Vering Defender 110 TD5 camper

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Edward

Re: Vering Defender 110 TD5 camper

Berichtdoor Edward » 22 Aug 2022, 09:00

Maar een Td5 heeft toch standaard een stabi voor? Da dacht ik.

Vandaar dat ik dacht achter toevoegen. Alleen een stabi achter lijkt me doodeng. :roll:

Sowieso vind ik dat je een keuze moet maken waar de focus ligt. Het is onmogelijk om een off road auto te maken die op de weg echt goed presteert. Dat kan alleen als je een hoop elektronica toevoegt zoals JLR gedaan heeft bij de nieuwere modellen.

Maar dat is dan weer "valsspelen" oid :shock: Ik vind het geniaal, alleen wil ik ze niet betalen.......

Maar met de klassieke Def zul je keuzes moeten maken.....
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2022, 09:29

Edward schreef:Maar een Td5 heeft toch standaard een stabi voor?

Nee ... stabilisatorstangen zijn bij een Td5 niet standaard, althans niet bij de 110.
Bij de 90 was het "standaard" bij sommige uitvoeringen, bij de 110 denkelijk alleen bij de Heavy-Duty, en de 130 was een verlengde Heavy-Duty, dus bij de 130 was het gewoon.
Zolang je de auto niet topzwaar laadde was het zo erg niet: Mijn trouwe oude blauwe Td5 ging gewoon wat "dynamischer" door de bocht.

De "Puma" stonden in de 2010 folder voor de HardTop de stabilisatorstangen ook nog alleen voor de Heavy-Duty genoemd.
Ik kreeg die stangen wel, ik kreeg - op veel fronten - een 2011 model, ook al was ie nog voor de zomervakantie in Solihull in elkaar geschroefd.   Je begrijpt dat ik alles wat ik miste alsnog bij de dealer heb gehaald.

Anyway, we zijn het al weer eens:  Alleen achter een stabilisatorstang is doodeng.
Overigens kan je de voor-stabilisatorstang waarschijnlijk gemakkelijk scoren omdat die ook op RRC en Disco I gemonteerd zaten.
Er zijn al heel wat Disco's I gesloopt ... je moet even opletten dat ze die stang dan niet bij het oud ijzer zetten - er is natuurlijk meer vraag naar assen en motorblokken.

Groeten MarcS

PS   Ik ben het ook al eens mbt de klassieke Defender en de keuzes die je zal moeten maken
      (tevens deel ik je mening over de New Defender: da's kostbaar en geniaal valsspelen)

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 22 Aug 2022, 10:19

Ik kom een beetje half invallen, ik heb blijkbaar een dag of 2 gemist op het forum :lol:

Ik heb vorig jaar mijn defender 110 td5 omgebouwd naar camper (met hefdak). In 2018 had ik de veren en dempers vernieuwd (originele nieuwe veren van een puma en bilstein dempers). Toch was het weggedrag niet fijn (veel overhellen), al weet ik dat een defender nooit een ferrari wordt.

Met name op de snelweg rond genuea (ca. 80km/u) en krappe bochten zorgde voor een onvoorspelbaar gedrag van de auto. Dus besloten om stabilisatorstangen (heavy duty) te monteren en meteen luchtvering. Wat een verschil!

Nu is luchtvering best prijzig, dus als dat niet past zou ik in ieder geval stabilisatorstangen monteren. Van diverse kanten kreeg ik dringend het advies om zowel voor als achter te doen. 1 van de 2 was eigenlijk geen optie en zelfs gevaarlijk. Ik denk dat met alleen stabilisatorstangen je al een wereld van verschil zal voelen, met name om het hoge zwaartepunt op te kunnen vangen.

Mocht je interesse hebben, ik heb de complete set met veren en dempers incl. bevestigingen nog liggen.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2022, 11:21

Pascal87 schreef:... . Van diverse kanten kreeg ik dringend het advies om zowel voor als achter te doen. 1 van de 2 was eigenlijk geen optie en zelfs gevaarlijk. Ik denk dat met alleen stabilisatorstangen je al een wereld van verschil zal voelen, met name om het hoge zwaartepunt op te kunnen vangen.

