Draaicirkel

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Draaicirkel

Berichtdoor Landmarcs » 05 Sep 2022, 10:40

Om nog even een paar voorbeeldjes te geven, voorbeeldjes gewoon op keurig asfalt:

Hier: 42°44'08.8"N 1°55'36.1"E in de D258 op weg naar de Col de Pradel heb je een paar haarspeldbochten die je met een 110 eigenlijk niet zonder steken kan nemen.

Niet ver hier vandaan: 42°43'54.2"N 2°00'05.3"E in de D25 aan de oostzijde van de Col de Trebasses/Port de Pailhères heb je een nauwelijks telbare opeenvolging van haarspeldbochten, bochten die ik met de 110 zonder steken haal, maar dat dan wel net aan.   Je bent dan blij met de stuurbekrachtiging want het is echt op het randje rijden en dan heel snel helemaal insturen en ook tijdig weer terug naar recht.   Je bent dan ook blij met LowGear, niet vanwege de trekkracht maar wel vanwege de ruimere keuze in versnellingen - ik wil ook graag dat het wat opschiet en dat gaat met 3-4-5(-6) in Low toch beter, met 1-2-3 in High zijn de stappen nogal groot.

De klim naar de Col de Trebasses/Port de Pailhères zit met een zekere regelmaat in de Tour de France, ik had in 2010 het genoegen om de doorkomst - van gepaste afstand - te zien.   De voorafgaande Tour-Caravaan komt dan heel ruim van te voren langs ... als je je goed positioneert - zodat je de hele klim kan overzien - dan zie je in die Caravaan heel wat voertuigen die moeten steken, vaak tot tweemaal toe.   Overigens, toentertijd had je nog de Wereldomroep en dus kon je gemakkelijk ergens in de "rimboe" - of zoals hier 42°43'27.4"N 1°59'22.5"E niet helemaal in de rimboe maar wel met een fraai uitzicht - de Tour van minuut tot minuut volgen (of je dan tijdens de passage van de Tour lokaal voldoende digitale transmissie zult hebben is maar de vraag).

Groeten MarcS

PS   Ik heb gewoon een standaard 110 met stalen velgen, dus met de kleine 13 m draaicirkel.   Een keertje proefrijden in een 90 op "standaard" lichtmetaal leerde me al dat de draaicirkel van een dergelijke combi onaangenaam groot was.

Pauldevoijs

Berichtdoor Pauldevoijs » 06 Sep 2022, 19:19

Dank voor alle reacties. Wat ik ook vergat te melden is dat de parkeegarages in Soanje ook niet bepaald LE vriendelijk zijn, maar waar wel…
Nigmaals dank
110 Td5 2003
Harley Davidson Fatboy 2003
Volvo V90CC 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 07 Sep 2022, 21:51

Pauldevoijs schreef:.... vergat te melden is dat de parkeegarages in Spanje ook niet bepaald LR vriendelijk zijn, maar waar wel …

Tja, ik heb geen ruime parkeergarage-ervaring in Spanje (overigens ook niet elders), maar mijn ervaring was, juist in Spanje, dat - tot mijn verbazing - de parkeergarage onder een supermarkt LandRover-proof was ... en dus heel prettig koel parkeren in de zomerse warmte.

Groeten MarcS

dyngo

Berichtdoor dyngo » 08 Sep 2022, 22:01

Sta wekelijks onder de Kaufland in Aachen.
Hond uit de zon terwijl ik Jever bier en andere betaalbaar spul haal.
Draai ik er zo in, en dat met 275/75 op mach5.
Ding heeft dan ook servo stuur (en mijn spitfire niet) :lol:

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 10 Sep 2022, 21:25

Als je met nogal primitieve zoektermen zoekt vind je al de nodige info mbt verbetering van de draaicirkel.

Hier een Steering Lock Stop Adjustment Blogspot -- het gaat hier dan om een 90, maar het is evenzo geldig voor een 110 of 130.
Interessant is de opmerking " It is thought that Land Rover don't pay particular attention to adjusting these stops during production. " ... dit zou maar zo niet ver van de waarheid kunnen zijn, als de aflever-dealer zijn taken serieus nam, ofwel er daarna eens iemand naar gekeken heeft zal het nu wel deugen (de aanwijzingen in deze Blogspot houden overigens geen rekening met eventuele sneeuwkettingen - 15 mm is daarvoor beslist wat krapjes).

Om het nog makkelijker te maken is er ook nog een Utubetje (waarin nog minder rekening met eventuele sneeuwkettingen gehouden wordt).

Groeten MarcS

PS   Als bij een Defender (of Disco 1/2) de wielen teveel insturen dan lopen ze aan tegen de "Hockeysticks".  Dat merk en zie je vanzelf, het is uiteindelijk vooral schadelijk voor de band, en APK-afkeur.   Gebruik je zo nu en dan sneeuwkettingen (of wil je die optie in ieder geval behouden) dan wordt het wat anders: dat is dan ijzer op ijzer en waarschijnlijk snel desastreus voor de kettingen (en in de tussentijd ook slecht voor de band omdat de ketting zich verankert in het bandenprofiel) ... het meest zorgelijke is natuurlijk ketting-breuk en daarna vrij rondzwaaiende kettingeinden. Je kan dan denken dat je bewust iets minder zal insturen maar dat is een tricky veiligheid: wil je uit een sneeuwspoor geraken dan is de "maximale" stuuruitslag erg aantrekkelijk, en juist dat uit het spoor klimmen gaat niet zonder enig "geweld" dus loop je juist dan kans dat er iets mis gaat. Gewoon op gelijkmatig aangereden sneeuw is er geen enkel probleem, daar rijd je eigenlijk het best op gewone winterbanden (zolang het niet steil omhoog of omlaag gaat).

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 11 Sep 2022, 13:21

Landmarcs schreef:
Erik Peters schreef:Och als de draaicirkel het probleem is, gewoon een VW T3 aanschaffen. Heeft een zeer kleine draaicirkel (bijna de helft van mijn 110).
Je loopt hooguit tegen het probleem aan dat het achterwiel in de binnenbocht doorslipt (en in dat geval blijf je staan, zo kan ik uit ervaring mededelen).
Terug laten zakken en de bocht iets wijder nemen, toen lukte het net, maar ik had toen graag mijn 110 gehad met permanent 4x4.

Ik moet zeggen dat permanent 4x4 + LowGear dé oplossing is voor moeilijke, krappe haarspeldbochten.   Met name helling op is het een ontspannen "probleempje", gewoon steken tot je er bent.   Helling af is dan iets meer opletten omdat je de sturende wielen niet "over het randje" wilt laten rollen.

PS   De draaicirkel van een VW T3 is - zo zei mij een T3-site - 10,7 m over de (voor) bumper. De bumper steekt vóór nogal ver uit dus daar moet je rekening mee houden. Overigens heeft de T3 Synchro een draaicirkel van 10,9 m.

Ik keek nog even naar de draaicirkels van mijn auto's vóór de LandRover: Renault 11 = 9,75m, Renault 19 = 10,4 m, Renault 25 10,8 m.
Door de tijd heen worden niet alleen de auto's groter maar ook de draaicirkels, en omdat niet zelden de oversteek groeit en de bumper lager zit is het allemaal effectief nog beroerder. Zelfs de eenvoudige Dacia's gaan richting of zelfs over de 11 m.

Groeten MarcS

PS   Die Renault 11 was overigens een beste "terrein-auto" (ik had er ook nog een "tropen-bodemplaat" bij moeten bestellen, dan was ie nog beter geweest, het gemis aan zo'n bodemplaat heeft me een versnellingsbak-carter gekost).   Oversteek van Renault 11 was klein en de bumpers zaten relatief hoog, hij stond sowieso hoog op z'n wielen en hij was relatief licht ... en dus ook wendbaar. Alleen wilde die R11 ook roesten.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 16 Sep 2022, 13:07

Pauldevoijs schreef:Wie weet wat de standaard draaicirkels zijn van een 90-110, SWB Series 2 of Series 3?

Paul, ik ben inmiddels wel nieuwsgierig geworden:
Wat is op het moment de draaicirkel van jouw 110 (en wat voor wielen zitten er onder) ?

Om de draaicirkel een beetje makkelijk te meten is het even zoeken naar een lege parkeerplaats, liefst eentje met stoepranden in stukken van één meter ... dan is het eenvoudig tellen en hoef je niet met een meetlint in de weer.   O ja, als je dan toch aan het testen bent, kijk dan gelijk of linksom en rechtsom hetzelfde resultaat geeft.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”