Witte rook - turbo gerelateerd?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
allard

Re: Witte rook - turbo gerelateerd?

Berichtdoor allard » 07 Jul 2022, 14:38

Is er al een compressietest gedaan op elke cilinder?
130 HCPU TD5 MY2000

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 07 Jul 2022, 15:02

Tja, als de voige eigenaar de kop al eens heeft laten vlakken dan is het checken of die nog steeds vlak is en verder kijken of de laatste keer de koppakking wel goed is gemonteerd.
Kennelijk was er dus al iets niet lekker met de kop. De waterpomp en radiator zijn wel goed ? :?: :idea:
Een slechte koeling is ook weer slecht voor de kop(pakking).

Ik zie hem vanavond, zal eens checken of hij de aanleiding weet en of dat ook is opgepakt.

Is er al een compressietest gedaan op elke cilinder?

Nee, dat nog niet. Is dit ook te testen door wanneer ik straks toch de kop er af heb, een laagje olie op de zuigers te zetten. Olie volgende dag weg = slechte ringen/cilinder? Of is dat wel heel simpel gedacht (er staat natuurlijk geen druk op)?

allard

Berichtdoor allard » 07 Jul 2022, 17:55

Dat laatste weet ik niet of dat zo werkt, maar ik denk dat de zwaartekracht niet hetzelfde effect heeft. Ik doelde met die compressie test meer op het controleren van kop en koppakking.
130 HCPU TD5 MY2000

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 07 Jul 2022, 18:59

Een compressietest doe je voordat je de boel uit elkaar haalt, door een compressietester aan te sluiten op een verstuivergat of gloeibougie gat en dan de motor te laten draaien met de startmotor.
Een cilinderkop kun je af laten persen, dan worden de waterkanalen aan de buitenkant dichtgemaakt en wordt er druk gezet op die waterkanalen en de kop wordt onder water geplaatst. komen er luchtbellen boven dan zit ergens een scheurtje.
Edward schreef:Dat je een 300 kop niet zou mogen vlakken heb ik nog nooit gehoord.

Staat toch echt in het overhaul manual voor de 300 Tdi (maar misschien is dat om extra cilinderkoppen te kunnen verkopen)
Schermafbeelding 2022-07-07 om 18.54.48.png

Je dient dan ook de koppakking te kiezen afhankelijk van de zuigerhoogte die je kunt opmeten (met een meetklok)
Schermafbeelding 2022-07-07 om 19.41.32.png

En hier staat wat voor dikte koppakking nodig is:
Schermafbeelding 2022-07-07 om 19.44.22.png

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 13 Jul 2022, 20:52

Koppakking is inmiddels vervangen, kop was nog netjes en vlak (op dikke glasplaat kunnen checken) maar het onderblok had rechtsvoor wel flink wat aanslag wat op water duidt. Compressie test is er niet meer van gekomen aangezien ik daar de apparatuur nog niet voor had (inmiddels wel een set besteld) en de nieuwe pakkingen al binnen waren. alles weer op juiste volgorde/momenten/graden gemonteerd maar net alsnog wat witte rook. Wel een heel stuk minder.

Het diesel lek dat ik eerder dacht te hebben opgelost door een poreuze retourleiding te vervangen is helaas wel weer terug (of waarschijnlijk nooit weg geweest, weinig gereden waardoor het niet opviel. Locatie heb ik denk ik wel gevonden, lijkt uit het distributiehuis te komen:
1B7D3CD5-14CB-408C-AA82-76E11CA0BA77.jpeg

Uit die ‘opening’ om precies te zijn. Hoort daar een plug te zitten?
Zit dit m in de injectiepomp, ergens een lekke pakking?

Dit topic dwaalt nu wellicht een beetje af, als dat fijner is kan ik ook een nieuw topic starten voor dit lek zodat dingen niet door elkaar gaan lopen?

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 14 Jul 2022, 01:14

Bass55 schreef:Uit die ‘opening’ om precies te zijn. Hoort daar een plug te zitten?
Zit dit m in de injectiepomp, ergens een lekke pakking?

