Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.

Verslagen van modificaties, restauraties interieurinrichting etc geen reparaties. Reageren alleen per PB
Landmarcs

Re: Defender 130 3-zitter reisauto - opbegruimte.

Berichtdoor Landmarcs » 15 Dec 2022, 13:28

jbladel schreef:Goed, al die gegevens over 4130 buizen zijn op het internet te vinden, dus ik ga je daar niet mee vervelen. Dat die buizen meer kracht weerstaan voordat vervorming optreed dan de alu body van de Defender mag een gegeven zijn.

Dit is natuurlijk nul komma nul bewijs ... conclusies die je trekt zijn evenzo onbewezen.   De ruiten van de Defender weerstaan ook meer kracht dan de alu body als het gaat om (de eerste) vervorming - dat bewijst toch ook niet dat je beter in een glazen koets rondrijdt.
Ik ben overigens niet zo'n goede internet-zoeker: ik weet nog steeds niet bij welke kracht zo'n vrijstaande hoogwaardige, dunwandige buis buigt of knakt, of losraakt van zijn las of montage.   Mijn limiet-voorbeeld heb je overigens niet begrepen: het was een limiet-voorbeeld .... iets minder de limiet is de vraag "wat gebeurt er als die buis een rotswand raakt ?"   (Ja, dan is de carrosserie dus zowel met als zonder buis-bescherming kwetsbaar* ... maar daar gaat het niet om, het gaat erom dat je buizen toevoegt die wellicht extra gevaar met zich meebrengen. Dat die buizen zo sterk zijn is een extra nadeel wanneer ze bij de eerste impact wel hebben meegegeven: een geblokkeerde deur krijg je daarna niet meer open, een ingedeukt dak geeft met een geplette rolbeugel ook niks meer mee.)

*  Even een zijspoor-voorbeeldje: Ik heb ooit onaangenaam kennis gemaakt met een tractor die links afsloeg op het moment dat ik die tractor inhaalde (nog onaangenamer waren de leugenachtige verklaringen achteraf).   Gelukkig viel de schade mee.   Die schade viel mee omdat de tractorband vooral tegen mijn RockSlider heeft kunnen duwen (ik heb RockSliders zonder extra afstandhouders).   Die RockSliders geven ook niks mee, dat is dan een voordeel, en ook een voordeel is dat het carrosserie-aluminium gewoon met een zuignap weer in model te trekken is - het enige wat restte was een deukje in de bolling van de buiten-wing rechts-voor.   Ik vrees dat een verticale buis zonder extra afsteuning door de blokken op de tractorband was ingevangen en dat die tractor daarmee een buizen-buigmachine was geworden.

Groeten MarcS

PS   Aangenomen dat de buis niet buigt, de las onfeilbaar is zie ik een ruim een meter lange hefboom, en dan heb je dus een verveelvuldiging van de krachten rond de montage: dan is 3000 kg voor de M10 leuk, maar meer ook niet.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 15 Dec 2022, 14:36

Landmarcs schreef:Dit is natuurlijk nul komma nul bewijs ... conclusies die je trekt zijn evenzo onbewezen.   De ruiten van de Defender weerstaan ook meer kracht dan de alu body als het gaat om (de eerste) vervorming - dat bewijst toch ook niet dat je beter in een glazen koets rondrijdt.
Ik ben overigens niet zo'n goede internet-zoeker: ik weet nog steeds niet bij welke kracht zo'n vrijstaande hoogwaardige, dunwandige buis buigt of knakt, of losraakt van zijn las of montage.   Mijn limiet-voorbeeld heb je overigens niet begrepen: het was een limiet-voorbeeld .... iets minder de limiet is de vraag "wat gebeurt er als die buis een rotswand raakt ?"

