Witte rook - turbo gerelateerd?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Landmarcs

Re: Witte rook - turbo gerelateerd?

Berichtdoor Landmarcs » 18 Jul 2022, 23:17

Bass55 schreef:
otto64 schreef:Dop er losgedraait op laten liggen . Hij mag wat dansen maar moet er wel op blijven liggen.

Ligt mooi stil wanneer ik alleen de dop er af haal. Wanneer ik de ontluchting dicht hou dan begint de dop inderdaad wat te dansen. Dat lijkt redelijk normaal dan.

otto64 schreef:De zwarte olie afscheider op de carter ontluchting wil ook wel eens moe zijn. Kun je nix mee. nieuwe erop

Hier komt de (overmatige) olie niet vandaan, heb ik al eerder mee geëxperimenteerd en gaf toen geen verandering. De ontluchting slang is ook helemaal droog.

Net nog -kort- gereden met de slang tussen intercooler en luchtinlaat los. Intercooler (turbo dus) blaas ook op een klein stukje aardig wat olie:
[attachment]

Wat ook aardig wat olie blaast.. de uitlaat:
[attachment]

Even iets buiten de kaders denkend:
Kan je deze olie wellicht eenvoudig verklaren met "nog onderweg".

Er is de laatste tijd met deze auto meer gesleuteld dan gereden.   Olie die vanwege - bijv. de oude versleten klepsteelrubbers - nog onderweg is kan je nog wel even tegenkomen.   Wellicht was en is die olie ook de bron van de witte rook.

Groeten MarcS

otto64

Berichtdoor otto64 » 19 Jul 2022, 01:13

Landmarcs schreef:
Bass55 schreef:
otto64 schreef:Dop er losgedraait op laten liggen . Hij mag wat dansen maar moet er wel op blijven liggen.

Ligt mooi stil wanneer ik alleen de dop er af haal. Wanneer ik de ontluchting dicht hou dan begint de dop inderdaad wat te dansen. Dat lijkt redelijk normaal dan.

otto64 schreef:De zwarte olie afscheider op de carter ontluchting wil ook wel eens moe zijn. Kun je nix mee. nieuwe erop

Hier komt de (overmatige) olie niet vandaan, heb ik al eerder mee geëxperimenteerd en gaf toen geen verandering. De ontluchting slang is ook helemaal droog.

Net nog -kort- gereden met de slang tussen intercooler en luchtinlaat los. Intercooler (turbo dus) blaas ook op een klein stukje aardig wat olie:
[attachment]

Wat ook aardig wat olie blaast.. de uitlaat:
[attachment]

Even iets buiten de kaders denkend:

Er is de laatste tijd met deze auto meer gesleuteld dan gereden.   Olie die vanwege - bijv. de oude versleten klepsteelrubbers - nog onderweg is kan je nog wel even tegenkomen.   Wellicht was en is die olie ook de bron van de witte rook.

Groeten MarcS

Speelt ook mee. Intercooler spoelen met remmenreiniger. Kan de turbo zn retourolie kwijt? die gewapende slang naar het onderblok wil weleens plat geklojoot zijn. Als dit in orde is dan zoals ik al zei carterontluchting los van de luchtinlaat slang en paar weken gas geven.

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 19 Jul 2022, 07:55

Bass55 schreef:Dat is dan ook gebeurt, heb een revisie setje voor de kop gebruikt. Dus alle pakkingen, keerkringen en ook klepsteelrubbers zijn vernieuwd.

Tja, dan valt die mogelijkheid ook af. Kom ik toch weer uit bij onverbrande diesel. Ben bang dat de 'portemetniks' moet trekken om verstuivers en/of brandstofpomp te laten reviseren.
De intercooler zou zijn gereinigd (en verbrande olie geeft blauwe rook).

Groet,

Erik.

p.s. bij een oude trekker, met 2 nadruppelende verstuivers, sputterde de dieselolie ook uit de uitlaat. Nadeel was dat die uitlaat omhoog blies, dus die zwarte spetters kwamen weer naar beneden, op de bestuurder. :)
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 19 Jul 2022, 10:03

Landmarcs schreef:Even iets buiten de kaders denkend:

Heb tussendoor toch wel redelijk wat ritjes gemaakt (ook 2 keer stuk snelweg waarbij alles goed op temperatuur heeft kunnen komen). Maar zeker nog een mogelijkheid..
otto64 schreef:Speelt ook mee. Intercooler spoelen met remmenreiniger. Kan de turbo zn retourolie kwijt? die gewapende slang naar het onderblok wil weleens plat geklojoot zijn. Als dit in orde is dan zoals ik al zei carterontluchting los van de luchtinlaat slang en paar weken gas geven.

Was ook mijn gedachte dus die heb ik gisteravond nog gecontroleerd en meteen even los gemaakt om te kunnen kijken of hij niet verstopt zit. Geen knik en ook niet verstopt: Eerst wat olie in gegoten, liep door. Er daarna nog een elektrokabel ingestoken en die kwam er ook schoon uit (geen teken van dat hij iets van aanslag had losgeschraapt).
Erik Peters schreef:Tja, dan valt die mogelijkheid ook af. Kom ik toch weer uit bij onverbrande diesel. Ben bang dat de 'portemetniks' moet trekken om verstuivers en/of brandstofpomp te laten reviseren.

Gisteren ook de andere verstuivers opgehaald, die deze week nog monteren of dat verschil maakt. Komend weekend gaan we op vakantie dus dan ligt de boel even stil.
Erik Peters schreef:De intercooler zou zijn gereinigd (en verbrande olie geeft blauwe rook).

