Vering Defender 110 TD5 camper

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Vering Defender 110 TD5 camper

Berichtdoor Erik Peters » 22 Aug 2022, 19:56

otto64 schreef:
Edward schreef:Is er een wijziging aan die balgen geweest dan? Want een maat van me rijdt er al zes jaar de wereld mee rond zonder problemen. Moet wel bekennen dat die niet in de standaard veerhanger gemonteerd zijn maar op de platen van de dislocation cones die erin zaten. Daar hebben we de cone vanaf geslepen en de plaat laten zitten omdat die in het chassis gelast waren. Wellicht maakt dat verschil.

Al was Martin van Landreiziger.nl er ook vele reizen op een rij tevreden over voor zover we hier konden lezen. :roll:


Ik weet niet of je het filmpje bekeken hebt, maar die cones bij de set zijn echt waardeloos. Ben nu iets dergelijks zoals je beschrijft aan het maken,
maar dan zonder te lassen aan het chassis.
De rode plastic onderleggers onder de balgen stonden me meteen al niet aan toen ik de set binnen kreeg, dus daarvoor in de plaats heb ik de plaatselijke houtdraaier andere laten maken met een sleuf erin die over de strip met 2 bouten valt die de veer op de as houden. weet niet welke soort hardhout hij gebruikt heeft maar ze zien er nu ik het los heb uit als nieuw.
Ik wil de boven cones ook door hem na laten maken maar dan moet ik eerst nieuwe bestellen (als ik die los geleverd krijgen kan), daarvoor is het nu echter te kort dag, moet binnenkort op pad.

Ik heb dat filmpje bekeken, maar zo ingewikkeld is het toch niet: een vlakke ronde houten schijf van 35 mm dik (Azobe, bijvoorbeeld) wel met de goede buitendiameter, zodat die (strak in de veer past) en draagt op de (binnen)rand van de veersteun aan het chassis, voorzien van een gaatje in het midden voor het slangetje of ventiel. Tenminste volgens die ingenieur.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

otto64
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 Jul 2022, 13:57

Re: Vering Defender 110 TD5 camper

Berichtdoor otto64 » 22 Aug 2022, 20:30

Erik Peters schreef:
otto64 schreef:
Edward schreef:Is er een wijziging aan die balgen geweest dan? Want een maat van me rijdt er al zes jaar de wereld mee rond zonder problemen. Moet wel bekennen dat die niet in de standaard veerhanger gemonteerd zijn maar op de platen van de dislocation cones die erin zaten. Daar hebben we de cone vanaf geslepen en de plaat laten zitten omdat die in het chassis gelast waren. Wellicht maakt dat verschil.

Al was Martin van Landreiziger.nl er ook vele reizen op een rij tevreden over voor zover we hier konden lezen. :roll:


Ik weet niet of je het filmpje bekeken hebt, maar die cones bij de set zijn echt waardeloos. Ben nu iets dergelijks zoals je beschrijft aan het maken,
maar dan zonder te lassen aan het chassis.
De rode plastic onderleggers onder de balgen stonden me meteen al niet aan toen ik de set binnen kreeg, dus daarvoor in de plaats heb ik de plaatselijke houtdraaier andere laten maken met een sleuf erin die over de strip met 2 bouten valt die de veer op de as houden. weet niet welke soort hardhout hij gebruikt heeft maar ze zien er nu ik het los heb uit als nieuw.
Ik wil de boven cones ook door hem na laten maken maar dan moet ik eerst nieuwe bestellen (als ik die los geleverd krijgen kan), daarvoor is het nu echter te kort dag, moet binnenkort op pad.

Ik heb dat filmpje bekeken, maar zo ingewikkeld is het toch niet: een vlakke ronde houten schijf van 35 mm dik (Azobe, bijvoorbeeld) wel met de goede buitendiameter, zodat die (strak in de veer past) en draagt op de (binnen)rand van de veersteun aan het chassis, voorzien van een gaatje in het midden voor het slangetje of ventiel. Tenminste volgens die ingenieur.

Groet,

Erik.


de originele gaat met een verspringing ook door de veerdrager van het chassis en is daar conisch. Maar je hebt gelijk. als ik de draaier een veer
geef en een veerdrager van een oud chassis afslijp komt hij er wel uit.