Groeten MarcS

Hoe de constructie gevormd is, is natuurlijk wel relevant als het gaat over krachtenverdeling. Maar ronde buizen doen dat relatief goed, dus ik denk dat we het verschil tussen de B pilaar en de kooi wel mogen vergelijken. De verschillen tussen alu en 4130 kun je hier vinden.
https://www.makeitfrom.com/compare/6082 ... r-Mo-Steel

Ik weet niet genoeg van de mechanica van materialen om duidelijk uit te kunnen leggen waarom we auto's bouwen van staal/alu, en niet van glas. Zal ongeveer neerkomen op 'alu/staal vervormd' glas niet.

Losraken van montage zal alleen gaan als die bouten het opgeven.
https://eurocodeapplied.com/design/en19 ... properties
33kN trekkracht, en 22kN schuifkracht. x2 bouten per staander. In theorie zou je (als het aan de constructie ligt) de hele wagen dus op moeten kunnen tillen aan één staander. Hoewel ik dat toch niet zou proberen :lol:
22kN komt overeen met 3500kg a 25km per uur.

De las zelf zou, mits je het goed doet, net zo sterk moeten zijn als de buis (hoewel je hier wel een lange discussie over kan voeren). 4130 staal wordt broos als je het (over)verhit. Om deze reden is het belangrijk om je lastechniek op orde te hebben, dit is (denk ik) wat Erik bedoelde toen hij refereerde naar voorverwarmen op 175 graden.
Dit lijkt me niet perse een handig onderwerp om aan te snijden, er gaan behoorlijk wat variabelen in, en tenzij je hier voor gestudeerd hebt is een voorspelling denk ik bijna niet mogelijk. De buis, het lasprocess, en de manier van monteren op de grondplaat is volgens mijn kennis (kooibouwer) geschikt, echt harde cijfers ga ik je helaas dus niet kunnen geven.

Voor de buis... Rekgrens wordt genoemd bij 700N/mm2 (permanente verbuiging), treksterkte 800-1000N/mm2 (breuksterkte). Als je de buis (2 meter) ziet als een ligger op twee staanders, kom je neer op 3 kilonewton per meter voordat je permanente verbuiging hebt. Alleen is een rolkooi niet hetzelfde als een ligger op twee staanders.

Landmarcs schreef:Ja, dan is de carrosserie dus zowel met als zonder buis-bescherming kwetsbaar* ... maar daar gaat het niet om, het gaat erom dat je buizen toevoegt die wellicht extra gevaar met zich meebrengen. Dat die buizen zo sterk zijn is een extra nadeel wanneer ze bij de eerste impact wel hebben meegegeven: een geblokkeerde deur krijg je daarna niet meer open, een ingedeukt dak geeft met een geplette rolbeugel ook niks meer mee.
Groeten MarcS

Maar ik snap deze discussie nog steeds niet.

Bij een heftig ongeluk: Ja het is mogelijk dat de kooi verbuigd waardoor de deuren niet open kunnen. Maar het verbuigen van die buizen kost energie, energie die niet gebruikt gaat worden voor het verbuigen van de passagiers / het passagierscompartiment. Bij dergelijke klappen wil je ook niet dat er compleet geen verbuiging is. 0 verbuiging zorgt voor een kortere remweg, en dus meer (ongewenste) G-krachten op de passagiers.

Afbeelding

Goed, het is marketingmateriaal, laten we daar eerlijk over zijn. Maar het passasierscompartiment van defenders is niet echt lekker ontworpen om de passagiers te beschermen, dus alle beetjes helpen.

Bij een aanrijding met de rotswand tijdens een ritje (aka niet heftig): de buizen zouden niet moeten vervormen, en zorgen ervoor dat je pannelen recht blijven.