Ik neem aan dat dat dringende advies om zowel voor als achter een stabilisatorstang te monteren gebaseerd was op het hoge camper-zwaartepunt en het (hoge) totaalgewicht. Is de auto lichter dan kan alleen een stabilisatorstang vóór heel goed, en met zwaardere veren (of aanvullende lucht-balgen) kan het ook met een zwaardere auto -- met aanvullende lucht-balgen heb je dan het voordeel dat je de veerwerking kan aanpassen.
Als ik naar het leeggewicht van de camper van Koen kijk denk ik dat alles Heavy-Duty overkill is voor die gevallen dat de auto niet afgeladen is. Rijd je altijd met ± 3 ton (of meer) totaalgewicht dan is Heavy-Duty eerste keus.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2022, 11:37

koenNL schreef:Hij zakt links al door zonder roofrack, met een lege watertank en geen belading alleen dus een luifel 20kg en een Keukenbox 25kg die beide 20cm uitsteken. Ik vermoed dat de veren dan hun beste tijd wel hebben gehad.

Volgens mij eerst maar nieuwe standaard veren met de airlifts voor het rijden met belading en een paar betere schokbrekers.

Als het links-rechts verschil eigenlijk altijd al optreedt (dwz ook bij een gemiddelde belasting) en erger wordt met belading dan zijn de veren of heel erg "moe", of links gebroken of ... wellicht links een drietraps- en rechts een tweetraps-veer.

De tweetraps: RKB101111 - onbelast 16.10 inch lang - spring-rate 270/420 - 8.8 windingen - bruin/paars
De drietraps:  RKB500300 - onbelast 16.90 inch lang - spring-rate 240/280/360 - 9 windingen - groen/groen/wit

Helemaal leeg staat de auto in vergelijking met tweetraps-veren op drieptraps-veren gelijk (of iets hoger).
De tweetraps-veer is gemiddeld en zeker bij hogere belasting stijver (en dus een betere keuze onder een zwaardere camper).

Overigens heeft de LHD 110 linksvoor een ietsje langere veer (links onbelast 1,5 cm langer).

Groeten MarcS

otto64

Berichtdoor otto64 » 22 Aug 2022, 13:20

Edward schreef:Is er een wijziging aan die balgen geweest dan? Want een maat van me rijdt er al zes jaar de wereld mee rond zonder problemen. Moet wel bekennen dat die niet in de standaard veerhanger gemonteerd zijn maar op de platen van de dislocation cones die erin zaten. Daar hebben we de cone vanaf geslepen en de plaat laten zitten omdat die in het chassis gelast waren. Wellicht maakt dat verschil.

Al was Martin van Landreiziger.nl er ook vele reizen op een rij tevreden over voor zover we hier konden lezen. :roll:

Ik weet niet of je het filmpje bekeken hebt, maar die cones bij de set zijn echt waardeloos. Ben nu iets dergelijks zoals je beschrijft aan het maken,
maar dan zonder te lassen aan het chassis.
De rode plastic onderleggers onder de balgen stonden me meteen al niet aan toen ik de set binnen kreeg, dus daarvoor in de plaats heb ik de plaatselijke houtdraaier andere laten maken met een sleuf erin die over de strip met 2 bouten valt die de veer op de as houden. weet niet welke soort hardhout hij gebruikt heeft maar ze zien er nu ik het los heb uit als nieuw.
Ik wil de boven cones ook door hem na laten maken maar dan moet ik eerst nieuwe bestellen (als ik die los geleverd krijgen kan), daarvoor is het nu echter te kort dag, moet binnenkort op pad.

Als iemand soms een nieuwe airliftset heeft liggen of wil bestellen , dan kan ik die mischien gebruiken als voorbeeld en er gelijk meer laten maken?

otto64

Berichtdoor otto64 » 22 Aug 2022, 13:41

Landmarcs schreef:
Edward schreef:Maar een Td5 heeft toch standaard een stabi voor?

Nee ... stabilisatorstangen zijn bij een Td5 niet standaard, althans niet bij de 110.
Bij de 90 was het "standaard" bij sommige uitvoeringen, bij de 110 denkelijk alleen bij de Heavy-Duty, en de 130 was een verlengde Heavy-Duty, dus bij de 130 was het gewoon.
Zolang je de auto niet topzwaar laadde was het zo erg niet: Mijn trouwe oude blauwe Td5 ging gewoon wat "dynamischer" door de bocht.

De "Puma" stonden in de 2010 folder voor de HardTop de stabilisatorstangen ook nog alleen voor de Heavy-Duty genoemd.
Ik kreeg die stangen wel, ik kreeg - op veel fronten - een 2011 model, ook al was ie nog voor de zomervakantie in Solihull in elkaar geschroefd.   Je begrijpt dat ik alles wat ik miste alsnog bij de dealer heb gehaald.

