Serie 3 24Volt Military Motor loopt onbelast goed, belast geen top vermogen.
Re: Serie 3 24Volt Military Motor loopt onbelast goed, belast geen top vermogen.
Tja, ik weet van niks. Maat van me had een 123 en daar kwamen we niet mee gedraaid. Maar dat was jaren terug. Marc bezwoer mij dat 123 nu wel perfect werkt maar ik vooralsnog gewoon de ouwe originele meuk in m'n IIa. 
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
Re: Serie 3 24Volt Military Motor loopt onbelast goed, belast geen top vermogen.
De mijne zit er al in sinds zeker voor 2019...
Laat je niets wijsmaken....
Laat je niets wijsmaken....
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Serie 3 24Volt Military Motor loopt onbelast goed, belast geen top vermogen.
Weel240 schreef:@Barwout @Edward, voor mij speelde dit begin 2020 en kreeg het verhaal van een niet kunnen leveren van (softwarematige) correcte vervroegingscurve direct van de Duitse leverancier van 123ignition.
Juni van hetzelfde jaar ben ik bij de Nederlandse vertegenwoordiging LeenAPK in Gouda geweest, en na uitgebreide diagnose kreeg ook een negatief koopadvies. We zijn inmiddels twee jaar verder, de Chinese Britpart ontsteking doet het nog steeds prima. Mocht die het begeven dan komt de 123ignition zeker weer in beeld.
Het blijft een raar verhaal, dat van die leveranciers die niet willen leveren en/of zelfs niet weten wat ze kunnen leveren.
De overwegingen van LeenAPK ken ik niet ... wellicht heeft hij gezegd (of gedacht): eerst moeten de andere problemen opgelost ... rammelende kleppen (als hij al tot deze diagnose was gekomen) verhelp je niet met een sophisticated ontsteking. Een goede, en ook dure, ontsteking op een motor die allerlei basis-problemen heeft is slechte reclame (of zo je wilt de spreekwoordelijke vlag op een modderschuit).
Zoals ik al eerder schreef: ik ben een dieselaar, maar ik hoor van verschillende kanten goede verhalen over de 123 ... ook van geheel neutrale en/of kritische gebruikers (en het betreft daarbij niet alleen gebruikers van de allerlaatste versie). Dat ik als dieselaar toch een open oor voor die 123-ignition heb is het gevolg van een "verre liaison".
Groeten MarcS
PS Ik houd het wat en wanneer niet allemaal bij, maar ik weet van een LW-eigenaar - die ik in 2018 sprak - dat die toen al enige tijd tevreden met een 123-ontsteking rondreed. Of te wel: als het niet goed werkt dan is er iets mis, waarschijnlijk is het dan niet de 123.
Re: Serie 3 24Volt Military Motor loopt onbelast goed, belast geen top vermogen.
Landmarcs schreef:Het blijft een raar verhaal, dat van die leveranciers die niet willen leveren en/of zelfs niet weten wat ze kunnen leveren.
Groeten MarcS
Nou, zoals ik hier al ooit eerder gedeeld heb was het voor mij geen verhaal; maar ervaring met de wagen van een maat. daar had hij 123 met alles erbij gekocht van een specialist. Dat was niet werkend te krijgen en na montage van een traditionele liep het zaakje als een zonnetje. Toen een ander elektronisch systeem gemonteerd en dat werkte wel.
De leverancier heeft de benen onder z'n kont uit gelopen en uiteindelijk het hele bedrag gecrediteerd terwijl ie zelf met gemonteerd en dus 2e hands materiaal bleef zitten.....
Nou kun je natuurlijk beginnen over de onkunde van die specialist en van mijn maat en mij maar ik denk dat er meer aan de hand is.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Serie 3 24Volt Military Motor loopt onbelast goed, belast geen top vermogen.