Afbeelding

Ik zie nog steeds niet in waarom die rolkooi noodzakelijkerwijs meer gevaar oplevert dan minder. Als het alleen gaat over 'de deur kan niet open', heb ik daar wel een weerwoord op.
Zitten 3 (bruikbare deuren) en 4 (bruikbare) ramen in die defender waardoor je naar buiten kan. Als die kooi verbogen is, krijg je met een lichte mate van geweld die deur wel open, wanneer noodzakelijk. Ik heb liever dat ze een beetje moeite hebben met het openen van de deur, dan dat ze de A- of B-pilaar uit mn haar moeten peuteren.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

OttoVink

Berichtdoor OttoVink » 15 Dec 2022, 18:32

Ik wordt zo moe van dit soort discussies...... :roll: :lol: Als je zo'n rolkooitje kek vindt en je denkt dat het helpt; vooral doen.
Het beste is kop d'r bij, en maak je verder niet te druk: je lot ontloop je niet..... 8-)

jbladel

Berichtdoor jbladel » 17 Dec 2022, 21:02

OttoVink schreef:Als je zo'n rolkooitje kek vindt en je denkt dat het helpt; vooral doen.

Afbeelding

Afbeelding

Best wel een beetje kek, al zeg ik t zelf ;)
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Houston

Berichtdoor Houston » 19 Dec 2022, 17:45

Ik heb niet alle posts gelezen en wellicht was het al aan bod geweest maar; kom je überhaupt Australië in met al dat hout?

Contribute to the scenery; drive a Land Rover!

jbladel

Berichtdoor jbladel » 19 Dec 2022, 20:39

Houston schreef:Ik heb niet alle posts gelezen en wellicht was het al aan bod geweest maar; kom je überhaupt Australië in met al dat hout?

Ja moet geen probleem zijn. Problemen krijg je vooral met onbewerkt hout, of hout waar sporen van beestjes in zitten. Geverfd multiplex is meer lijm dan hout.
Veel ‘horrorverhalen’ komen geloof ik vanuit zendingen op houten pallets waarbij aangegeven is dat er geen hout in de lading zit :lol:

In ieder geval, houten kastjes zouden geen probleem moeten zijn.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 19 Dec 2022, 20:44

Rolkooi is ondertussen bijna af:

Afbeelding

Afbeelding

Mounting voor de snorkel

Afbeelding

Afbeelding

Paar Maxtrax mounts, de rijplaten komen dus vlak achter de cabine.
Bovenkant vast aan de rolkooi, steunen af (met een beetje rubber) op de dakrand.

De mounts worden nog gepoedercoat, zijn verder natuurlijk redelijk overkill.
Maar goed, wel effectief.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 15 Jan 2023, 21:54

Paar kleine dingen afgemaakt. Zou dit weekend de rolkooi gaan ophalen en monteren, maar ik had wat onverwachte startproblemen.

Batterij leek wat ouder, en niet meer helemaal in orde. Dus eerste stap was die vervangen.
Maar helaas, na vervangen batterij alleen de kenmerkende click van het startrelais dat sluit, maar helaas geen elektrisch aangedreven diesel die een paar rondjes draait.

Dus in de auto gestapt om mijn overleden startmotor om te ruilen voor een nieuw exemplaar. Reviseren was de kosteneffectieve manier geweest, maar de rolkooi moet gehaald worden, dus er was iets tijdgebrek.

Ook nog wat hebbedingetjes voor in de cabine gevonden en gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Metalen plaat gemonteerd op de achterklep, platte werkplek om op te koken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

jbladel

Berichtdoor jbladel » 16 Jan 2023, 14:26

Bij de poedercoatcentrale de kooi en sliders laten coaten, konden vandaag opgehaald worden.
We mochten gelukkig binnen werken, scheelt toch weer met de regen.

Afbeelding

Sliders zitten per stuk op 6x M8 en 1x M12
Kooi heeft in zijn geheel 12x M10

Zal vast wel blijven zitten.

Afbeelding

De ARKO kan ook nog open

Afbeelding

Afbeelding

Barwaut

Berichtdoor Barwaut » 17 Jan 2023, 12:11

Cool
Laatst gewijzigd door Barwaut op 18 Jan 2023, 05:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen Series III en Freelander2, nu weer een 1982 Series III 109 Station Wagon en een FR2 benzine, auto.

Terug naar “projectverslagen”