Wipac 12V 144 - Welk onderdeel is dit?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jbladel

Re: Wipac 12V 144 - Welk onderdeel is dit?

Berichtdoor jbladel » 13 Sep 2022, 12:32

Landmarcs schreef:Misschien toch even terug naar het probleem.

De koplampverstelling werkt niet ... en hij zoemt.

Mij lijkt dat je wellicht het beste eens kijkt of de verstelling zelf "serviceable" is.

Binnen het universum aan mogelijkheden kan je bijv. denken aan:
Misschien draait het motortje wel en zit er gewoon iets los, dus geen verstelling, dus wordt de bedoelde eindstand nooit gehaald.
Misschien is er een afschakel-contactje stuk (maar dan moet er meer mis zijn omdat het motortje lijkt te draaien - dwz het zoemt).
En misschien zoemt het motortje juist omdat het niet tot draaien komt (niet ieder motortje gaat direct in rook op) ....

Groeten MarcS

Ga vanmiddag eens kijken, wel een vervangend onderdeel gevonden voor een redelijke prijs, dus ik denk dat ik wel voor repareren ipv weghalen ga.
De belangrijkste vraag voor diagnose is natuurlijk, hoe weet die motor dat de 'juiste' stand behaald is? Waar zit de feedback? In de motor zelf (in dat geval alleen vrijmaken/smeren van de mechaniek), of is dit ouderwets met een externe sensor of ed?

Dank voor alle input iedereen, helpt een hoop
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

otto64

Berichtdoor otto64 » 13 Sep 2022, 20:43

Zit in de motor zelf. het is een wormpje meen ik wat je lamp unit intrekt of uitduwt. hoe het in de motor schakelt weet ik niet.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 13 Sep 2022, 21:41

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geniale ontwerpers bij landrover hoor :roll: lamp moet niet alleen van de wagen af, maar ook volledig uit elkaar om de motor te kunnen verwijderen.

Zonder lamp aan de motor loopt die wel goed, en zonder een constant gezoem hoor je nu ook dat de andere motor ook een hoop lawaai maakt als je de koplampverstelling gebruikt.

Dus ofwel motor te zwak om een lamp vooruit te duwen, ofwel 'iets' vrijmaken.

Na wat gehannes bleek dat het 'wormpje' dat uit het motortje steekt te strak (te ver de motor in) aangedraaid was. Hierdoor kon de lamp niet terugkomen naar positie 0/1/2. Nu iets 'losser' gedraaid, en werkt nu prima.

Enige nadeel is natuurlijk dat de verstelling van de lamp wat 'minder nauwkeurig' afgesteld staat nu ik hem een keertje in en uit elkaar gedraaid heb. Mooi klusje voor later deze week. Eerst maar eens de koplampcovers een poets en/of verfbeurtje geven.

Bedankt voor alle tips! Scheelt toch weer een X bedrag aan nieuwe onderdelen.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Sep 2022, 22:16

Als je nu (een deel van) de uitgespaarde €uro's besteed aan een paar heldere polycarbonaat lampunit's dan heeft de exercitie toch nog winst opgeleverd - winst in een letterlijk en figuurlijk betere uitstraling.   (Ik ben daarnaast tevens van mening dat je er ondanks alles ook nog een paar polycarbonaat ruitjes vóór moet zetten ... dan heb je naast de triviale bescherming ook heel veel minder roest, vuil/vervuiing etc.)

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 13 Sep 2022, 22:19

jbladel schreef:
Geniale ontwerpers bij landrover hoor :roll: lamp moet niet alleen van de wagen af, maar ook volledig uit elkaar om de motor te kunnen verwijderen.

Nie zeuren! Er zijn legio auto's waarbij je de koplamp moet uitbouwen om het lampje te kunnen wisselen! Da's op zich nie zo erg nie maar om die lamp te demonteren moet je heel de bumper demonteren! :shock: :shock:

Geloof het of niet maar een Defender is uitermate sleutelvriendelijk!! :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

jbladel

Berichtdoor jbladel » 13 Sep 2022, 22:24

Edward schreef:Geloof het of niet maar een Defender is uitermate sleutelvriendelijk!! :lol: :lol:

Als ik het kan, moet dat zeker waar zijn :lol: :lol:

Landmarcs schreef:Als je nu (een deel van) de uitgespaarde €uro's besteed aan een paar heldere polycarbonaat lampunit's dan heeft de exercitie toch nog winst opgeleverd - winst in een letterlijk en figuurlijk betere uitstraling. (Ik ben daarnaast tevens van mening dat je er ondanks alles ook nog een paar polycarbonaat ruitjes vóór moet zetten ... dan heb je naast de triviale bescherming ook heel veel minder roest, vuil/vervuiing etc.)

