pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Landmarcs » 17 Sep 2022, 20:01

Roger schreef:dat zou ik als ik een manometer had zelf kunnen meten mbv een compressor.

denk dat mijn bandenspanningmeter niet echt nauwkeurig is, maar wellicht gaat dat ook. :D

Tja, een bandenspanningsmeter is denkelijk beter voor de wat hogere drukken.

Je kan natuurlijk een MacGyver-oplossing fröbelen: Iedere meter water is (bijna) 0,1 bar.
Bij de wat lagere drukken is een eind tuinslang goed genoeg.

Groeten MarcS

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Roger » 30 Sep 2022, 15:46

even een kleine update.

vandaag de siliconen turbo slangen ontvangen en geïnstalleerd.

en vol verwachting klopt ons hart........

geen enkel verschil.

de turbo wastegate opent steeds weer bij 3300 toeren ongeveer en jojoot er vrolijk op los.

ik weet het even niet meer.

ga toch eens kijken naar die vlinderklep in het inlaatspruitstuk.

wellicht dat die sluit waardoor de druk te hoog wordt.

snap alleen weinig van dat gedeelte met al zijn vacuüm slangetjes en actuators helaas. :oops: :oops:
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Edward » 30 Sep 2022, 17:06

Als de egr afgedopt is kun je heel die vacuüm meuk gewoon weghalen. Wel luchtfilterbak en alle andere plekken waar een slang aanzit afdoppen. Heb je de intercooler nou al eens gecheckt?

Ik heb de vlinderklep hier nog in een bak liggen want ik heb toen alles weggehaald ipv alleen afdoppen
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Roger » 30 Sep 2022, 17:52

nee de intercooler niet gecheckt.

hoe doe ik dat?

zou hem kunnen spoelen natuurlijk.


heb je de vlinderklep in het inlaatspruitstuk (dus na waar de luchtslang uit de intercooler komt, weggehaald?

kan dat zomaar?

er gaat inderdaad een klein luchtleidinkje naar het luchtfilter.
de andere naar twee luchtkleppen inderdaad die op het inlaatspruitstuk zitten. de EGR al lang geleden afgedopt, maar alles verder laten zitten.
snap geen hol van die twee elektrische actuators waar in totaal 6 luchtslangetjes op zitten.
geen idee wat ze aanstuurt en waarom :arrow: :cry:
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Edward » 30 Sep 2022, 19:31

Er is een "egr delete" kit te koop en die bestaat alleen uit een plaatje voor het spruitstuk vd uitlaat en een buisje met een vierkante plaat erop met 4 gaten die je ipv de klep bout en daar de slang vd inlaat weer aanknupt.

Dat is iets dat een lokale landbouwmechanisatie boer ook zo ff kan maken.

Kan ook ff kijken of die hier nog 1 ligt.
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Roger » 30 Sep 2022, 21:29

hahahaha.

Ed. ik heb hem net besteld.

25€

dom dat ik dat niet eerder heb gedaan.
heb eigenlijk alleen de inlaat kant van de EGR ooit eens afgedopt en de rest laten zitten.
blij dat ik zometeen die rommel die ik niet snap kwijt ben.
aan die kant van het blok heb ik behalve de FPR nooit iets vervangen.

denk dat ik de koeler ook er maar uit haal en de koelleidinkjes kort sluit.

hoe minder meuk die je niet gebruikt in je moterruimte hoe beter.

ik probeerde mijn vingers in het inlaatmanifold te steken maar er is verdomd weinig ruimte met die vlinderkleppen..
dat moet een enorme opluchting voor het blok zijn om door dat nieuwe pijpje zonder obstakels te ademen
:D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Edward » 30 Sep 2022, 21:37

Roger schreef:hahahaha.

blij dat ik zometeen die rommel die ik niet snap kwijt ben.


Hoezo? Ga je heel de wagen in de fik steken dan?? :lol: :lol: :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Roger » 01 Okt 2022, 00:36

:roll: :roll:

nitwit :oops:
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Gebruikersavatar
Roger
Berichten: 741
Lid geworden op: 22 Apr 2006, 11:07
Locatie: Carratraca Malaga Spanje

Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Roger » 01 Okt 2022, 13:44

vanochtend de hele meuk er maar vanaf geschroefd.
EGR, Koeler, twee actuators, alle vacuüm leidinkjes, etc.
en nu maar wachten op het simpele pijpje om de turboslang met inlaatspruitstuk te verbinden.
het geheel is wel een heel stuk simpeler nu.

staat me meer aan.

viel me trouwens wel op dat een turbo (bij stationair toerental) maar bar weinig lucht geeft eigenlijk.
hield mijn hand even voor de uitblaaskant, maar is echt een zuchtje. :D :D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: pulserende TD5 bij 3250 toeren D2 automaat 2004.

Berichtdoor Landmarcs » 01 Okt 2022, 16:18

Roger schreef:het geheel is wel een heel stuk simpeler nu.
staat me meer aan.

viel me trouwens wel op dat een turbo (bij stationair toerental) maar bar weinig lucht geeft eigenlijk.
hield mijn hand even voor de uitblaaskant, maar is echt een zuchtje. :D :D

Tja, zonder al die rimram wordt het vlgs mij de Defender Td5 opzet, dwz je krijgt iets minder vermogen .... en die EGR die is het ergste niet, die maakt de uitlaat wat schoner (gelukkig vervuil je nu heel ver weg de Spaanse lucht).

En dan die Turbo:   Het klopt dat die bij onbelast stationair maar weinig doet, zelfs bij onbelast volgas doet ie nog maar weinig.
De Turbo gaat pas goed werken als de motor zelf ook goed moet werken ... pas dan is er een serieuze uitlaatgas-stroom die de Turbo opspoelt, en dus ook een serieuze Turbo-druk.

Groten MarcS


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten