaat op pad met de verwachting dat hij de risico's niet goed genoeg kent.

Edward schreef:Och, ik ben 20 jaar met de motor op vakantie geweest. Als je een beetje matige wegen tegenkomt vind ik een 275kg totaalgewicht zonder rijder wel de grens om nog een beetje fatsoenlijk te kunnen rijden zonder het zweet op je rug te hebben staan.

Ik houd mezelf zo nu en dan een spiegel voor:  De Defender is eigenlijk altijd vol gepakt (zo vol dat ik vaak niet weet wat ik allemaal bij me heb).   En dan denk ik aan mijn andere vervoerswijzen: vroeger lifend en/of lopend met de rugzak.   Mijn rugzak was soms ongezond zwaar (ik nam eens een paar kilo boeken mee), maar het bleef tilbaar voor mijn jeugdiger evenbeeld.   Omdat de rugzak toch soms wat beperkt was nam en neem ik soms de fiets naar ver weg.   Mijn fietsen nemen veel mee, ooit woog mijn fiets + bagage meer dan de berijder (wat iets zegt over zowel de bagage als over mijzelf), inmiddels lukt het om met ± 25 kilo bagage op pad te gaan (waarbij ik een beetje smokkel - mijn wederhelft gaat dan ook mee en zij heeft ± 20 kilo).   Het kan nog veel lichter, de grammenjagers lachen mij uit - ik lach dan in ruil die grammenjagers uit omdat ik toch een zeker comfort wil (mijn wederhelft nog meer), en tegelijkertijd ook wild kamperen prefereer.
Of te wel: kijk eens heel goed wat je werkelijk nodig hebt.   Je kan altijd nog allerlei zaken die leuk zijn voor erbij meenemen ... maar zeggen dat een 110 te klein is ... er gaan/gingen ook 4 man in een 2CV, en die komen ook aan de andere kant van de wereld.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 12 Apr 2023, 15:51

Comfort kost nu eenmaal gewicht en spullen, dat kan ik beamen. Echter: iedere kilo die je meezeult is een kilo die verbruik kost en slijtage. het komt niet op een kilo maar ik heb "vakantieklare" wagens gewogen die zowat aan hun kentekengewicht zaten en dan moesten de mensen nog instappen. :shock: :shock:

Kom je dan ook nog op wat onbehouwen terrein zoals lange pistes met knippen (wasbord in het NL geloof ik) dan wordt de belasting dermate hoog dat je gewoon panne gaat krijgen.

Dus ja, comfort is belangrijk maar nóg belangrijker is blijven kijken wat of je meezeult ook echt nodig is en hoe het lichter, simpeler en eenvoudiger kan.

De reis starten met het oog op comfort en niet op de weegschaal maakt je hoe dan ook snel veel te zwaar.
Edward van Vugt

jbladel

Berichtdoor jbladel » 12 Apr 2023, 17:50

Edward schreef:Comfort kost nu eenmaal gewicht en spullen, dat kan ik beamen. Echter: iedere kilo die je meezeult is een kilo die verbruik kost en slijtage. het komt niet op een kilo maar ik heb "vakantieklare" wagens gewogen die zowat aan hun kentekengewicht zaten en dan moesten de mensen nog instappen. :shock: :shock:

Kom je dan ook nog op wat onbehouwen terrein zoals lange pistes met knippen (wasbord in het NL geloof ik) dan wordt de belasting dermate hoog dat je gewoon panne gaat krijgen.

Dus ja, comfort is belangrijk maar nóg belangrijker is blijven kijken wat of je meezeult ook echt nodig is en hoe het lichter, simpeler en eenvoudiger kan.

De reis starten met het oog op comfort en niet op de weegschaal maakt je hoe dan ook snel veel te zwaar.

Bij dit sentiment kan ik me alleen maar aansluiten! Een wagen met overgewicht is naar mijn mening per definitie niet 'fit for purpose'. De forums in Australië staan vol van enthausiastelingen die het chassis van hun pickup verbogen hebben omdat ze vooral veel ruimte, en geen oog voor gewicht hadden :lol: :lol: :lol:

https://www.rveethereyet.com/bent-dual-cab-utes/

Maar goed, een roofrack hoeft geen overgewicht te betekenen.

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 12 Apr 2023, 17:58

Het noemen van de fietsen was een foutje.
De auto zal ook door mijn broer (tevens partner in de zaak) worden gebruikt, en hij houdt van vakantie met fietsen mee.
Echter heeft hij later aangegeven de fietsen NIET bovenop mee te nemen, maar inderdaad op een fietsendrager achterop.

Zelf vervoeren wij de meeste spullen in de auto, vandaar ook de lades achterin.
Tijdens de trip staan de boxen op de vlakke bodem, alwaar we 's avonds het matras op leggen.
Dan komt de dakruimte om de hoek kijken, daar kunnen we de boxen dan op kwijt.
Ook tijdens het stilstaan 's nachts wil je de spullen toch vastgezet hebben, dus enige bevestiging is wenselijk.

Uitzondering wordt waarschijnlijk de jerrycan diesel, deze zal waarschijnlijk permanent tijdens de trip op het dak staan.
(behalve in landen waar dat niet toegestaan is, maar zo ver bij ons bekend is dat in Noorwegen geen probleem)

Verder zitten wij tussen comfort/luxe en basic in.
Enerzijds vinden we het juist heerlijk om hout te sprokkelen en daar een BBQ mee te stoken voor het eten,
anderzijds hebben we een DTBD kookkist aangeschaft om 's morgens de koffie te zetten en ontbijt te maken :oops:

De uitzondering dat we extra spullen meenemen onderweg zal zijn als we naar vrienden op Terschelling gaan.
We nemen dan onze BBQ('s) mee en niet alles past dan in de auto,
dus dan zullen er een paar boxen op het dak staan richting Harlingen.

Dit was bijvoorbeeld afgelopen najaar, hier staan alleen de BBQ spullen in de auto, eigen koffer en kleding zat er nog niet bij :?

IMG_2710.jpeg

Anderzijds, dit was de indeling (net te zien op de foto) afgelopen jaar tijdens onze trip door Noorwegen.
De hele lading kwam niet boven de wielkasten uit qua hoogte, alleen sliepen we toen in hutten, hotels en B&B's
Komende trip komt daar dus de slaapinrichting bij, waardoor er iets extra's aan spullen meegenomen zal worden.

IMG_2442.jpeg

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 12 Apr 2023, 18:08

Kleine aanvulling op bovenstaande, de aanpassingen die we doen zijn inderdaad overkill voor wat wij doen.
Daar zijn we ons van bewust, maar de fraai uitziende oplossingen zijn onze invulling van het comfort/luxe.
Het voelt ook fijn om tijdens die schaarse momenten van vrijheid het er voor ons mooi en verzorgd uit te laten zien.

Terug naar “Kroeg”