Gebruikersavatar
Erik Peters
Berichten: 3074
Lid geworden op: 27 Sep 2007, 18:33
Locatie: Heino

Re: Vering Defender 110 TD5 camper

Berichtdoor Erik Peters » 22 Aug 2022, 22:51

Die Britse ingenieur uit dat filmpje vond juist dat dit conische bovengedeelte totaal overbodig was en dat daardoor het geheel plaatselijk overbelast raakte en kapot ging. Dus een vlakke schijf, wel een centimeter dikker dan het bredere onderste deel, en dan kwam je uit op 35 mm dik.

Groet,

Erik.

p.s. Eind vorig jaar een ronde voet (28,5 cm diameter) gemaakt voor een staande schemerlamp van mijn zus (de bestaande betonvoet was in stukken gebroken). Gemaakt van een 35 mm dikke azobe plank (gebruikt in de weg en waterbouw).
Met een lintzaag rond gezaagd, alleen werd het zaaglint wel stomp. En met een bandschuurmachine verder netjes afgewerkt.
Laatst gewijzigd door Erik Peters op 22 Aug 2022, 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Pascal87
Berichten: 77
Lid geworden op: 09 Apr 2013, 21:02
Locatie: Maarn
Contact:

Re: Vering Defender 110 TD5 camper

Berichtdoor Pascal87 » 22 Aug 2022, 22:54

Landmarcs schreef:
Pascal87 schreef:TS heeft een hefdak+270 luifel en soms ook nog 4 fietsen achterop. Zelf heb ik een hefdak + 270 luifel en ook weleens 2 fietsen achterop. Als het gewicht lager is, (vooral geen zware lasten op het dak), dan kan je mogelijk ook weg met 1 stabi. Of dat handig is, weet ik eerlijk gezegd niet.

Stuggere veren kán een alternatief zijn voor de stabilisator achter, en in dit geval dan (naar mijn idee) regelbaar stugger door middel van een lucht-hulpveer. Die stuggere veren heb je sowieso nodig vanwege het grotere gewicht.
Rijd je uitsluitend volbepakt dan hoef je de optie van "travel light" niet maar ik ga liever voor flexibel als ik moet kiezen.

En dan de vraag of alleen een stabilisatorstang vóór handig is (of kan zijn) ?   Mijn antwoord is ja. De auto wordt er wat luier/gemoedelijker van je krijgt wat meer onderstuur. Of het bij een zware camper goed genoeg is kan je denk ik het best proefondervindelijk vaststellen.

Kijk voor de ervaringen met alleen een stabilisatorstang vóór ook even hier: minder stabilisatorstang en meer.

Groeten MarcS


Ik snap wat je zegt, maar naar mijn mening niet waarvoor deze luchtbalgen bedoeld zijn. Stabilisatorstangen zijn bedoeld om rollen te beperken. Veren moet het voertuig dragen. Je kan de veren stugger maken, dan krijg je inderdaad minder rol. Negatief effect is dat je de veerweg beperkt door een stuggere veer. De veerweg wordt kleiner, waardoor je demper of een kleine uitslag moet dempen. Een demper is gemaakt om energie te absorberen over een bepaalde veerweg, waardoor dit een samenspel van beide is. In mijn ogen is het plaatsen van luchtbalg om roltegen te gaan hetzelfde als oplassen van shackles. Als je rol tegen wil gaan moet je stabilisator stang(en) plaatsen, als je je auto achter wil uitlevellen moet je hulpveren plaatsen. Ik heb met alle drie de varianten gereden, allemaal goede oplossingen in de juiste situatie. Voor de camper en de daarbijkomende rol zou ik stabilisator stangen plaatsen.

