Lier bedraden in de defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jbladel

Re: Lier bedraden in de defender

Berichtdoor jbladel » 19 Sep 2022, 16:23

Ron63 schreef:Ps: Wissel wel even die bouten tegen iets dat wat minder roest.

Ben al op zoek naar vervangende cilinderkopbouten in het zwart, dacht dat deze al rvs waren, maar blijkbaar toch niet :oops:

jopie95 schreef:ziet er goed uit, welke bumper is dat?

Fabryka 4x4 of F4x4, stuk kosteneffectiever dan de ARB bar.

Landmarcs schreef:Tja ... ik heb het al wel eerder gevraagd:
Mag het allemaal zo.
Groeten MarcS

Blijft een lastige discussie. Zo ver ik gelezen heb, mag een aanrijding met bullbar niet voor meer letsel zorgen dan een aanrijding zonder.
Het is strafbaar om bullbars te verkopen die niet aan de eisen voldoen, dus mag je er dan van uit gaan dat een europees bedrijf bullbars verkoopt die toegestaan zijn?

Mij is uitgelegd dat de A frames inderdaad niet meer mogen, (vandaar dat deze demontabel zijn) tenzij je een 'werktuig' (aka lier) beschermt.
Hoe de vork exact in de steel zit weet ik niet, uiteindelijk zit deze bullbar er op om kangaroo's te vangen in Australië.

Als ik aan de kant gezet wordt zie ik het dan wel. Maar ben het met je eens, deze bullbars zijn niet geschikt/handig voor mensen die zo'n defender dagelijks door de stad rijden.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Sep 2022, 17:19

jbladel schreef:
Landmarcs schreef:Tja ... ik heb het al wel eerder gevraagd:
Mag het allemaal zo.

Blijft een lastige discussie. Zo ver ik gelezen heb, mag een aanrijding met bullbar niet voor meer letsel zorgen dan een aanrijding zonder.
Het is strafbaar om bullbars te verkopen die niet aan de eisen voldoen, dus mag je er dan van uit gaan dat een europees bedrijf bullbars verkoopt die toegestaan zijn?

Mij is uitgelegd dat de A frames inderdaad niet meer mogen, (vandaar dat deze demontabel zijn) tenzij je een 'werktuig' (aka lier) beschermt.
Hoe de vork exact in de steel zit weet ik niet, uiteindelijk zit deze bullbar er op om kangaroo's te vangen in Australië.

Als ik aan de kant gezet wordt zie ik het dan wel. Maar ben het met je eens, deze bullbars zijn niet geschikt/handig voor mensen die zo'n defender dagelijks door de stad rijden.

Als ± dagelijks fietser (en daarbij al een paar maal aangereden fietser) lijken mij met name de twee afsleep-ogen met ieder 4 scherp-zeskante boutkoppen de grootste boosdoeners bij deze lierbumper.   Second best zijn de nogal "scherpe" randen van de twee verticale Bull-Bar-steunen.   De "barbecue-roostertjes" voor de koplampen zijn ook niet ongevaarlijk: bij een direct-hit werken die als een soort frieten-snijder, en bij het net raken van wat dan ook vrees ik dat ze dat "wat dan ook" invangen in plaats van afweren.
Maar goed, het is niet allemaal droefenis: Ik zie regelmatig lierbumpers die een beroerder indruk maken (die indruk is dan die op het eerste gezicht ... in levende lijve wil ik die indruk liever aan mij voorbij laten gaan).

Groeten MarcS

PS   Zelfs een tamelijk licht contact met een ± gematigde snelheid voorbijsnellende, gladde, auto levert al serieus letsel op.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 19 Sep 2022, 17:26

Allemaal legitieme punten!
Maar als we het over bullbars hebben, heb ik wel erger gezien.
Vooral varianten als:
https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/jee ... wd-u9-1992

Waarbij het A frame voorover gebogen staat, zijn niet fraai.
Die hebben geloof ik hetzelfde doel als de 'TUFF" bar uit oz, namelijk hetgeen voor je auto verschijnt onder de wielen duwen, ipv richting de voorruit.
https://www.tuffaustralia.com.au/tuff-p ... ble-RS.jpg

Let wel, een bar zoals op die Cherokee, is uberhaupt niet toegestaan in oz (tuff bar staat vooral vertical, niet naarvoren), omdat ze te effectief zijn in het om zeep helpen van voetgangers.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Sep 2022, 22:12

Ja, een lierbumper mag gewoon. Een a frame mag niet meer maar dat is vooral omdat die op busjes en suv gezet werden en daarvan ridjen er nu eenmaal veel meer rond.

Die ARB achtige mag gewoon en het klimrek mag ook mits de wagen niet te jong is. Weet het exacte jaartal niet meer ......

Sleepogen etc mogen ook allemaal mits ze aan de afrondingseis voldoen. Dat betekent in de praktijk geen scherpe randen, meer niet.

Dat argument van fietses zou ik valide vinden als fietsers zich ook zouden gedragen als kwetsbare deelnemers. :roll: :roll:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Sep 2022, 11:28

Edward schreef:Dat argument van fietsers zou ik valide vinden als fietsers zich ook zouden gedragen als kwetsbare deelnemers. :roll:

Tja ... hier ben ik het denk ik weer helemaal niet eens met Edward.

Het is zoiets als het verbieden van iedere auto omdat sommigen die auto als moordwapen gebruiken.

De wetgever (en dat zijn dus uiteindelijk wij allemaal omdat onze volksvertegenwoordigers de wetgever zijn) heeft mijns inziens heel terecht bepaald dat de keuze om je met een motorvoertuig in de openbare ruimte te begeven een onevenredig groot risico oplevert voor diegenen die zich zonder motorvoertuig in de openbare ruimte ophouden.   Daarom is er een asymmetrische bewijslast en aansprakelijkheid.   Door je met een potentieel moordwapen in de openbare ruimte te verplaatsen kies je voor een vergrote verantwoordelijkheid.

En ... het klopt dat dit soms onredelijk overkomt (en soms zelfs onredelijk uitpakt) ... maar wie bijv. tijdens het met zijn auto zoeken van een parkeerplek even niet oplet kan eenvoudig een fietser over het hoofd zien.   Moet die fietser zich dan gedragen naar zijn kwetsbaarheid, of is het redelijker dat de aansprakelijkheid vrijwel automatisch bij de automobilist ligt: Het foutje van de automobilist treft hem/haar hoogstens in de portemonnee, dat zelfde foutje kan de fietser letsel op leveren (eventueel levenslang, of zelfs dodelijk) ... en dat terwijl de automobilist er hoogstens een gekrenkt ego aan overhoudt.

En dan terug bij zaken als hoekige uitsteeksels aan bijv. lierbumpers: Kies voor afgeronde varianten en/of anderszins vriendelijke oplossingen ... ook als automobilist dien je waar mogelijk rekening te houden met de potentiële kwetsbaarheid van andere weggebruikers.
Overigens, als je op de fiets een zeis meevoert dan dien je die zeis zo in te pakken dat die zeis voor anderen geen gevaar kan opleveren.

Groeten MarcS

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 20 Sep 2022, 13:01

Nou Marc,

Ik kan me wel in de stelling van Edward plaatsen, een fietser behoort ook gewoon situaties in te schatten. (Velen rijden nu met het blik op oneindig)
Als ik een blokje om ga met de motor dan dien ik dat ook te doen.

Goed Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Sep 2022, 14:54

Ron63 schreef:.... een fietser behoort ook gewoon situaties in te schatten.

Hmm ... ik ben bepaald niet die typische e-bike-fietser die van z'n gezond niet af weet (ik trap nog steeds zonder ondersteuning).
En qua inschatten: Als ik niet bij de les was dan lag ik iedere andere week wel onder een auto (ik gebruik dus ook mijn armspieren en knijp regelmatig hard in de remmen).

Wat mij ongeveer dagelijks opvalt: de hufterige manier van auto-rijden alhier.  
In Frankrijk krijgt de beginnende automobilist ingeprent dat ie een fiets dient in te halen, buiten de bebouwde kom met anderhalve meter afstand, binnen de bebouwde kom met één meter afstand, en gaat dat niet dan met een aangepaste, lage, snelheid (dat gaat overigens niet altijd goed, en die € 150,- boete en minus 3 punten op het rijbewijs die op overtreding staan heb ik nog niet in de praktijk uitgedeeld gezien).
Opvallend is in ieder geval wel dat je als fietser in Frankrijk in het algemeen een eerlijke mede-weggebruiker bent.
O ja, als ik in Frankrijk vertel dat ik soms - als het al te dol is - met mijn hand op het dak van een auto sla dan kijken ze naar de lengte van mijn arm ... in Frankrijk is je arm gewoonlijk niet lang genoeg.  < Voordat ik hier weer commentaar op krijg: Ik ben zuinig met mijn arm, al was het maar omdat je nooit weet hoe kort het lontje is, mogelijk heeft die hufterige automobilist in die 2 ton auto ook nog een vuurwapen of honkbalknuppel bij de hand. >

Groeten MarcS

PS   Hoe het tegenwoordig in Spanje uitpakt weet ik niet: in het verleden verliep het voorbij de Franse grens nog correcter.
PS2 Het is overigens ook in het "eigen belang" van de gemotoriseerde weggebruiker om een beetje extra rekening te houden met de zwakkere weggebruiker.   Ruim 11 jaar geleden werd ik op 200 m van huis ondersteboven gereden. De materiële schade was verwaarloosbaar in verhouding tot de letselschade: die laatste beliep een veelvoud van de nieuwwaarde van de auto die mij aanreed.   Dit soort bedragen betalen we uiteindelijk allemaal via de WA-auto-premies.

