De remvertraging kan nog uitstekend zijn, zeker met remblokken met voldoende dikte voering en netjes ingesleten op de (gegroefde) schijf.
Schijfdikte nieuw 14 mm en ze mogen maximaal 1 mm dunner zijn (dus 13 mm dik), dit bij de achterremmen (met massieve schijven). En het lijkt erop dat die scherpe rand al zo'n mm uitsteekt, en vermoedelijk aan de binnenkant ook (dus hou je 12 mm over).
Een voordeel van zo'n uitstekende scherpe rand is dat je tijdig gewaarschuwd wordt als de voering versleten is. Je hoort de remmen dan schuren/schrapen doordat het ijzer van het remblok over de scherpe rand schuurt tijdens remmen. Dat is bij mijn 300Tdi (achter) het geval. Daar moeten dus nieuwe schijven en remblokjes op, maar die auto staat geschorst dus dat heeft geen haast.
Groet,
Erik.
Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.
- Erik Peters
Re: Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Als je lange stukken in het zand, stof en zelfs af en toe modder gaat rijden kunnen schijven héél hard van je afgaan. Ik heb op m'n 130 wel eens een setje binnen de 10K opgereden.
Ik zou ze gewoon vervangen. Zijn deze nog net goed genoeg leg je ze weg om lokaal een keer op te rijden. Maar op een lange reis rij ik alleen nieuwe blokken en schijven.
Ik zou ze gewoon vervangen. Zijn deze nog net goed genoeg leg je ze weg om lokaal een keer op te rijden. Maar op een lange reis rij ik alleen nieuwe blokken en schijven.
Edward van Vugt
Land Rover Serie IIa 1968
- Erik Peters
Bij mij verslijten de remblokjes achter (veel) sneller dan de blokken voor. Achter zijn ze nieuw ook iets dunner.
Groet,
Erik.
Groet,
Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht
Ik zal binnenkort de remblokken en schijven nog eens goed bekijken. Zijn ook niet de kosten natuurlijk. De wagen zal toch weer op bokken moeten als de tussenbak er tussenuit moet.. 
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020
Nog maar eens een update, wagen grondig getest in de Alpen, en het waanzinnig naar mn zin gehad.
Op de weg terug begon de auto rond luxemburg een vreemde tik te geven, met name met koppelen. In eerste instantie werd de drukgroep / vliegwiel verdacht, maar na uitgebreide controle blijkt de R380 bak toch overleden.
Zowel de bak als de groep moeten vervangen, en omdat die al immobiel bij de garage staat gaat dat me een flinke smak kosten. Zo te zien gaat het dus toch tijd worden om de plannen wat bij te stellen. Australië lijkt financieel onhaalbaar, dus eventueel ga ik het toch bij europa houden. De noordkaap schijnt begin maart ook erg mooi te zijn
Op de weg terug begon de auto rond luxemburg een vreemde tik te geven, met name met koppelen. In eerste instantie werd de drukgroep / vliegwiel verdacht, maar na uitgebreide controle blijkt de R380 bak toch overleden.
Zowel de bak als de groep moeten vervangen, en omdat die al immobiel bij de garage staat gaat dat me een flinke smak kosten. Zo te zien gaat het dus toch tijd worden om de plannen wat bij te stellen. Australië lijkt financieel onhaalbaar, dus eventueel ga ik het toch bij europa houden. De noordkaap schijnt begin maart ook erg mooi te zijn
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020
-
Landmarcs
jbladel schreef:De noordkaap schijnt begin maart ook erg mooi te zijn
De Noordkaap da's wel heel iets anders als Down Under.
Half maart moet je richting Noordkaap wellicht nog sneeuwkettingen, sneeuwschoenen en schaatsen meenemen.
Een set spijkerbanden is ook niet gek, behalve dan dat je er de ruimte voor moet hebben
Ik was 20 jaar geleden half maart even in Zweden, niet noordelijker als Stockholm, maar kon toen gewoon op de Oostzee schaatsen.
Zo tegen 21 maart is de dag daar even lang als de dag hier, alleen zijn de schaduwen enorm veel langer.
Groeten MarcS
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 11 Jul 2023, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Landmarcs schreef:jbladel schreef:De noordkaap schijnt begin maart ook erg mooi te zijn
De Noordkaap da's wel heel iets anders als Down Under.
Half maart moet je wellicht nog sneeuwkettingen, sneeuwschoenen en schaatsen meenemen.
Ik was 20 jaar geleden half maart eventjes in Zweden, niet noordelijker als Stockholm, maar kon toen op de Oostzee schaatsen.
Groeten MarcS
Je moet een beetje een divers wensenlijstje houden hè!
Idd sneeuwkettingen, een behoorlijke slaapzak, en een standkachel om de motor boven de -30 te houden staan dan op t lijstje.
Dat gezegd hebbende is het dan wel de bedoeling om een moment uit te kiezen dat het -10 tot -20 is, niet -30 of minder.
Noorwegen heeft natuurlijk een zeeklimaat, met de warme Golfstroom, dus aan die kant van de bergen is het wel uit te houden.
Goed, jammerlijke ontwikkelen, maar t is wat t is. Eerst maar eens bedenken of ik september-februari in Spanje of juist de Balkan / Griekenland wil doorbrengen.
Chris zit nu, as we speak, met z'n D2 op de Noordkaap.

Edward van Vugt