Edward schreef:Er zijn legio automobilisten die helemaal niks weten van techniek en al het andere dat bij autorijden komt kijken. Mijn eigen ma weet niks van dat alles. Maar die heeft toch 65 jaar schade en ongeval vrij gereden.
Kennis is overgewaardeerd
Tja, als je met een Opel Corsa in het alledaagse verkeer verkeert dan kan er weinig verkeerd gaan, aangenomen dat je ooit behoorlijk verkeersinzicht heb meegekregen (dat mijn schoonmoeder 12 jaar min of meer veilig door het verkeer gekomen is is vooral te wijten aan de oplettendheid van anderen ... mijn schoonmoeder verongelukte vooral op de fiets).
Mijns inziens helpt enige theoretische basis-kennis toch echt wanneer je wat meer van een 4x4 wilt.
Al was het maar om allerlei valkuilen te ontwijken en/of bakerpraatjes te ontkrachten bij de voorbereidingen. Je wilt bijv. de lieden die de auto verhogen met extra stijve veren niet de kost geven, of die die menen dat hyperbrede banden beter rijden, of die de zeggen dat je beslist de EGR moet verwijderen of ... of ... je kan per omgaande een gaarkeuken beginnen.
Ik zeg al niet meer "Niet doen!" maar vraag meestal "Wat hoop je te bereiken met de modificatie?" maar zelfs dit wordt maar zelden in dank afgenomen. Meestal wordt de vraag niet als vraag naar info gesteld maar als vraag naar een bevestiging. Dikker en zwaarder is mooier moet je dan bevestigen, anders ben je een spoiler.
Het is jammer dat de LRCH-pagina's met technische hoofdstukjes niet meer lekker werkt ... het zou mooi zijn als daar beknopte theoretische hoofdstukjes zouden staan, bijv.: Wat doet een stabilisatorstang, welke misvattingen bestaan er, welke stabilisatorstang moet je afnemen als je denkt dat ééntje wel genoeg is, en wat is dan het te verwachten effect.
En bijv. ook: Hoe hoog staat een normale "frisse" Defender ... omdat de befaamde 2 inch verhoging soms al behaald wordt door de oude vermoeide veren te vervangen door nieuwe -- goede standaard veren doen het meestal beter dan de obscure after-market veren-sets.
Groeten MarcS