Luifels dilemma

Van alles en nog wat ... off-topic mag, maar wel graag met oog voor de huisregels!
Landmarcs

Re: Luifels dilemma

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jan 2023, 10:43

Redchilly schreef:De meeste luifels kunnen overigens wel wat hebben qua wind, zie ook deze review  
https://youtu.be/80aqMFGdMb4

Hmm ... of dit Utubetje met vooral een praatgrage man in beeld wat zegt over "de meeste luifels" weet ik niet.
Daarnaast zie ik 1º wel wind, maar of het veel wind is, en/of stevige windstoten ? , en 2º zie ik dat de praatgrage man regelmatig de door ophopend water doorzakkende luifel omhoog moet houden, en 3º dat zelfs na het afspannen de steun-poten nog steeds in de wind bungelen en dus geen steun geven, en 4º hij wacht op een lichte weersverbetering om zijn boeltje in te klappen.

Misschien ben ik een mopperende zwart-kijker .... ik heb boogtentjes zien platwaaien, terwijl de "goeie" blijven staan (o.a. het verschil tussen fiberglas <=> aluminium boogstokjes) -- hele volksstammen nemen de kans op platwaaien voor lief, het is een keuze.
Het gaat denk ik vooral om de terugvalopties:  Ik heb ook geliebaugelt naar die fraaie paraplu-luifels, maar ik denk dan aan die storm die wellicht wel teveel is, en het moment dat je moet kiezen: neem ik de gok of moet ik opbreken .... ik vrees dan dat het "point of no return" ongemakkelijk vroeg ligt, opbreken op het moment dat de storm tegen de grens van acceptabel zit is problematisch omdat net als bij een paraplu het inklappen het geheel nog kwetsbaarder maakt.
Even een zijspoor: Ik kreeg 5 jaar geleden een Boswilg op mijn tent, in een stevige onweersbui - die Boswilg ging om in de enioge windvlaag gedurende die bui.  Gelukkig was ik ter plekke*, kon ik heel snel de diverse (watergevoelige) bagage droog zetten, en was er ook nog eens een handig afdak waar ik mijn uitzet kon herschikken, slapen etc.  Wat ik hiermee wil zeggen: reken met het onverwachte, en bedenk wat de faalkansen zijn en wat in geval van falen de uitweg is.
  * Op het moment zelf zaten we in de auto ijs te eten, het was nl de hele dag heet geweest, we hoorden wel een krak maar dat dat die Boswilg was ... .

Groeten MarcS

PS   De afhandeling van de schade was weer een heel gedoe.  Tentdoek rekt en de zon doet z'n werk dus repareren is moeilijk/onmogelijk.
       Het na laten maken van het tentdak - het betrof een traditionele, fraaie, Slee-tent - bleek prijzig, maar het resultaat is "onbetaalbaar".

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 13 Jan 2023, 21:29

Landmarcs schreef:Misschien ben ik een mopperende zwart-kijker ....

Valt mee hoor, ik snap de gedachte van beter te veel voorbereid dan onaangename verrassingen.
Ik had trouwens de smily achter de review gezet als knipoog, om het niet te serieus te nemen :)

Hoewel wij (te) weinig op pad gaan en juist doorgaans in de "mooi weer" periodes,
kiezen we zeker niet voor de budget variant in onze spullen, maar juist de meer degelijke opties.
Ook nu hebben we volgens de specificaties juist een van de betere opties gekozen aan de hand van de vindbare info.

Het voorkomen van onvoorziene ongelukken is nooit uit te sluiten, ongeacht de kwaliteit van de spullen.
3 jaar geleden is de gemetselde erfafscheiding van onze buren in een flauwe wind omgewaaid,
terwijl de houten schuttingen in de omgeving bleven staan zonder enig probleem.
Net de verkeerde wind, 2 vlagen achter elkaar in het verkeerde tempo en het was gedaan met de stenen muur van tientallen jaren oud.
Ook na inspectie van de ravage bleek er niets verkeerd te zijn met de constructie of het materiaal.
Louter toevallig ongeluk heeft de schade veroorzaakt, soms kun je het gewoon domweg niet voorkomen.

Slapen gaan we juist binnen in de auto doen, het luifel is enkel om buiten te vertoeven.
Bij (erg) slecht weer hebben we het buiten niet nodig en blijven we gewoon binnen om vroeg onder de wol te gaan.
In het ergste geval rijden we door naar een hotel met parkeerplaats,
zo moeilijk zijn we dan niet, vakantie is voor ons leven, niet overleven ;)

Ik moet wel bekennen dat wij doorgaans ook wel voorbereiden op de extremen, ondanks dat we weten dat het over-kill is voor ons plan.
Afgelopen najaar hebben we een rondrit gedaan door zuid Noorwegen en alle slaapplaatsen vooruit geboekt.
Een van de overnachtingen was in een "Eco-lodge", een soort yurt met een glazen dak midden in het bos.
Geen electra, geen stromend water, alleen de hut en een houtkachel.
De dagen ervoor waren regenachtig, en de mensen voor ons hadden geen droog hout achter gelaten.
Aan de inhoud van de haard te zien hadden zij geen vuur weten te maken en dus een koude nacht gehad.
Ondanks alle vooruit geboekte overnachtingen op georganiseerde plaatsen, hadden we dit niet voorzien.
Toch had ik een zaag, bijl, vuurstick en aanmaak spullen mee, zodat wij toch een warme nacht hadden met een heerlijke maaltijd ;)