paul k
Berichten: 302
Lid geworden op: 10 Sep 2014, 12:30

Re: Vering Defender 110 TD5 camper

Berichtdoor paul k » 23 Aug 2022, 09:43

Ik heb een camperunit op m'n 130 HCPU. een stevige constructie waarvan het zwaartepunt best hoog ligt met als gevolg dat de 130 behoorlijk wilde "hangen " in de bochten.
Ik had op internet een mooie instelbare anti-rollbar gevonden, maar wat ik vond bleek een prijzige oplossing. Toen maar de airlift aangeschaft, ff knutselen en ben dik tevreden over het resultaat. Ook heb ik zwaardere schokbrekers geplaatst en ook dat zal helpen. Nu zit de unit inmiddels permanent bevestigd, maar ik schat zo in dat zonder de unit, dus zonder lading, de 130 een stuiterbal is.
Maar goed, zwaardere veren icm airlift ( ook even uitproberen welke instelling het best bevalt) en zwaardere schokbrekers bleek in mijn geval (voor mij) de oplossing.

Als ik ooit nog eens centen over heb voor wat leuks, zou ik voor luchtvering gaan; instelbaar en comfortabel.
Def 2004 TD5 130 HCamperPU
def 1986 200tdi HcamperPU
S3a 1983 Santana 88"
S3 1979 Series 3
S2 1961 Dormobile (verkocht)
S1 1954 86"
S1 1955 86"( bouwpakket)

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Vering Defender 110 TD5 camper

Berichtdoor Landmarcs » 23 Aug 2022, 10:12

Pascal87 schreef:Ik snap wat je zegt, maar naar mijn mening niet waarvoor deze luchtbalgen bedoeld zijn. Stabilisatorstangen zijn bedoeld om rollen te beperken. Veren moet het voertuig dragen. Je kan de veren stugger maken, dan krijg je inderdaad minder rol. Negatief effect is dat je de veerweg beperkt door een stuggere veer. De veerweg wordt kleiner, waardoor je demper of een kleine uitslag moet dempen. Een demper is gemaakt om energie te absorberen over een bepaalde veerweg, waardoor dit een samenspel van beide is. In mijn ogen is het plaatsen van luchtbalg om roltegen te gaan hetzelfde als oplassen van shackles. Als je rol tegen wil gaan moet je stabilisator stang(en) plaatsen, als je je auto achter wil uitlevellen moet je hulpveren plaatsen. Ik heb met alle drie de varianten gereden, allemaal goede oplossingen in de juiste situatie. Voor de camper en de daarbijkomende rol zou ik stabilisator stangen plaatsen.

Luchtbalgen zijn bedoeld om een veer die goed beschouwd te "slap" voor het te dragen gewicht is "stijver" te maken.
Een stijvere veer past beter bij een hoger gewicht ... bij dat hogere gewicht heb je dan ± dezelfde veer-weg als bij een lager gewicht en een "slappere" veer.   Dat is juist de truuk van die hulp-luchtveren: je maakt de auto beter geschikt voor verschillende beladingen. (Zou je het "mooi" willen doen dan verving je de veren steeds passend bij de beladingstoestand ... da's onhandig, dus rijden we meestentijds met een sub-optimaal compromis.)

Dus ... je betoog is juist, maar dan voor die gevallen dat iemand een "stuggere" veer gebruikt om de auto te verhogen, het betoog is niet juist wanneer je een hulpveer (of een andere stuggere veer ) gebruikt om de zwaarder beladen auto weer op een normale hoogte te brengen.
Dan blijft staan dat een stabilisatorstang natuurlijk meer doet tegen de body-roll (en niks aan de rijd-hoogte) ... maar ook dat is een keuze, en tevens iets wat je moet onderzoeken. Het is een optimalisatie-compromis, wil je minimale body-roll dan ga ik me afvragen of je niet beter een gewoon busje kan nemen want bij een hoge topzware auto met een extra star onderstel ga je fors inleveren op terrein-capaciteiten.  
De geheel andere kant van optimalisatie: een LandRover rally-rijder zal wel stuggere veren kiezen (en de beste schokbrekers) maar géén stabilisatorstangen.

