otto64 schreef:Heb het allemaal voorbij zien komen en het hout was nooit het probleem. Het machinepark van mn opa bestond voor 50% uit hout.
Hmm ... ik heb (en gebruik) hier nog steeds een Abner Eden grasmaaier ... met een houden steel en inmiddels vervangen handvat (het oude was door de houtworm opgegeten). Volgens de Duitse katalogus uit 1959 die ik op internet vond was in 1959 een staal-buis-steel DM 5,50 extra zijn, gummibereifung nog eens DM 6,50 (en dat op een kale prijs tussen de DM 80,- en DM 96,-).
Ik denk dat mijn opa de grasmaaier ruim voor 1959 kocht, denkelijk kort na de oorlog (ik denk niet dat zo'n stukje degelijk ijzerwerk in Arnhem de oorlog overleefd kan hebben). Mijn oom kocht later, waarschijnlijk in het jaar van die Duitse katalogus, de meest luxe versie - die grasmaaier heb ik weggegeven (zonder kennis van de historie).
Goed, na dit uitstapje: Eikenhout en staal vraagt om een of andere "isolatie". Misschien het hout goed olieën ?
De zuren die uit het hout logen tasten ijzer aan, en omgekeerd helpt roest weer het verweren van het eikenhout.
Groeten MarcS
PS In ons huis zit allerlei Zweeds grenen: onverwoestbaar en na 85 jaar ruikt het - als je het blank schuurt - alsof het gister gezaagd werd. Vrijwel zeker is het oerbos-hout, traag gegroeid en waarschijnlijk handmatig geoogst (en misschien wel gezaagd in de zagerij van de grootvader van mijn Zweedse schoonzusje). Bij verbouwingen en herstel is zo hier en daar modern grenen gebruikt: dat hout houdt het nog geen 20 jaar uit. (Overigens, als je echt dicht bij de bron zit kan je nog steeds oerbos-hout krijgen, zelfs met een FSC keurmerk: Je heb dan goed hout maar niet goed gedaan, je hebt hout met een leugenachtig keurmerk.) Of te wel: zelfs hout met een degelijk imago is vaak niet meer "wat het geweest is".