IMG_2572.jpeg

IMG_2571.jpeg

jbladel

Berichtdoor jbladel » 15 Jan 2023, 22:11

Mooie luifel, en zo te horen een weloverwogen keuze!
Mochten ik jullie op het festival tegenkomen, zou ik graag eens een blik willen werpen op de luifel, en de andere dingen die jullie gedaan hebben om te kunnen reizen :)

Scandinavië blijft leuk, zeker omdat het algemeen gangbaar is om meer brandhout achter te laten dan je aantrof bij de wildernishut. Moet binnenkort maar eens uitzoeken of de pond vanaf Groningen kosteneffectief is!
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 03 Apr 2023, 22:41

Inmiddels de eerste stapjes gezet. Roofrack en luifel zijn geplaatst en ook de lades zitten er in.
Binnenkort de rest van de ombouw om de lades heen realiseren zodat het matras er op kan.
Daarna de standkachel er in en wat verdere kleine aanpassingen zoals een deurladder.
Klinkt allemaal veelbelovend, maar het blijft verder redelijk basic hoor ;)

2023-04-01 09.52.28.jpeg

2023-04-01 09.57.40.jpeg

2023-04-02 12.29.16.jpeg

De windruis op de snelweg alleen getest op de terugweg van Arnhem naar Hilversum in slecht weer.
Met dakraam of zijraam (klein stukje) open is het verschil vanaf 90 - 100km/u duidelijk hoorbaar.
Tot 90km/u lijkt het geen probleem om met raampje open te rijden en is het niet storend.
Met onze rijstijl en de bestemming van deze auto (vakanties / greenlaning) lijkt er dus geen probleem te zijn :D

jbladel

Berichtdoor jbladel » 03 Apr 2023, 22:56

Gave Bak!
Luifel zit er inderdaad mooi op.
Mocht je nog iets handigs zoeken voor rijden met de raampjes open op de snelweg:
https://www.voorwindenparts.nl/zijwinds ... ramen.html
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 04 Apr 2023, 20:47

jbladel schreef:Gave Bak!
Mocht je nog iets handigs zoeken voor rijden met de raampjes open op de snelweg:

Thnx voor de tip.
Op zich nooit last gehad met het raam op een kiertje, maar de extra spullen op / aan de auto maken nu eenmaal geluid in de wind.
Zouden deze schermpjes daartegen helpen?

Edward

Berichtdoor Edward » 04 Apr 2023, 20:55

Redchilly schreef:

Thnx voor de tip.
Op zich nooit last gehad met het raam op een kiertje, maar de extra spullen op / aan de auto maken nu eenmaal geluid in de wind.

Nee, ze maken zelf geluid. Ik heb ze eraf gehaald. Niet vanwege het geluid maar omdat ieder huisdak gebogen leek als ik uit m'n zijraam keek. :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 04 Apr 2023, 20:59

Redchilly schreef:Thnx voor de tip.

Als je geluk hebt, maar zoals Edward ook al zegt, zou ik er geen geld op inzetten :lol:

Ik heb ze gekocht zodat ik in de zomer mn ramen op een kier kan laten zonder dat er regen naar binnen komt, zeker in wat tropischere gebieden niet overbodig. Scheelt wel een boel met geluid van wind op de snelweg, zonder deze dingen is het niet echt comfortabel om je raam op een kiertje te hebben bij 100kmh.

Redchilly

Berichtdoor Redchilly » 04 Apr 2023, 21:16

Ik rijdt vaak met raam op een kiertje omdat ik onderweg nog wel eens een wolkje wil uitblazen.
Klein kiertje open of dakraam in de kantel-stand open maakt dat het dan zo weggezogen wordt.

Denk dat ik dan 3 opties over houdt;
* geen wolkjes meer blazen onderweg
* langzamer rijden of genoegen nemen met het windgeraas
* Raampje van de passagierskant op een kiertje en een echtscheiding tegemoet zien :roll:

Gezien de planning om weer door Noorwegen te toeren waar 80km/u de max is zal daar de keuze geen probleem zijn,
daarna zien we wel verder alvorens ik de huwelijkse voorwaarde er nog eens op nasla :mrgreen:

Maar die schermpjes laat ik dan voor wat het is, zal inderdaad geen verschil maken hiervoor.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 05 Apr 2023, 10:11

Edward schreef:
Redchilly schreef:

Nee, ze maken zelf geluid.  Ik heb ze eraf gehaald.  Niet vanwege het geluid maar omdat ieder huisdak gebogen leek als ik uit m'n zijraam keek. :lol:

Ik kijk soms ook "liebaugelent" naar de raam-wenkbrauwen.   Het feit dat ze extra geruis geven is een kleine bedenking (zeker als je een Defender hebt).   Een grotere bedenking is het zicht op de rechter buitenspiegel; die spiegel zit nl deels achter zo'n "wenkbrauw".
Misschien moet ik hopen op het moment dat iemand blij is met zijn "wenkbrauwen" en z'n rechter wenkbrauw stuk rijdt .... om zo'n ding links eens te kunnen proberen.

Groeten MarcS

Terug naar “Kroeg”