O ja, nog een optimalisatie <=> compromis dingetje:
Het LandRover chassis is niet zo star als het er op het eerste gezicht uitziet.
Heb je voor en achter een stabilisatorstang en sta je ook maar een beetje "cross-axled" dan trekken die stabilisatorstangen het chassis scheluw. Zelfs bij een licht beladen auto merk je dan al dat de achterdeur moeilijk open gaat en in de limiet niet goed dicht wil*. Geef je de achteras meer bewegingsvrijheid dan blijft het chassis en dus de carrosserie recht(er) omdat de vering de as te ruimte geeft om het terrein te volgen.
 * Dit is wat ik bij mijn "Puma" herhaald zag. Het is verleden tijd sinds de stabilisatorstang achter is afgenomen.

Groeten MarcS

PS   Naar ik heb begrepen hebben de militaire "Wolf" Defenders een verzwaard chassis, dat chassis zal stijver zijn.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Vering Defender 110 TD5 camper

Berichtdoor Edward » 23 Aug 2022, 19:18

Hebben jullie ooit van aluminium gehoord? Niet al te duur, op iedere straatheok et koop, makkelijk te bewerken en bovendien uitermate geschikt voor automotive toepassingen. :roll: :roll:

Hout heeft andere toepassingen....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

otto64
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 Jul 2022, 13:57

Re: Vering Defender 110 TD5 camper

Berichtdoor otto64 » 24 Aug 2022, 01:13

Valt nog niet zo mee om ff snel een mootje van een alu of stalen as te bemachtigen met een diameter van 135 mm.

Gebruikersavatar
Edward
Berichten: 7928
Lid geworden op: 18 Jun 2007, 16:14

Re: Vering Defender 110 TD5 camper

Berichtdoor Edward » 24 Aug 2022, 09:58

otto64 schreef:Valt nog niet zo mee om ff snel een mootje van een alu of stalen as te bemachtigen met een diameter van 135 mm.


Ligt hier vaak gewoon bij de oud ijzer boer. Ik neem da spul vaak mee als het er ligt. Nylon is simpel verkrijgbaar, net als alu, gewoon online in alle maten......

Maar hout is gewoon een slecht idee. Als je niet weet wat je steekt en het blijkt een kurkdroog stuk dat door vocht gaat uitzetten kunnen er hele maffe dingen gebeuren. Om maar iets te noemen. Bovendien scheurt het veel te makkelijk, etc, etc.

Gewoon niet gebruiken tenzij je een keuken of een kast maakt.... :shock:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs
Berichten: 9292
Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee

Re: Vering Defender 110 TD5 camper

Berichtdoor Landmarcs » 24 Aug 2022, 10:19

otto64 schreef:Valt nog niet zo mee om ff snel een mootje van een alu of stalen as te bemachtigen met een diameter van 135 mm.

Tja ... als "Jan Modaal" zou ik ook niet weten waar je een paar dikke aluminium "hamburgers" kan halen, laat staan precies op maat maken (ik weet wel aan wie ik het dan eens zou vragen).

Aan de andere kant zou ik overwegen om dit soort schijven van een mij meer bekende kunststof te maken.   Wellicht is een gelijmd stapeltje Trespa schijven een goed en degelijk alternatief.   De precieze mechanische kwaliteiten van Trespa ken ik niet, echter, in de harde praktijk blijken de knutselwerkjes die ik van Trespa fröbelde het eindeloos uit te houden: het spul is taai, hard en versplintert niet gemakkelijk (wat overigens ook een tegenvaller kan zijn tijden het bewerken).   Waarschijnlijk is dan de twee-componenten epoxy-verlijming nog de zwakste schakel (Trespa of vergelijkbaar is in grotere diktematen minder courant, het bestaat wel: ik zag het in een grotere "plankdikte" bij straatmeubilair).

Groeten MarcS

PS   Afgezien van het bewerken heeft hout allerlei "dingetjes": het krimpt, zet uit en werkt afhankelijk van (lucht)vochtigheid, het is niet uniform qua mechanische eigenschappen, en ... verschillende houtsoorten geven zuren af die slecht samengaan met ijzer: hetzij het ijzer danwel het hout kunnen er door aangetast worden (als niet beide gelijktijdig aangetast worden).
Overigens ... zelfs Azobé kan ook nog eens gewoon wegrotten, zelfs al moet je ieder boor of spijkergat voorboren (en je boortje daarna slijpen of weggooien) toch kan het vrijwel restloos wegrotten.


Terug naar “Techniek”



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten