Edward schreef:Net zo als ik wel eens vastgereden ben in een rotte plek terwijl laag, difflock, banden afgelaten etc. Daags erna op weg naar huis reden we door dezelfde kuil, al hadden we dat eerst niet door omdat de paden zich daar over 100 meter samenvoegden. Gewoon in hoog, banden alweer opgepomt, geen difflock en nie opletten nie.
Gewoon erdoor voordat we door hadden dat we daar gister hadden staan klooien.
Da's "wijsheid" die ik zo'n 30 jaar geleden al in NO-Polen opdeed.
De hoofd-boswachter aldaar huurde een lokale boer in om te hooien voor zijn Tarpan/Konik-paarden.
Ongeveer niemand wilde dat doen, hooien in het moeras, alleen een boer met zoveel alcohol in het bloed dat de muggen de weg kwijtraakten. De truuk was dat deze boer zo beneveld was dat ie geen enkele poging deed om kuilen en/of slappe passages te vermijden, het was al lastig genoeg om ± rechtuit te rijden ... hierdoor reed hij zich dus niet vast.
Toen een andere keer wat jongens een tractor geritseld hadden om met hun vriendinnetjes in de rivier te gaan zwemmen ging het juist wel mis: die jongens probeerden de kuilen te vermijden en daarmee raakten ze juist vast: er waren twee andere tractoren nodig om die ene los te trekken.
Het helpt niet zelden omgewoon bescheiden gas te geven en de auto op het moeilijkste punt vooral te laten rollen, daarmee kom je zelfs met een 2x4 (zonder inschakelbare 4x4) nog heel ver. Met een permanent 4x4 ben je dan een stuk beter uit: daar is het verschil tussen met of zonder tractie rijden/rollen een stuk kleiner ... en zo houd je de meeste tijd de wielen rollend en dus met grip.
Groeten MarcS