Vering Defender 110 TD5 camper

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Vering Defender 110 TD5 camper

Berichtdoor Landmarcs » 25 Aug 2022, 10:02

Erik Peters schreef:Tja, dat hetgeen ik schrijf over .... hout niet volledig is weet ik ... . Maar het gaat veel te ver om dit hier op het Land Rover forum te behandelen. Maar om mij daarover uit te lachen ( :lol: :lol: ), vind ik wat ver gaan.....

Hier idem.
Dwz als het gaat over de houtproductie in Zweden denk ik bepaald niet aan bijscholing toe te zijn -- wat niet wil zeggen dat ik niet wil bijleren.   Mijn kennis rond die Zweedse houtproductie is mijns inziens niet lachwekkend (het is eerder omgekeerd: hoe meer je weet hoe minder blij je wordt van het Zweedse FSC-hout).

Groeten MarcS

Houston

Berichtdoor Houston » 25 Aug 2022, 22:42

Eh…
Hoe komen we van een vraag over vering bij een lezing over hout?
En wat is er mis met de kunststof blokken die bij de airlifts zitten?
Die zijn keihard en voldoen bij ons, na 2jr nog prima.
Als ze sneller stuk gaan, belast je ze misschien te zwaar?

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Aug 2022, 00:39

Houston schreef:Eh…
Hoe komen we van een vraag over vering bij een lezing over hout?
En wat is er mis met de kunststof blokken die bij de airlifts zitten?
Die zijn keihard en voldoen bij ons, na 2jr nog prima.
Als ze sneller stuk gaan, belast je ze misschien te zwaar?

Euh, omdat iemand het een goed idee vind om hout te gebruiken ipv kunststof voor de balgen te ondersteunen.
Niks, maat van me rijdt er al jaren de planeet mee over maar iemand op JoeTjoep vond ze ruk en dus zijn ze dat ineens......
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Aug 2022, 10:28

Edward schreef:.... iemand op JoeTjoep vond ze ruk en dus zijn ze dat ineens......

Die "iemand" had ook een erg lange aanloop nodig en daarnaast ook nogal theoretische betogen om aan te tonen dat zijn kijk de enige juiste was (vooral dat "enige juiste" is verdacht, daar zijn vele "...ismes" op gebaseerd en de aanleiding voor haat, nijd en oorlog).

De mening dat hout niet de meest voor de hand liggende keuze deel ik. Als je een vervang-schijf moet/wil maken dan is aluminium of een steviger kunststof een meer voor de hand liggende keus.

Maar goed, terug bij de oorspronkelijke vraag: Lucht-hulp-veren zijn zo gek nog niet onder een camper, je kan de veerwerking aan de hand van belading en het terrein aanpassen. Alleen als de camper eigenlijk steeds met ± maximaal opgepompte hulpveren rondrijdt is het denkelijk slimmer om eens een sommetje te maken en een zwaardere veer te monteren.

En verder: als er - zoals Koen beschrijft - een enorm verschil tussen links en rechts is dan is er ook nog eens iets anders mis: iets krom, versleten, gebroken of domweg twee verschillende veren (of schokbrekers) achter. Dit links-rechts-probleem moet mijns inziens echt als eerste opgelost, of in ieder geval de oorzaak achterhaald (immers, als de oplossing is twee nieuwe veren en/of twee nieuwe schokbrekers dan is er direct de vraag "Wat is de beste keuze?").  
Voor de links-rechts-problemen hebben ze verkiezingstijd een makkelijke oplossing: een kieswijzer en/of vergelijkbare digitale wegwijzers.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 26 Aug 2022, 10:43

Het gaat altijd te ver hier om het probleem achter de vraag te ontleden. Maar meestal moet de vraag zijn: "waarom is de camper zo zwaar?"
Edward van Vugt

koenNL

Berichtdoor koenNL » 26 Aug 2022, 17:47

Ik zou hem eens moeten wegen met alles erin maar volgens mij moet het gewicht geen probleem zijn, een defender zou toch makkelijk 3000kg moeten kunnen wegen als ik dat al haal.
Na alle adviezen gelezen te hebben er twee zaken zijn die ik moet aanpakken.

1) De linker kant hang lager door iets meer gewicht aan die kant maar ik denk dat nieuwe dempers en nieuwe standaard veren dat oplossen, een klein beetje scheefstand kan ik met de airlifts dan oplossen. Ze vangen nu 4cm verschil op maar dat linkt me niet de bedoeling.
2) Door het verhoogde Camper dak heb ik meer last van body-roll dan voorheen, nieuwe dempers en veren lossen dat deels op. En anders stabilisatorstangen voor en achter.

Ik ga eerst eerst veren en dempers vervangen en dan kijken wat het effect is.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 26 Aug 2022, 20:36

koenNL schreef:Ik zou hem eens moeten wegen met alles erin maar volgens mij moet het gewicht geen probleem zijn, een defender zou toch makkelijk 3000kg moeten kunnen wegen als ik dat al haal.
Na alle adviezen gelezen te hebben er twee zaken zijn die ik moet aanpakken.

1) De linker kant hang lager door iets meer gewicht aan die kant maar ik denk dat nieuwe dempers en nieuwe standaard veren dat oplossen, een klein beetje scheefstand kan ik met de airlifts dan oplossen. Ze vangen nu 4cm verschil op maar dat linkt me niet de bedoeling.
2) Door het verhoogde Camper dak heb ik meer last van body-roll dan voorheen, nieuwe dempers en veren lossen dat deels op. En anders stabilisatorstangen voor en achter.

