Vloeistof succesvol gewisseld. Bouten kwamen gemakkelijk los. Vuldop met 8mm inbus en aftapplus met de 1/2 ratel zonder dop. Die paste perfect. Bouten hergebruikt. Dat zou volgens de verkoper in de autotoebehoren winkel meermaals te hergebruiken zijn.
De vloeistof was heel donker en met een swirl erin. Er zat wel een halve cm ijzervijlsel op de magnetische aftapplug. Dit is weeral achterstallig onderhoud; wat de dealer dus niet in zijn onderhoudsschema gedaan heeft… dus ik ga zowieso de achter diff en trasferbak ook doen. Amai, dit was dringend.
Resultaat: het lijkt dat de frictie / gevoel in mijn stuur van de voortrein voor 80% beter is. En ik ben nu althans gerust geen brokken te maken.
Ik ga ook olie van stuur-servo vervangen. Misschien dat daar ook verbetering te zoeken is. En zowieso eveneens vereist voor achterstallig onderhoud weg te werken.
Bedankt voor jullie hulp! Het is toch steeds een zoektocht om alles aan te leren en correct uit te voeren, vandaar.
Erik
LR4: differentieel olie welke
Re: LR4: differentieel olie welke
Disco 4 2010, Triumph spitfire MK3 ‘68, MB E200d W213, 230CE C123 ‘82
Misschien nog deze toevoeging: in vulde 61 cl omdat het normaliter niet gewoon vullen tot overlopen is. Echter liep de vloeistof uit de vuldop op exact 61cl. Dus dat komt toch overeen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat dat bij het achter diff ook zo gaat zijn. Let you know!
Erik
Erik
- Erik Peters
De tussenbak gaat 1,5 liter in en voorgeschreven is Shell TF0753.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Merci Erik!
- Erik Peters
Die Shell TF0753 schijnt speciaal ontwikkelt te zijn voor de tussenbak....
Ik zag foto's van een tussenbak (op een forum) met een versleten kogellager. De olie kwam er schoon uit, maar na demontage bleek er onderin die bak, in een speciale ruimte, een magneet te liggen compleet vol gruis (afkomstig van de kogels).
Zo schijnt er jaren geleden voor versnellingsbak in een bepaald bouwjaar van de Mercedes Vito ook een speciale olie ontwikkeld te zijn (nadat die bakken regelmatig kapot liepen). Latere typen Vito kregen een versnellingsbak voorzien van een groter kogellager. Daar hoefde die speciale olie niet meer in.
Voor het geval je mocht overwegen om er toch iets anders in te gieten.
Groet,
Erik.
p.s. Mocht je zo'n elektronisch koppelgestuurd achterdiff. hebben: Daar gaat: SAF XJ in en dat is een synthetische 75W-140 GL-5 (cardan)olie.
Ik zag foto's van een tussenbak (op een forum) met een versleten kogellager. De olie kwam er schoon uit, maar na demontage bleek er onderin die bak, in een speciale ruimte, een magneet te liggen compleet vol gruis (afkomstig van de kogels).
Zo schijnt er jaren geleden voor versnellingsbak in een bepaald bouwjaar van de Mercedes Vito ook een speciale olie ontwikkeld te zijn (nadat die bakken regelmatig kapot liepen). Latere typen Vito kregen een versnellingsbak voorzien van een groter kogellager. Daar hoefde die speciale olie niet meer in.
Voor het geval je mocht overwegen om er toch iets anders in te gieten.
Groet,
Erik.
p.s. Mocht je zo'n elektronisch koppelgestuurd achterdiff. hebben: Daar gaat: SAF XJ in en dat is een synthetische 75W-140 GL-5 (cardan)olie.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Merci! Ik ga ervan uit dat het een electronisch gestuurde diff is. Disco 4 2.7 HSE is dat niet altijd zo? Ik kijk eerst na alleszins.
Bedankt voor de tips!
Bedankt voor de tips!