Anyway, we zijn het al weer eens:  Alleen achter een stabilisatorstang is doodeng.
Overigens kan je de voor-stabilisatorstang waarschijnlijk gemakkelijk scoren omdat die ook op RRC en Disco I gemonteerd zaten.
Er zijn al heel wat Disco's I gesloopt ... je moet even opletten dat ze die stang dan niet bij het oud ijzer zetten - er is natuurlijk meer vraag naar assen en motorblokken.

Groeten MarcS

PS   Ik ben het ook al eens mbt de klassieke Defender en de keuzes die je zal moeten maken
      (tevens deel ik je mening over de New Defender: da's kostbaar en geniaal valsspelen)

Mijn 130 td5 2002, nl uitvoering/doorlopende koets, is nieuw geleverd zonder stabilisatiestangen. achterveren RKB101111, zonder hulpveren.
Dit is overigens niet de wagen waar ik de airlifts onder heb.

Pascal87

Berichtdoor Pascal87 » 22 Aug 2022, 14:59

Landmarcs schreef:
Pascal87 schreef:... . Van diverse kanten kreeg ik dringend het advies om zowel voor als achter te doen. 1 van de 2 was eigenlijk geen optie en zelfs gevaarlijk. Ik denk dat met alleen stabilisatorstangen je al een wereld van verschil zal voelen, met name om het hoge zwaartepunt op te kunnen vangen.

Ik neem aan dat dat dringende advies om zowel voor als achter een stabilisatorstang te monteren gebaseerd was op het hoge camper-zwaartepunt en het (hoge) totaalgewicht. Is de auto lichter dan kan alleen een stabilisatorstang vóór heel goed, en met zwaardere veren (of aanvullende lucht-balgen) kan het ook met een zwaardere auto -- met aanvullende lucht-balgen heb je dan het voordeel dat je de veerwerking kan aanpassen.
Als ik naar het leeggewicht van de camper van Koen kijk denk ik dat alles Heavy-Duty overkill is voor die gevallen dat de auto niet afgeladen is. Rijd je altijd met ± 3 ton (of meer) totaalgewicht dan is Heavy-Duty eerste keus.

Groeten MarcS

Klopt inderdaad, mij werd door verschillende kenners advies gedaan om zowel voor als achter stabi's te doen. TS heeft een hefdak+270 luifel en soms ook nog 4 fietsen achterop. Zelf heb ik een hefdak + 270 luifel en ook weleens 2 fietsen achterop. Als het gewicht lager is, (vooral geen zware lasten op het dak), dan kan je mogelijk ook weg met 1 stabi. Of dat handig is, weet ik eerlijk gezegd niet.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2022, 16:10

otto64 schreef:Mijn 130 td5 2002, nl uitvoering/doorlopende koets, is nieuw geleverd zonder stabilisatiestangen. achterveren RKB101111, zonder hulpveren.
Dit is overigens niet de wagen waar ik de airlifts onder heb.

Da's dus een correctie ... waarschijnlijk heb je pas vanaf de 130 met een HCPU bakje de stabilisatorstangen en/of vanaf het moment dat het een 3,5 ton versie is.

Groeten MarcS

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 22 Aug 2022, 18:56

Pascal87 schreef:TS heeft een hefdak+270 luifel en soms ook nog 4 fietsen achterop. Zelf heb ik een hefdak + 270 luifel en ook weleens 2 fietsen achterop. Als het gewicht lager is, (vooral geen zware lasten op het dak), dan kan je mogelijk ook weg met 1 stabi. Of dat handig is, weet ik eerlijk gezegd niet.

Stuggere veren kán een alternatief zijn voor de stabilisator achter, en in dit geval dan (naar mijn idee) regelbaar stugger door middel van een lucht-hulpveer. Die stuggere veren heb je sowieso nodig vanwege het grotere gewicht.
Rijd je uitsluitend volbepakt dan hoef je de optie van "travel light" niet maar ik ga liever voor flexibel als ik moet kiezen.

En dan de vraag of alleen een stabilisatorstang vóór handig is (of kan zijn) ?   Mijn antwoord is ja. De auto wordt er wat luier/gemoedelijker van je krijgt wat meer onderstuur. Of het bij een zware camper goed genoeg is kan je denk ik het best proefondervindelijk vaststellen.

Kijk voor de ervaringen met alleen een stabilisatorstang vóór ook even hier: minder stabilisatorstang en meer.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”