Edward

Berichtdoor Edward » 20 Sep 2022, 20:42

Dat een automobilist meent dat de weg helemaal voor hem/haar is en alleen voor hem/haar is een feit. Dat de meesten niet doorhebben dat die voorruit geen tv is maar de echte wereld ook.

Verder ben je met de auto op pad met een moordwapen van 1000-3000kg en dus mag je aangesproken worden als je die massa inzet om je gelijk of voorrang te halen.

Echter: met de motor ben ik niet minder kwetsbaar dan een fietser alleen neem ik wél de moeite om een helm op te zetten, een jas aan te doen, handschoenen, etc. Dus waarom heeft een fiets een andere positie qua aansprakelijkheid?

Die extra bescherming qua verzekering is hetzelfde als airbags in een auto: men past de rijstijl aan. Over elektrische fietsen praat ik niet eens, ik neem aan dat dat probleem zich snel genoeg oplost door natuurlijke selectie...........

Met 25km/u fietsen zonder helm of andere bescherming is niet meer alleen dom....
Vandaag remde ik af met de motor om een tegemoetkomend (aan de hand gelopen) paard niet te laten schrikken en meteen probeerde een gehaaste leaselul me in te halen. Ik ben ook een lul dus ik ging midden voor hem rijden en ben gestopt om hem even toe te spreken. Die man "had dat paard niet eens gezien". Alsof ie daarmee een goed excuses gaf.....

Thuis gekomen staat er bij de buurman een vrachtwagen te lossen en is de weg verspert. DUS rijdt iedereen gewoon over het fietspad.....

Het zijn maar een paar voorbeelden van hufterigheid in het verkeer die mensen normaal zijn gaan vinden. :shock: :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 20 Sep 2022, 21:42

Edward schreef:....
Met 25km/u fietsen zonder helm of andere bescherming is niet meer alleen dom....

Ahh ... kijk, we zijn het toch nog ± eens.

Nog dommer (maar ook leuker) is met + 50 km/u langs zo'n "U rijdt te hard" bord te komen, of de bochten in een afdaling te gebruiken om auto's in te halen.   Nee ik trap geen 60 of 70 km/u, daarvoor heb ik een gewichtige vakantie-fiets en de helling nodig.
In al die jaren eenmaal een Franse dwaas ontmoet, dwz een man op (e-bike) leeftijd zonder ook maar enig besef van tijd, ruimte of snelheden.   Zijn riskante inhalen - op een smal weggetje - maakte mij goed boos, die extra adrenaline geeft ook extra kracht ... beneden in het dorp had ik de "chauffard" ingehaald en tot stoppen gebracht.   Ik heb 'm de huid volgescholden ... en vrees dat het niet veel indruk gemaakt heeft, niet omdat mijn Frans niet voldoet maar gewoon wegens totaal onbegrip ... het hielp wel dwz het gaf mij een bescheiden voldoening.

Groeten MarcS

PS   In het Nederlandse verkeer rijd ik een stuk rustiger.   Toch komt het ook dan voor dat de een of andere bewusteloze gaspedaalridder mij bijna tegen de vlakte rijdt. Als het dan binnen de mogelijkheden zit om iets verderop aan bewust-zijn-verruiming te werken dan kan ik dat soms niet laten. Ik vraag dan "Weet u wel dat u me zo net bijna dood reed?" het antwoord is bijna steeds "Ik had u niet gezien." waarop mijn reactie dan is "Dat is dan des te erger, u had me dus maar zo dood kunnen rijden ... voor mij is dat dan jammer, maar u moet daar de rest van uw leven mee verder."

jbladel

Berichtdoor jbladel » 26 Sep 2022, 14:48

Terug naar de bullbar, met die verroeste boutjes.

Ik kwam nog een probleem tegen, en die heeft te maken met de traanplaatstukken op de motorkap.

Heb zowel voor op de motorkap, als op de vleugels tweedehands van marktplaats gehaald.

De set voor de vleugels kwam met 'viraj A2' binnenzeskantbouten (verzonken kop), in het zwart.
RVS in het zwart dus.

Nu ben ik voor de motorkap naarstig opzoek naar deze specifieke bouten, maar ik kan nergens zwart RVS vinden.

Voor de bullbar eigenlijk ook op zoek naar deze bouten (maar dan de inbus / cilinderkop), maar ook zonder veel success.

Ik zit nu te twijfelen of ik niet overal (dus bullbar en traanplaat) 'gewoon' rvs bouten moet gebruiken, om de look een beetje consequent te houden.

Nouja, ideeën en tips zijn welkom, als iemand weet waar je zwart RVS bevestingsmateriaal kan vinden... Heb ook nog even een blik geworpen op zwart geannodiseerd alu, maar die heb ik maar snel weer weggeclicked :lol:

Edit, spuitbusje zwarte verf en gewone RVS bouten?

Terug naar “Techniek”