Edward schreef:Landmarcs schreef:Het blijft een raar verhaal, dat van die leveranciers die niet willen leveren en/of zelfs niet weten wat ze kunnen leveren.
Nou, zoals ik hier al ooit eerder gedeeld heb was het voor mij geen verhaal; maar ervaring met de wagen van een maat. daar had hij 123 met alles erbij gekocht van een specialist. Dat was niet werkend te krijgen en na montage van een traditionele liep het zaakje als een zonnetje. Toen een ander elektronisch systeem gemonteerd en dat werkte wel.
De leverancier heeft de benen onder z'n kont uit gelopen en uiteindelijk het hele bedrag gecrediteerd terwijl ie zelf met gemonteerd en dus 2e hands materiaal bleef zitten.....
Nou kun je natuurlijk beginnen over de onkunde van die specialist en van mijn maat en mij maar ik denk dat er meer aan de hand is.
Edward, ik denk dat je bedoelt: "dat er meer aan de hand was" ... en wellicht dus om te beginnen met name een ondeskundige of onhandige "specialist".
Als in ieder geval de laatste 5 jaar verschillende LandRover-eigenaren terugmelden dat het goed werkt dan is dat mijns inziens onverenigbaar met de boodschap dat de 123 niet geschikt zou zijn in een LandRover.
Wat ik begreep was dat eerder - bij de eerste modellen - de instelmogelijkheden van de 123 beperkt waren en dat dat waarschijnlijk bron is van de gedachte dat een LandRover "een andere auto" is.
Overigens, als een leverancier iets levert dat uiteindelijk niet doet wat beloofd wordt dan hoort ie het hele bedrag te crediteren ... dat ie met eerder gemonteerd materiaal blijft zitten is zijn bedrijfsrisico.
Groeten MarcS
Re: Serie 3 24Volt Military Motor loopt onbelast goed, belast geen top vermogen.
Zoals ik zei is het makkelijk om meteen te roepen "ondeskundigheid". Er is uitgebreid gecommuniceerd met de importeur en ik dacht zelfs de fabriek maar da weet ik nie zeker, het was nie mijn probleem. Maar zowel die specialist als mijn kameraad zijn uiterst bekwaam, dat kan ik je verzekeren .
Ik ge er verder niet op in. Je hebt gelijk jongeh.
Ik ge er verder niet op in. Je hebt gelijk jongeh.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
Land Rover Serie IIa 1968
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Serie 3 24Volt Military Motor loopt onbelast goed, belast geen top vermogen.
Edward schreef:Zoals ik zei is het makkelijk om meteen te roepen "ondeskundigheid". Er is uitgebreid gecommuniceerd met de importeur en ik dacht zelfs de fabriek maar da weet ik nie zeker, het was nie mijn probleem. Maar zowel die specialist als mijn kameraad zijn uiterst bekwaam, dat kan ik je verzekeren .
Ik ge er verder niet op in. Je hebt gelijk jongeh.
Dat dacht ik ook ... dwz minstens een beetje gelijk.
De "specialist" was misschien wel van heel veel op de hoogte maar niet van de toepassing van de toenmalige 123 ... althans dat lijkt mij de enig mogelijke conclusie uit dit verhaal. Communiceren met de importeur is moeilijk aangenomen dat het verhaal in Nederland speelt, 123-ignition is de merknaam van de ontstekingen die door Albertronic BV in Nederland ontwikkeld en geproduceerd worden (ooit begonnen met ontstekingen voor de 2CV).
Zoals ik al scheef: het moet indertijd een oudere, beperkte, 123 geweest zijn, de huidige hebben veel meer mogelijkheden, desgewenst dus zelfs via een smartfoon instelbaar en uitleesbaar.
Groeten MarcS
PS Ik weet niks van benzine-motoren, maar hier 4 cilinder Lucas 123 vind je de specs van de 4 cilinder 123-ignition voor een Lucas-LandRover ontsteking.