Groeten MarcS

Zou eens op zoek moeten naar waar die te vinden zijn, en wat het verschil gaat zijn.
Komen ook nog wat kleine ver/breedstralers op de bullbar.
Qua uitgespaarde euro's... Heb eens naar het budget gekeken, en die staat nog steeds op rood :oops: :roll: :oops:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Sep 2022, 22:36

Edward schreef:
jbladel schreef:Geniale ontwerpers bij landrover hoor :roll: lamp moet niet alleen van de wagen af, maar ook volledig uit elkaar om de motor te kunnen verwijderen.

Nie zeuren! Er zijn legio auto's waarbij je de koplamp moet uitbouwen om het lampje te kunnen wisselen! Da's op zich nie zo erg nie maar om die lamp te demonteren moet je heel de bumper demonteren! :shock: :shock:

Geloof het of niet maar een Defender is uitermate sleutelvriendelijk!! :lol: :lol:

Met een beetje (nu ja best veel) Houdini-handigheid kan je bij een recente Defender de lampjes nog steeds verwisselen zonder de lampunit uit te bouwen. Bij de wat oudere Defender is er meer ruimte en gaat het makkelijk(er).

De belangrijkste truuk is het verende klipje dat de lamp moet vastzetten met een stukje plakband tegen het zoekraken te behoeden.   Ik heb er geen actieve herinneringen aan maar ik meer dat dat veertje vroeger bij andere auto's waar ik een lampje verving gewoon scharnierde en dus niet X-keer zoekraakt (zonder dat plakbandje). Scharnierend maakt het ook en stuk makkelijker om het veertje goed in te haken ... zonder de scharnier-werking moet je de twee "benen" ± simultaan inhaken: dat vraagt om ogen op steeltjes, en drie handen in een heel kleine ruimte.

Groeten MarcS

PS   Het verschil dat polycarbonaat-lampunits brengt is ... meer licht en heel veel minder strooilicht.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 13 Sep 2022, 22:54

Landmarcs schreef:Met een beetje (nu ja best veel) Houdini-handigheid kan je bij een recente Defender de lampjes nog steeds verwisselen zonder de lampunit uit te bouwen. Bij de wat oudere Defender is er meer ruimte en gaat het makkelijk(er).

PS   Het verschil dat polycarbonaat-lampunits brengt is ... meer licht en heel veel minder strooilicht.

Als we het toch over slimmigheidjes, koplampen, en meer licht hebben :lol:

In Australië ben je verplicht om je breed/verstralers te schakelen met groot licht. Los knopje dat alleen werkt als je groot licht ook aanstaat zegmaar.
Dus lampen moeten uit staan als ofwel het knopje uit staat, ofwel groot licht uitstaat. Lampen moeten ook uit gaan als je groot licht uitzet.

Mijn intuïtie zegt dat de eenvoudigste oplossing is om de voeding voor de schakelaar af te trekken, van de output van het relais voor groot licht (3A zekering ertussen, rating van de schakelaar). De schakelaar naar een relais te voeren (dat we verstoppen onder de bestuurderstoel, bij de rest van de door mij toegevoegde 12v zaken/zekeringen?).

Vanuit daar is het natuurlijk vrij eenvoudig om het relais aan te sluiten op de batterij en de verlichting.

Maar aangezien mijn intuïtie niet gebaseerd is op jaren ervaring met de bedrading van landrovers, was ik even benieuwd of iemand tips, een andere oplossing, of andersoortige feedback heeft?

Wat is uberhaupt de meest voor de hand liggende plek om aan te sluiten op het groot licht?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Sep 2022, 08:35

jbladel schreef:In Australië ben je verplicht om je breed/verstralers te schakelen met groot licht. Los knopje dat alleen werkt als je groot licht ook aanstaat zegmaar.
Dus lampen moeten uit staan als ofwel het knopje uit staat, ofwel groot licht uitstaat. Lampen moeten ook uit gaan als je groot licht uitzet.

In Nederland zul je ook zo'n soort oplossing moeten fabriceren.
Formeel gezien mag je hier geen breed- en/of verstralers gebruiken (op de openbare weg).
En met breedstralers bedoel ik dan niet de mistlampen vóór (daarvoor gelden weer andere regels). Mistlampen hebben een strakke scheiding tussen licht en donker aan de bovenkant van de lichtbundel (net als dimlicht).
https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/autoverlichting-en-autoruiten/soorten-autoverlichting.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

jbladel

Berichtdoor jbladel » 14 Sep 2022, 09:25

Erik Peters schreef:In Nederland zul je ook zo'n soort oplossing moeten fabriceren.
Formeel gezien mag je hier geen breed- en/of verstralers gebruiken (op de openbare weg).

Groet,

Erik

Dit wist ik, maar niet gebruiken en niet op je auto mogen hebben zijn natuurlijk twee verschillende dingen.
Ik dacht dat, zo lang je maar 'los kan schakelen' je extra lampen voldoen aan de eisen in NL, dus geen verplichting om ze te schakelen met groot licht.

Maar goed, de NL regels maak ik me eigenlijk niet zo'n zorgen over. Met name hoe ik dit handig aan kan sluiten om te voldoen aan de AU regels :lol:

Terug naar “Techniek”