Ik ga eerst eerst veren en dempers vervangen en dan kijken wat het effect is.

Het klopt, waarschijnlijk kan je met nauwelijk problemen tot wel 3,5 ton gaan - dat is de max-waarde van de HeavyDuty versie waar er achter in de standaardveren ook nog (iets kortere) hulp-schroefveren staan.
Volgens de RDW-administratie (en dus je autopapieren, en de harde praktijk als ze je langs de weg op een weegschaal zetten) zal het max totaalgewicht op 2950 of 3050 kilo staan. Eigenaardigerwijze staan de (meeste) 5-deurs op 2950 kilo, de onderhavige Td5 denkelijk ook -- waarschijnlijk is dit een "erfenis" uit de tijd dat de 5-deurs een Boge-unit hadden samen met nogal lichte veren.

Echter, in navolging van Edward: Hoe lichter hoe beter ... het is maar wat gemakkelijk om alles mee te nemen en dan loopt het gewicht snel op. Als je maar genoeg meeneemt weet je eigenlijk zeker dat je veel niet gebruikt en uiteindelijk zelfs niet meer weet wat je bij je hebt en/of waar het in de auto ligt.   Ik moet evenwel toegeven: zelfs als je geen "hoarder" bent kom je al gauw aan tientallen kilo's zooi, en heb je een beetje de "beter mee verlegen als om verlegen" instelling dan lopen die tientallen nog aardig op.

Dan ad 1)  Ik hoop (en verwacht) dat met betere gelijke veren (en schokbrekers) de auto maar weinig schuin zal staan (doet ie dat straks toch dan is het zorgelijk). Ik slaap achterin de auto, en als ik dan instap en achterin rechts ga zitten zou de auto een heel eind scheef moeten komen te staan ... dat valt dus heel erg mee.
En ad 2)  Dat kijkt mij de juiste volgorde ... je kan er nog de half-weg tussenstap met alleen een stabilisatorstang vóór tussenschuiven.

Groeten MarcS

PS   Je hebt 235/85x16 op standaard stalen (5,5 inch brede) velgen, dat is geen ongebruikelijke montage maar volgens het boeje is de velg "te smal" voor deze band.   Je mag aannemen dat de smallere velg resulteert in meer rol over de band.   Als de band dan ook nog eens een relatief soepele is dan is het mogelijk nog een extra factor in de body-roll en ook verder een minder prettig (en eventueel zelfs verrassend) weggedrag.   Het instructieboekje van de Td5 (althans van dat dat ik bij mijn 1999 Td5 kreeg) vermeldt ook nog eens nogal lage aanbevolen bandenspanningen .... dat maakt de banden nog weer minder direct en extra rol-gevoelig -- bij mijn "Puma" geeft het instructieboekje (en ook de sticker in de deurpost) een duidelijk hogere advies-bandenspanning. Een goede, als nogal "stijf" bekendstaande, 235/85x16 band op 6,5 inch brede HeavyDuty velgen en een relatief hard opgepompte band geven vrijwel zeker een strakker weggedrag en minder body-roll over de banden.

Houston

Berichtdoor Houston » 27 Aug 2022, 12:40

Je neemt gauw teveel mee, inderdaad wat een hoop negatieve effecten heeft.
Een Defender is tenslotte geen Sprinter, Crafter o.i.d.
Als je een hoop zooi mee wilt nemen; koop dan zoiets. ;)

(Da’s het voordeel van een 90. :) past niet veel in! )

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 27 Aug 2022, 17:16

Houston schreef:Je neemt gauw teveel mee, inderdaad wat een hoop negatieve effecten heeft.
Een Defender is tenslotte geen Sprinter, Crafter o.i.d.
Als je een hoop zooi mee wilt nemen; koop dan zoiets. ;)

(Da’s het voordeel van een 90. :) past niet veel in! )

Ieder voordeel hep se nadeel ... :ugeek:
Een 90 heeft ook weer een lager max totaalgewicht, is te kort om in te slapen en dus zeker te kort om voor het camper-tarief in aanmerking te komen ... en doordat ie korter is nog eerder topzwaar etc.

D'r zijn natuurlijk ook echte voordeeltjes van de "hobbelkoffer" .... maar voor mij is die kleinere parkeerplaats geen doorslaggevend argument.   Een goede LandRover-vriend heeft een 90 en "dus" een bijpassende sleurhut (keurig groen en de uitstraling van een luxe paardenkar ... wel kleine paardjes ) ... da's ook een oplossing, kan je direct weer een heleboel meenemen.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 27 Aug 2022, 20:54

Landmarcs schreef: een bijpassende sleurhut (keurig groen en de uitstraling van een luxe paardenkar ... wel kleine paardjes ) ... da's ook een oplossing, kan je direct weer een heleboel meenemen.

Groeten MarcS

Voordeel daarvan is ook dat je een "basekamp" kunt inrichten en van daaruit tochten kunt ondernemen zonder een te zware auto en dat je niet steeds een dak tent in en uit hoeft te klappen of een bed om te bouwen oid.

Hoewel ik prima in achterin Bussie kan slapen hang ik er ook gewoon een kar achter met klaptent erop. Kan die straks ook gewoon achter de Serie. Ik zie het voordeel van een te zware, lompe onhandige camper niet.

Of dat nou een LaRo is of een mercedes, VW of Fiat... :roll: :roll:
Edward van Vugt

Terug naar “Techniek”