Had ik inderdaad gereinigd na het vervangen van de turbocassette, maar hij lijkt inmiddels toch weer aardig vervuild te zijn gezien de olie die er nu al weer uit blaast. Dus opnieuw reinigen is geen overbodige luxe.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 19 Jul 2022, 10:56

Bass55 schreef:
Landmarcs schreef:Even iets buiten de kaders denkend:

Heb tussendoor toch wel redelijk wat ritjes gemaakt (ook 2 keer stuk snelweg waarbij alles goed op temperatuur heeft kunnen komen). Maar zeker nog een mogelijkheid..
otto64 schreef:Speelt ook mee. Intercooler spoelen met remmenreiniger. Kan de turbo zn retourolie kwijt? die gewapende slang naar het onderblok wil weleens plat geklojoot zijn. Als dit in orde is dan zoals ik al zei carterontluchting los van de luchtinlaat slang en paar weken gas geven.

Was ook mijn gedachte dus die heb ik gisteravond nog gecontroleerd en meteen even los gemaakt om te kunnen kijken of hij niet verstopt zit. Geen knik en ook niet verstopt: Eerst wat olie in gegoten, liep door. Er daarna nog een elektrokabel ingestoken en die kwam er ook schoon uit (geen teken van dat hij iets van aanslag had losgeschraapt).
Erik Peters schreef:Tja, dan valt die mogelijkheid ook af. Kom ik toch weer uit bij onverbrande diesel. Ben bang dat de 'portemetniks' moet trekken om verstuivers en/of brandstofpomp te laten reviseren.

Gisteren ook de andere verstuivers opgehaald, die deze week nog monteren of dat verschil maakt. Komend weekend gaan we op vakantie dus dan ligt de boel even stil.
Erik Peters schreef:De intercooler zou zijn gereinigd (en verbrande olie geeft blauwe rook).

Had ik inderdaad gereinigd na het vervangen van de turbocassette, maar hij lijkt inmiddels toch weer aardig vervuild te zijn gezien de olie die er nu al weer uit blaast. Dus opnieuw reinigen is geen overbodige luxe.

Tja ... ik heb meer dan eens schertsend gezegd dat een LandRover een alchemistisch wondertje is:
  "Er lekt water in en er komt olie uit."

Als ik nu de symptomen die Bass55 noemt op een rijtje zet dan lijkt het geen scherts meer te zijn.
Bass55 ziet echt olie verschijnen zonder dat er een bron is ... kijk uit, voor je het weet hebben we er een bedevaartsoord bij.

Groeten MarcS

Edward

Berichtdoor Edward » 19 Jul 2022, 12:17

Landmarcs schreef:Bass55 ziet echt olie verschijnen zonder dat er een bron is ... kijk uit, voor je het weet hebben we er een bedevaartsoord bij.

Groeten MarcS

De turbo is niet vervangen maar er is een nieuw middendeel geplaatst met lagers en schoepen. Ik heb daar ronduit slechte ervaringen mee. Veel van die units lijken van Brittpart te komen: de kwaliteit is een loterij en als ie harder lekt dan de oude moet je niet raar opkijken. Het meest waarschijnlijk is dat de olie gewoon van de turbo komt. Dus ook de oliedruk bij de turbo meten. Geen idee of daar bij een 300 een flow-restrictor in zit maar als die weg is dan blijft bv ie olie gooien. Er is altijd een bron.

Weet niet of de axiale en radiale speling gemeten is bij de nieuwe maar dat is wel aan te raden. Er wordt erg veel rommel verkocht.

Bij een trekkertrek trekker zelfs gehad dat ie na montage van een nieuwe op hol ging..........
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 19 Jul 2022, 21:01

Edward schreef:
Landmarcs schreef:Bass55 ziet echt olie verschijnen zonder dat er een bron is ... kijk uit, voor je het weet hebben we er een bedevaartsoord bij.

Groeten MarcS

De turbo is niet vervangen maar er is een nieuw middendeel geplaatst met lagers en schoepen. Ik heb daar ronduit slechte ervaringen mee. Veel van die units lijken van Brittpart te komen: de kwaliteit is een loterij en als ie harder lekt dan de oude moet je niet raar opkijken. Het meest waarschijnlijk is dat de olie gewoon van de turbo komt. Dus ook de oliedruk bij de turbo meten. Geen idee of daar bij een 300 een flow-restrictor in zit maar als die weg is dan blijft bv ie olie gooien. Er is altijd een bron.

Weet niet of de axiale en radiale speling gemeten is bij de nieuwe maar dat is wel aan te raden. Er wordt erg veel rommel verkocht.

Bij een trekkertrek trekker zelfs gehad dat ie na montage van een nieuwe op hol ging..........

En dan kom ik inderdaad weer terug bij de turbo.

Spruitstuk weer even los gemaakt, geheel vet aan alle kanten:
57B52EAF-F9B6-4482-BCF7-16327805F96C.jpeg

Wanneer ik de afblaasklep handmatig open met een tang blaast er zelfs een beetje olie uit de koperen koppeling

Speling valt mee, axiaal geen speling en misschien 1mm ‘op en neer’, raakt de behuizing in ieder geval niet.
Laatst gewijzigd door Bass55 op 20 Jul 2022, 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 19 Jul 2022, 21:25

Meteen even update, turbo open:

3416B579-0496-494B-B744-53985E035C2F.jpeg
4401703E-A896-4F56-83E5-18B2641D8D3E.jpeg

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 19 Jul 2022, 21:50

En de in/uitlaat poorten:

E53F24DD-6C3F-4FD6-B4A2-460F90C82DA2.jpeg

Uitlaat mooi droog, inlaat vettig