Edward schreef:Landmarcs schreef: een bijpassende sleurhut (keurig groen en de uitstraling van een luxe paardenkar ... wel kleine paardjes ) ... da's ook een oplossing, kan je direct weer een heleboel meenemen.
Voordeel daarvan is ook dat je een "basekamp" kunt inrichten en van daaruit tochten kunt ondernemen zonder een te zware auto en dat je niet steeds een dak tent in en uit hoeft te klappen of een bed om te bouwen oid.
Hoewel ik prima in achterin Bussie kan slapen hang ik er ook gewoon een kar achter met klaptent erop. Kan die straks ook gewoon achter de Serie. Ik zie het voordeel van een te zware, lompe onhandige camper niet.
Of dat nou een LaRo is of een mercedes, VW of Fiat...
Tja, de base-camp strategie is natuurlijk het tegendeel van het camper-bestaan. Morgen gaan er hier weer buren een paar huizen verderop met de camper op pad ... ze hebben een boekje met camper-routes en blijven nooit langer als een paar dagen op één plek (ik zou er moe van worden).
Zelf ben ik van de middenweg: Voor een base-camp heb ik een tentje dan wel een serieuzere tent (de tent die ik ooit voor mijn schoonmoeder uitzocht) ... en voor onderweg, of voor een wat beweeglijker expeditie slaap ik (of slapen wij) in de HardTop van de 110, een ruime tarp-luifel eroverheen en klaar is Marc (en als het teveel gedoe is, of niet de moeite: gewoon een grote visparaplu in de deuropening). Dus geen lompe en zware camper met klapdak en vaste luifelconstructie.
Ieder zo z'n ding ... ik heb vooralsnog niks met trekhaken.
Groeten MarcS
PS. Nog een nagekomen vraagje: Hoeveel extra gewicht zit er nu in het hefdak zelf, dus in het raamwerk, de verstevigingen en de verhoging van het dak ? Het zal wat wegen maar toch geen honderden kilo's. Voor de officiele camper-ombouw komt en dan nog een en ander bij: Slaapplaats en (een minimaal) keukenblokje ... maar voor de rest zijn het (luxe) keuzemomentjes. Kies je voor teveel luxe dan voel je dat weer ergens anders. Ben je slim/handig etc dan laat je in ieder geval alle "luxe" niet meewegen als je naar de RDW-weegbrug gaat. Verder zorg je ervoor dat de grootste gewicht-dichtheden (de compacte kilo's) zoveel mogelijk centraal tussen de assen en zo laag mogelijk opgeborgen zijn.