Re: Serie 3 24Volt Military Motor loopt onbelast goed, belast geen top vermogen.
Tsjonge wat een discussie levert zo’n 123ignition op, ik heb er geen oordeel over, behalve dat ik in het zoekplaatje naar de verdwenen PK’s van mijn ex MOD 109 S3 kon uitsluiten dat het de ontsteking was.
Na aanvankelijk contact met de Duitse leverancier en later bij Leen APK in Gouda was er geen aanleiding om in een 123ignition te investeren voor de nodige €€€. (Dat laatste lukt best wel aardig, de bijnaam voor Land Rover is niet voor niets Geld Rover).
Van Leen APK in Gouda heb ik de indruk dat hij verdraait goed weet wat hij doet op dit gebied en uiteindelijk was het zijn advies wat me op de echte oorzaak voor het vermogensverlies bij hogere toeren bracht.
Laat ik het afkloppen, maar tot nog toe loopt de oude Engelse Dame uitstekend en haalt ze moeiteloos 100kmh. Dan klappert en rammelt er van alles, zo tussen 83 en 87 Kilometers per uur is de plezierige snelheid en hou je ook op lange ritten de boel heel.
Na aanvankelijk contact met de Duitse leverancier en later bij Leen APK in Gouda was er geen aanleiding om in een 123ignition te investeren voor de nodige €€€. (Dat laatste lukt best wel aardig, de bijnaam voor Land Rover is niet voor niets Geld Rover).
Van Leen APK in Gouda heb ik de indruk dat hij verdraait goed weet wat hij doet op dit gebied en uiteindelijk was het zijn advies wat me op de echte oorzaak voor het vermogensverlies bij hogere toeren bracht.
Laat ik het afkloppen, maar tot nog toe loopt de oude Engelse Dame uitstekend en haalt ze moeiteloos 100kmh. Dan klappert en rammelt er van alles, zo tussen 83 en 87 Kilometers per uur is de plezierige snelheid en hou je ook op lange ritten de boel heel.
'Beauty is in the eye of the beholder'
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
1977 Land Rover ex MoD 109 Series 3 pick-up truck 2,25 Petrol.
2005 Volvo XC90V8
-
Landmarcs
- Berichten: 9292
- Lid geworden op: 09 Okt 2007, 20:59
- Locatie: Als het zo doorgaat, tzt aan zee
Re: Serie 3 24Volt Military Motor loopt onbelast goed, belast geen top vermogen.
Weel240 schreef:Van Leen APK in Gouda heb ik de indruk dat hij verdraait goed weet wat hij doet op dit gebied en uiteindelijk was het zijn advies wat me op de echte oorzaak voor het vermogensverlies bij hogere toeren bracht.
Leen weet waar hij het over heeft hoor ik van veel kanten (dwz diesel is niet zijn ding).
Het is sowieso van belang dat de basis-problemen zijn opgelost want een goede elektronische ontsteking doet veel goed, maar compressieverlies kan je niet met een goede ontsteking compenseren.
Ik ben nu langzaamaan wel nieuwsgierig of Remko al iets verder is, want we hebben het de laatste week toch vooral over een luxe ontsteking gehad ... en slechts zijdelings kwam het belangrijkste advies langs: Zorg eerst dat de mechanische problemen duidelijk zijn, en daarna liefst ook opgelost.
Groeten MarcS
PS Een goed lopende 2,25 of 2,5 petrol is misschien geen toppunt van kracht maar wel een streling van het oor.
Re: Serie 3 24Volt Military Motor loopt onbelast goed, belast geen top vermogen.
Landmarcs schreef:PS Een goed lopende 2,25 of 2,5 petrol is misschien geen toppunt van kracht maar wel een streling van het oor.
Ik stond laatst voor de slagboom van de milieustraat.
De ambtenaar die je pasje voor toegang checked zei: "Dat loopt mooi rustig voor zo'n jeep..."
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten