Lier bedraden in de defender

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
jbladel

Re: Lier bedraden in de defender

Berichtdoor jbladel » 29 Aug 2022, 13:27

Landmarcs schreef:En dan wat betreft de kabellengte en de onderbreker:  Het is natuurlijk een keuze waar je die onderbreker wilt .... je kan 'm nu nog verplaatsen, liggen de kabels er eenmaal dan wordt verplaatsen lastig.
Groeten MarcS

Autotechniek blijft mooi! Ik zal me eens inlezen over hoe zo’n ‘slimme’ dynamo nou precies werkt.

Mbt die onderbreker heb je natuurlijk gelijk. Enige voordeel is dat ik op deze plek kan komen met de kabel die op de lier geïnstalleerd zat. Die zou je natuurlijk los kunnen halen en kunnen vervangen voor een langer exemplaar, maar goed, hoop werk, hoop geld.
Met de juiste doorvoertules en genoeg toe wraps moet het toch wel lukken om die kabel heel te houden..
70mm2 klinkt wel als de juiste dikte voor de verlenging.
Aardedraad kun je denk ik gewoon 50mm2 voor gebruiken?
Ik lees op het forum dat mensen ook 35mm2 gebruiken, maar dat lijkt me toch wat aan de dunne kant.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 29 Aug 2022, 14:21

jbladel schreef:Autotechniek blijft mooi! Ik zal me eens inlezen over hoe zo’n ‘slimme’ dynamo nou precies werkt.

Mbt die onderbreker heb je natuurlijk gelijk. Enige voordeel is dat ik op deze plek kan komen met de kabel die op de lier geïnstalleerd zat. Die zou je natuurlijk los kunnen halen en kunnen vervangen voor een langer exemplaar, maar goed, hoop werk, hoop geld.
Met de juiste doorvoertules en genoeg toe wraps moet het toch wel lukken om die kabel heel te houden..
70mm2 klinkt wel als de juiste dikte voor de verlenging.
Aardedraad kun je denk ik gewoon 50mm2 voor gebruiken?
Ik lees op het forum dat mensen ook 35mm2 gebruiken, maar dat lijkt me toch wat aan de dunne kant.

Hmmm ... wees nu maar blij dat je in de Defender géén slimme dynamo hebt. Je hebt er eentje met een normale spanningsregelaar (die je overigens eventueel met een sense-draad nog zou kunnen bijregelen).

En dan verder: Wat betreft de verliezen kan je beter voor de hele lengte tot de accu danwel tot de dynamo (afhankelijk wat je kiest) dikke kabel gebruiken (zou je de Y-bekabeling kiezen dan moet je juist de "poot" - dus het laatste stuk naar de lier - dik kiezen, daar gaat immers de volle stroom door ... het is bovendien het gedeelte waar je eenmalig het gevecht met de kabel moet aangaan, als alles goed is ligt de kabel daar dan voor eeuwig goed en niemand in de weg).
Voor de massa-kabel "moet" je liefst ook de dikste kabel gebruiken, de massa krijgt ook de volle stroom, dezelfde Ampères die er aan de plus-kant in gingen -- de massa-kabel kan je wel zo kort mogelijk naar een degelijk massa-punt op het chassis zetten.   Het chassis is een goede massa ... mits je de massa-kabel aan de accu en aan het motorblok in orde hebt (bij de te verwachten grote lier-stromen zou je de accu-massa wellicht nog kunnen verzwaren).
Wat betreft de verliezen in de bekabeling is het eenvoudig: iedere (centi)meter kabellengte geeft weerstand, hoe dikker de kabel hoe minder, en de verschillende weerstanden moet je optellen voor het totaal-plaatje.   Dit totaalsommetje is dus gunstiger als je de +12 V bij de dynamo weg haalt: minder kabellengte en voor de accu-bijdrage gebruik je de al bestaande bekabeling die laad- en startstromen probleemloos aan kan.

O ja, tevreden zijn met de voorgeïnstalleerde lier-bekabeling lijkt mij onhandige zuinigheid als je voor de rest wel voor het allerbeste gaat.   Een kortere kabel is de beste zuinigheid.  Een tweemaal zo lange kabel moet ook tweemaal zo dik (in mm2) zijn voor een gelijke weerstand ... en neemt dus 4x zoveel koper voor een gelijk resultaat.

