Onder de 130 vond ik de Nokian fijner dan de Yokohama's, stuurde strakker door de bochten. De Nokian zitten nu onder de 110.
Groet Ron
Welke banden op Wolf velgen?
Re: Welke banden op Wolf velgen?
110-Td5 X-tech 2006
Vandaag de nieuwe Geolanders kort uitgeprobeert.
De prijs is wel heel gunstig en ze staan best mooi.
Nu 20 km ervaring: erg stil vergeleken bij voorganger Discoverer STT.
Hoor nu de altijd jankende 4-bak weer, of dat een voordeel is ..
De prijs is wel heel gunstig en ze staan best mooi.
Hoor nu de altijd jankende 4-bak weer, of dat een voordeel is ..
-
Landmarcs
dyngo schreef:Vandaag de nieuwe Geolanders kort uitgeprobeert.
... .
Erg stil in vergelijking met Discoverer STT is natuurlijk niet moeilijk.
Bijna alles zal stil zijn in vergelijking met een blokken-band zoals die STT.
Wat echt interessant "nieuws" is: de banden met een AT-profiel die zich gedragen als een volwassen wegband op de punten geluid, grip op de natte en/of gladde weg, en strak maar ook soepel. Dat een wegband op deze punten minstens aardig scoort lijkt mij een open deur. Ik zou zelfs zeggen: als je voor een wegband gaat dan wil je ook dat ie op deze punten (buiten)gewoon goed scoort.
Groeten MarcS
-
Landmarcs
Landmarcs schreef:dyngo schreef:Vandaag de nieuwe Geolanders kort uitgeprobeert.
... .
Erg stil in vergelijking met Discoverer STT is natuurlijk niet moeilijk.
Bijna alles zal stil zijn in vergelijking met een blokken-band zoals die STT.
Wat echt interessant "nieuws" is: de banden met een AT-profiel die zich gedragen als een volwassen wegband op de punten geluid, grip op de natte en/of gladde weg, en strak maar ook soepel. Dat een wegband op deze punten minstens aardig scoort lijkt mij een open deur. Ik zou zelfs zeggen: als je voor een wegband gaat dan wil je ook dat ie op deze punten (buiten)gewoon goed scoort.
Overigens, de eerste (inmiddels door een vervanger "achterhaalde") Nokian Rotiiva AT die ik in het wild zag zaten onder een RRC. Het betrof een "keurige" RRC die er uitzag dat ie zeker niet alledaags AT banden nodig had.
Groeten MarcS
Landmarcs schreef: Het betrof een "keurige" RRC die er uitzag dat ie zeker niet alledaags AT banden nodig had.
Groeten MarcS
Dat komt heel veel voor. Banden worden veel vaker op de "looks" gekozen dan op de specificaties of testresultaten.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Ik heb indertijd gekozen voor de BFG/AT vanwege het feit dat deze band ook officieel een winterband is.
Groet, Chris
Groet, Chris
Landmarcs schreef:Solihull schreef:Dank voor meedenken!
De genoemde alternatieven scoren inderdaad goed in de testen. De Nokian kende ik trouwens nog niet.Weer wat geleerd!
Zowel Conti, Nokian als de Coopers zien er imho voor een 84-er toch wat te modern uit, daarom uiteindelijk maar de General Grabber TR besteld. Lekker old school! Zal tzt eens laten weten hoe ze bevallen!
Tja ... in mijn ogen oogt een General Grabbel TR (ook) niet erg authentiek, het is hoogstens een soort "tijdloos" profiel, dwz een profiel dat al zo'n 20-25 jaar meedraait. De BFG AT banden stammen (oorspronkelijk) uit hetzelfde tijdvak.
In 1984 waren het waarschijnlijk nog de uiterst slijtvaste maar ook verraderlijke Michelin X met een soort vrachtwagen-profiel, of anders een Avon band met een net iets uitgesprokener profiel.
Qua min of meer authentieke uitstraling leek mij de Nokian Outpost AT geen slecht compromis: tamelijk stoere randblokken en in de centrale zone veelhoekige blokken die wat meer op de moderne BFG lijken. Die stoere randblokken lijken dan in ieder geval nog een beetje op de ook wel gebruikte militaire profielen (het moderne centrale profiel zorgt daarbij dan wel voor genoeg grip).
Maar goed, voor vooral on-road is de General Grabber TR denkelijk geen slechte keuze.
