koenNL schreef:Ik zou hem eens moeten wegen met alles erin maar volgens mij moet het gewicht geen probleem zijn, een defender zou toch makkelijk 3000kg moeten kunnen wegen als ik dat al haal.
Na alle adviezen gelezen te hebben er twee zaken zijn die ik moet aanpakken.
1) De linker kant hang lager door iets meer gewicht aan die kant maar ik denk dat nieuwe dempers en nieuwe standaard veren dat oplossen, een klein beetje scheefstand kan ik met de airlifts dan oplossen. Ze vangen nu 4cm verschil op maar dat linkt me niet de bedoeling.
2) Door het verhoogde Camper dak heb ik meer last van body-roll dan voorheen, nieuwe dempers en veren lossen dat deels op. En anders stabilisatorstangen voor en achter.
Ik ga eerst eerst veren en dempers vervangen en dan kijken wat het effect is.
Het klopt, waarschijnlijk kan je met nauwelijk problemen tot wel 3,5 ton gaan - dat is de max-waarde van de HeavyDuty versie waar er achter in de standaardveren ook nog (iets kortere) hulp-schroefveren staan.
Volgens de RDW-administratie (en dus je autopapieren, en de harde praktijk als ze je langs de weg op een weegschaal zetten) zal het max totaalgewicht op 2950 of 3050 kilo staan. Eigenaardigerwijze staan de (meeste) 5-deurs op 2950 kilo, de onderhavige Td5 denkelijk ook -- waarschijnlijk is dit een "erfenis" uit de tijd dat de 5-deurs een Boge-unit hadden samen met nogal lichte veren.
Echter, in navolging van Edward: Hoe lichter hoe beter ... het is maar wat gemakkelijk om alles mee te nemen en dan loopt het gewicht snel op. Als je maar genoeg meeneemt weet je eigenlijk zeker dat je veel niet gebruikt en uiteindelijk zelfs niet meer weet wat je bij je hebt en/of waar het in de auto ligt. Ik moet evenwel toegeven: zelfs als je geen "hoarder" bent kom je al gauw aan tientallen kilo's zooi, en heb je een beetje de "beter mee verlegen als om verlegen" instelling dan lopen die tientallen nog aardig op.
Dan ad 1) Ik hoop (en verwacht) dat met betere gelijke veren (en schokbrekers) de auto maar weinig schuin zal staan (doet ie dat straks toch dan is het zorgelijk). Ik slaap achterin de auto, en als ik dan instap en achterin rechts ga zitten zou de auto een heel eind scheef moeten komen te staan ... dat valt dus heel erg mee.
En ad 2) Dat kijkt mij de juiste volgorde ... je kan er nog de half-weg tussenstap met alleen een stabilisatorstang vóór tussenschuiven.
Groeten MarcS
PS Je hebt 235/85x16 op standaard stalen (5,5 inch brede) velgen, dat is geen ongebruikelijke montage maar volgens het boeje is de velg "te smal" voor deze band. Je mag aannemen dat de smallere velg resulteert in meer rol over de band. Als de band dan ook nog eens een relatief soepele is dan is het mogelijk nog een extra factor in de body-roll en ook verder een minder prettig (en eventueel zelfs verrassend) weggedrag. Het instructieboekje van de Td5 (althans van dat dat ik bij mijn 1999 Td5 kreeg) vermeldt ook nog eens nogal lage aanbevolen bandenspanningen .... dat maakt de banden nog weer minder direct en extra rol-gevoelig -- bij mijn "Puma" geeft het instructieboekje (en ook de sticker in de deurpost) een duidelijk hogere advies-bandenspanning. Een goede, als nogal "stijf" bekendstaande, 235/85x16 band op 6,5 inch brede HeavyDuty velgen en een relatief hard opgepompte band geven vrijwel zeker een strakker weggedrag en minder body-roll over de banden.