Daar hoort alleen een plug ingedraaid te worden voordat je een doorwading doet (en uit dat gat hoort niks uit te komen).
Waarschijnlijk is de keerring van de aandrijfas van de inspuitpomp versleten. Het is beter voor de distributieriem dat daar geen dieselolie op komt.
Misschien de pomp eens laten reviseren alhoewel dat niet goedkoop zal worden.

Groet,

Erik
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 14 Jul 2022, 10:58

Vanmorgen een iets langere 'testrit' gemaakt maar de rook is helaas toch niet weg. De rit eindigde bij mijn werk dus nog geen tijd gehad om verder onderzoek te doen maar er lijkt in ieder geval geen verschil te zitten tussen warme/koude motor.

Wanneer ik de aanname doe dat er inderdaad diesel in het distributiehuis lekt vanuit de pomp, kan dit de timing hebben aangepast (tandje verschoven door diesel op de riem) en zou dit dan vervolgens weer het rookgordijn kunnen veroorzaken (slechte ontbranding van de diesel door verkeerde timing).

Motor start overigens probleemloos en lijkt goed te lopen, genoeg vermogen.

Het wordt denk ik tijd om het 'uit handen' te gaan geven en een garage op te zoeken ben ik bang, als is het maar voor een goede diagnose. Wellicht tips in regio Oss/Nijmegen?

Edit:
Erik Peters schreef:Dat lijkt meer op problemen met de (regeling van de) inspuitpomp en naar ik eens gelezen heb heeft de Discovery 300 Tdi met automaat een deels elektronisch geregelde inspuitpomp.
Als de diesel te laat wordt ingespoten dan kan dit ook witgrijze rook opleveren.

Las deze net nog terug, moet ik hier aan denken?

otto64

Berichtdoor otto64 » 14 Jul 2022, 11:55

Ik weet niet wat je met de auto wilt en of er verder qua algehele staat toekomst in zit, maar je hebt de koppakking vervangen zonder eerst een compressie test te doen. Probleem niet over. Je bent geld aan het verbranden.
Beter in 1 keer goed doen. Ga naar een revisie bedrijf. RH in Wanroij bijv. Die in helmond heb ik minder goede ervaring mee.
Je distributie is niet van tijd af, maar riem gaat er wel aan als tie nat wordt.
Een goed adres voor de brandstofpomp revisie is bijv. C.Renes te nieuwpoort (bosch service center) € 1000 tot 1500 voor een complete pomp revisie.
Verstuivers 4 x 95,-

my 2 cents

Edward

Berichtdoor Edward » 14 Jul 2022, 13:37

otto64 schreef:

Je bent geld aan het verbranden.
Beter in 1 keer goed doen.
Verstuivers 4 x 95,-

Eens, alleen die 4e verstuiver heeft een magneetsensor en die is volgens mij niet meer leverbaar. Dus beter ook reviseren of ombouwen naar mechanisch
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Bass55

Berichtdoor Bass55 » 14 Jul 2022, 15:19

otto64 schreef:Ik weet niet wat je met de auto wilt en of er verder qua algehele staat toekomst in zit, maar je hebt de koppakking vervangen zonder eerst een compressie test te doen. Probleem niet over. Je bent geld aan het verbranden.
Beter in 1 keer goed doen.

Geld verbranden valt mee (aantal pakkingen en en turbo die al niet best was), tijd wel maar dat zie ik ook als onderdeel van de hobby. Dat is ook wat ik met de auto wil: een (liefst rijdend 8-) ) project om in vrije tijd aan te werken en mee het terrein in te gaan met vrienden.

Edward schreef:Eens, alleen die 4e verstuiver heeft een magneetsensor en die is volgens mij niet meer leverbaar. Dus beter ook reviseren of ombouwen naar mechanisch

Andere verstuivers kan ik ophalen bij een vriend, vanavond eerst huidige eens testen: Aanvoerleiding los en luisteren naar anders lopen van het blok. Slechter lopen > verstuiver deed zijn werk. Geen/weinig verschil > slechte verstuiver.

In ieder geval weer bedankt voor de reaties!

Terug naar “Techniek”