Groeten MarcS
PS Voor een werkelijk "authentieke" uitstraling "moet" je terug naar de standaard-stalen velgen en 7.5x16 banden. Zelfs op de één inch bredere Wolf-velgen tonen eigenlijk alle 235/85x16 banden hun gezonde bolle wangetjes, op standaard staal worden die wangetjes nog wat boller. Alleen de 7.5x16 heeft de "juiste" pizza-snijders look. De Michelin XPC was in 7.5x16 een heel goede band, het enige wat je bij deze band miste ten opzichte van de 235/85x16 was de soepelheid van die laatste, verder kreeg je meer insporingsrisico kado. Maar ... de Michelin XPC kon je ook al niet een typische 80-er-jaren band noemen. De Michelin XPC was indertijd denkelijk de beste all-round en all-weather band zolang je je niet teveel in de modder begaf.
-
Landmarcs
Traveller schreef:Ik heb indertijd gekozen voor de BFG/AT vanwege het feit dat deze band ook officieel een winterband is.
Tja, als "indertijd" de tijd was dat je ook de Nokian Rotiiva AT had kunnen kiezen denk ik dat die Nokian een betere keuze was geweest, dwz beter qua winterband, en niet slechter als AT.
Een beetje tegendraads was de commerciële "profilering" die Nokian aan die band gaf. In de USA werd deze band als geweldige band in de sneeuw neergezet, in Europa echter kreeg hij het label "Zomerband" mee, ook al was het (vlgs de labeling) een volwaardige winterband.
Ik vermoed een verkoop-strategie: Nokian is in Europa beter bekend vanwege zijn winterbanden, de AT als "winterband" beconcurreert dan de verkoop van de "echte" puur winterbanden waarop denkelijk meer marge zit.
Of de nieuwere Nokian Outpost AT even goed als als de Rotiiva AT als winterband presteert weet ik niet. Zo op het oog lijkt deze band minder op de winter gericht, en iets meer AT. De Nokian Outpost AT heeft evenwel ook de winter-labeling waarmee je in het buitenland keurig aan de wetgeving voldoet.
Groeten MarcS
PS Het is dat mijn Continentals niet willen verslijten, en ook dat de bandenprijzen op het moment absurd hoog zijn ... anders had ik al lang een setje Nokian AT om eens uit te proberen of mijn aanbevelingen ook in mijn eigen praktijk hout snijden.
Daarom gekozen voor de Geolanders.
Iets meer dan de halve prijs van Goodrich AT, en drie sneeuwvlokjes voor rijden over de grens.
Hoe lang ze meegaan weet ik nog niet, maar waarscheinlijk te lang (rijdt niet zoveel met deze RR)
Goodrich AT staat zo lang,dat die onder mijn 73er RR nu zo'n 20 jaar oud zijn.
Ondanks de resterende mm,gaan er morgen Goodrich Urban Tarrain op.
Zouden goed zijn in de regen (en ook M+S voor bij de buren).
Waren even duur als de Geolanders (en gaan vast weer veel te lang mee)
(nu weer 30% duurder dan vorige maand, dat is pas inflatie
)
Iets meer dan de halve prijs van Goodrich AT, en drie sneeuwvlokjes voor rijden over de grens.
Hoe lang ze meegaan weet ik nog niet, maar waarscheinlijk te lang (rijdt niet zoveel met deze RR)
Ondanks de resterende mm,gaan er morgen Goodrich Urban Tarrain op.
(nu weer 30% duurder dan vorige maand, dat is pas inflatie
-
Landmarcs
dyngo schreef:Daarom gekozen voor de Geolanders.
Ondanks de resterende mm,gaan er morgen Goodrich Urban Terrain op.
(nu weer 30% duurder dan vorige maand, dat is pas inflatie)
Tja, het verhaal is dat de oude BFG het schier eindeloze leven hadden (maar geen sneeuwvlokjes).
Een LandRover-collega deed zo'n 14 jaar en 200.000 km met 265 brede BFG AT onder zijn 90 (nieuw zo geleverd).
Na die 200.000 km waren het wel semi-slicks waarmee hij op een dun laagje glibberige klei een slap-stick vertoning gaf: stilstaan met 4 draaiende wielen.
De huidige BFG banden zijn veel zachter, natuurlijk ook een modernere compound, vandaar (samen met wat extra "sipes") de sneeuwvlokjes. Met de huidige BFG haal je zeker en vast de 200.000 km niet, ik denk dat je blij mag zijn met de helft.
Wil je veel kilometers, neem dan Continental Cross Contact AT - maar die zijn weer zonder sneeuwvlokjes, en dat maken ze ook waar: ze zijn te stug om bij sneeuw en ijs nog voldoende grip te halen. Mijn Conti CC AT slijt ongeveer 0,1 mm per 1000 km, daar zit ik dus nog jaren mee opgescheept.
Groeten MarcS
Geeft niet.
Daar hebben we climate change voor.
Morgen is alles warmer !
Daar hebben we climate change voor.
Morgen is alles warmer !