Barwaut schreef:Ik maak eigenlijk nooit condens mee, en controleer dat regelmatig.
Alleen na een echte stortbui kan het wel eens zo zijn.
Maar dan nog, dat is dan op het dak, de verticale delen hebben nooit condens.
En als het dak niet eens tegen een beetje condens zou kunnen een dag of wat dan weet ik het ook niet meer.
Ik vind het veel belangrijker dat er geen sloten water langs de ramen de deuren in loopt en dat het voorframe (? bulkhead) droog staat.
Tja ... je moet echt heel regelmatig controleren om te kunnen zeggen "nooit".
Condens kan gemakkelijk ontstaan na een tijdelijke temperatuurdaling. Het hoeft dan niet eens de temperatuur-hut-waarde te zijn.
Een (klein) beetje opwaming van de grond en een heldere nacht en je ziet een enorm vochttransport naar alles wat door de uitstraling tgv die heldere nacht lekker afkoelt: de net iets warmere grond is dan de "motor" achter het vochttransport.
Kijk 's ochtends maar eens naar een tentdak, of soms nog erger: het tarpje boven de ingang.
De plas water die je van een tarp kan terugwinnen kan best groot zijn (het is naar verluid een truuk om zelfs in een dorre woestijn water te winnen).
Op zich is het water geen reuze-probleem, maar gedurende de opwarmfase de volgende dag ontstaat er een langere tijd met een hoge luchtvochtigheid onder de auto-hoes en de koudste delen van de auto kunnen dan lang een condens-probleem blijven houden .... dat kan dan dus juist dat stalen, roestgevoelige, main-bulkhead zijn (het dak, direct onder de hoes warmt ook weer snel op, dus daar is het ook snel weer droog).
Die "condens-motor" is overigens iets van alle jaargetijden: Hartje winter bij absoluut gezien lage luchtvochtigheid kan je zelfs een aanvries-effect hebben (ik ken dit van het Defender-dak: bij goed vriesweer kan daar langzaamaan ijs aangroeien, schijnt dan de zon, of rijd je een wat langere afstand waarbij de auto door en door opwarmt dan gaat het ineens lekken).
Groeten MarcS