Groeten MarcS

PS   Als de dynamo-accu-kabel 40mm2 is en je pakt vanaf de dynamo de 12V met een 70mm2 en gebruikt die 70 mm2 ook aan de lier dan heb je een heel evenwichtige opzet.
PS2 Als je je dynamo checkt ... en daar wellicht enige twijfel aan hebt: Wanneer ik me niet vergis zal het wel een 120 Ampère dynamo zijn, een 150 Ampère dynamo kan ook, die 150 Ampère kan dan een verstandige upgrade zijn.

pascal110

Berichtdoor pascal110 » 01 Sep 2022, 09:16

hoofd schakelaar, zo kort mogelijk bij accu, de plastike zoals afgebeeld kunnen op den duur stuk gaan, pak de heavy duty , is ijzeren van hella. ja weet het is duur, maar dan wel goed, ben het met mark eens doe het goed of niet, lier bumper enz kast ook veel, spaar dan door. neem er twee 1 lier en 1 rest want zo kun je alles uit zetten. niet in massa maar in plus zetten.is het voor of na de 200tdi kijk eens waar de eerste zekering zit. wil je het goed doen massa kabel ook geheel terug naar accu, even dik, kabel van dynamo naar starter na kijken qwa dikte. 60 amp dynamo vervangen door 125, met lood accu nooit leeg trekken, met optima niet genoeg amp dus grotere dynamo of 2 dynamos. normaal dus als je hier niks doet, gaat lieren goed, denk er aan 50amp van dynamo en 100 amp uit accu dit bij normaal en niet extreem lieren, kan dus voor zo n 5 min schat ik, dan moet je wachten en laten bij laden. simpel is een voltmeter en laat hem dan niet onder de 12v komen dit is een indikatie dat je lood accu het moeilijk heeft. en heb dan geduld om bij te laden

jbladel

Berichtdoor jbladel » 13 Sep 2022, 21:59

Bedankt voor alle goede tips.
Heb uiteindelijk eieren voor mijn geld gekozen, en ben voor de 'makkelijkste' oplossing gegaan.
Afsluiter blijft waar die zit (vleugel), gaat nog 2.4M 70mm2 kabel naar toe. Retour gaat rechtstreeks van de lier naar de accu, 4.7M 70mm2 kabel.

Op de batterij komt een bussbar om alle verbruikers wat makkelijker aan elkaar te knopen (bussbar is berekend op de amperages die het moet dragen, lier komt niet door de bussbar heen). Lier ga ik afzekeren met een 500A zekering, zal misschien niet heel veel doen, maar onder het motto iets is beter dan niets.

Kabels komen denk ik ergens deze week binnen, project voor dit weekend wordt dus het bedraden van het hele 12v systeem.

Als mensen nog wat inspiratie zoeken:
PS: let niet op de details, ik heb bijvoorbeeld bij lange na geen 220ah batterij in de wagen liggen.

Edit, op deze tekening mist ook nog een zekering tussen de huishoudbatterij (VE AGM) en de afsluiter (SW) die naar de 12v zekeringskast (+12VDC Fusebox) gaat. Misschien ook overdreven, maar ik vind die defender een stuk mooier als die niet in de fik staat.

Afbeelding
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

jbladel

Berichtdoor jbladel » 19 Sep 2022, 13:22

Lier aangesloten, werkt het klote ding niet :lol:

Ik vermoed dat het relais overleden is (hoor geen klik of ed, met een van de twee afstandsbedieningen).
Ga vanavond nog even aan de slag met de multimeter, maar aangezien de bedrading vrij simpel was, kan ik me niet voorstellen dat daar ergens een foutje ingeslopen is.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 19 Sep 2022, 13:55

Dan toch maar een handslinger er opmaken :D
110-Td5 X-tech 2006

jbladel

Berichtdoor jbladel » 19 Sep 2022, 14:38

Ik zeg niet wie, maar iemand was vergeten de aan/uit knop om te zetten bij het testen van de lier. :lol: :lol: :lol:

Afbeelding

Afbeelding

werkt ineens een stuk beter als je die om zet.

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 19 Sep 2022, 15:54

:lol: , ziet er netjes uit.

Groet Ron

Ps: Wissel wel even die bouten tegen iets dat wat minder roest.
110-Td5 X-tech 2006

jopie95

Berichtdoor jopie95 » 19 Sep 2022, 15:56

ziet er goed uit, welke bumper is dat?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Sep 2022, 16:08

jopie95 schreef:ziet er goed uit, welke bumper is dat?

Tja ... ik heb het al wel eerder gevraagd:
Mag het allemaal zo.   Als je de regels leest staat daar van alles over afrondingsstralen.
Ik heb geen idee wanneer ze beginnen met het controleren van lieren en lierbumpers etc. ....
't Zou maar zo kunnen dat er dan een heleboel auto's aan de kant gezet worden.

Niemand wil aangereden worden, maar als je aangereden wordt dan kunnen die afrondingstralen niet groot genoeg zijn.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”