Witte rook - turbo gerelateerd?

Alle technische informatie, vragen en oplossingen
Bass55

Re: Witte rook - turbo gerelateerd?

Berichtdoor Bass55 » 03 Jun 2022, 10:11

Wederom bedankt voor het meedenken! Morgen eens uitgebreid op onderzoek uit, te beginnen bij het koelvloeistof reservoir.

Gisteren ook een diesel lekkage ontdekt (2 druppels/minuut, enkel bij draaiende motor) waarvan ik de 'bron' nog moet ontdekken dus het wordt sowieso een ochtendje onder de motorkap :)

Ik ben bang dat het resultaat van het lange stil staan naar boven begint te komen.. Uitgedroogde pakkingen/slangen/rubbers

conny

Berichtdoor conny » 03 Jun 2022, 10:56

Ga eens in die grote, witte wolken rook staan; waar ruikt het naar?

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 03 Jun 2022, 13:08

conny schreef:Ga eens in die grote, witte wolken rook staan; waar ruikt het naar?

Precies :idea:

Ik scheef al iets eerder:
Een fijne neus kan soms ook helpen: verdampte/verbrande koelvloeistof geeft de uitlaatgassen een vieze geur

Voor de Peterolie-lucht als het gaat om een warme diesel-nevel hoef je geen fijne neus te hebben.
Gaat het om een klein koelvloeistof-lekje dan helpt het als je weet hoe dat kan ruiken.

Verder de andere misschien niet gerelateerde klachten: Als er diesel lekt dan is het goed mogelijk dat er zo nu en dan iets lucht in het brandstof-systeem komt en zoiets geeft klachten zoals tijdelijk inhouden (en wellicht ook een motorlampje).

Groeten MarcS

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Jun 2022, 13:13

Bass55 schreef:Gisteren ook een diesel lekkage ontdekt (2 druppels/minuut, enkel bij draaiende motor) waarvan ik de 'bron' nog moet ontdekken dus het wordt sowieso een ochtendje onder de motorkap :)

Bij mijn (Defender) 300 Tdi hebben de muizen de retourleidinkjes van de verstuivers ooit eens aangevreten, dat gaf ook lekkage met draaiende motor.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Edward

Berichtdoor Edward » 03 Jun 2022, 17:35

Daar zijn geen muizen voor nodig hoor. Bij mijn D1 waren ze na 7 jaar ook al af en zijn ze vervangen. :lol: :lol:

Daar starte ie ook beroerd van meen ik mij te herinneren. Al is dat een passieve herinnering, geen actieve :lol: :lol:
Edward van Vugt

Land Rover Serie IIa 1968

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 03 Jun 2022, 18:42

Ja, maar bij mij kon je zo speuren waar ik gereden had. Echt een dieselolie spoor. Meteen maar nieuwe leidinkjes erop gedrukt anders was het duur rijden.

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 13 Jun 2022, 18:37

Bass55 schreef:Morgen eens uitgebreid op onderzoek uit, te beginnen bij het koelvloeistof reservoir.

Het "morgen" is inmiddels al weer meer dan achter ons ... zijn er nog nieuwtjes te melden ?

Groeten MarcS

Roger

Berichtdoor Roger » 15 Jun 2022, 13:01

zowel mijn beide Defenders TD5 als mijn Discovery 2 TD5 automaten gaven allemaal een smerig stinkende witte rook als ik lange tijd heuvelafwaarts had gereden zonder het gaspedaal aan te raken.

zodra ik vervolgens weer vermogen nodig had omdat de weg weer horizontaal werd, was er een enorme witte dot onverbrande stinkende dieseldamp.

het is dus niet altijd zwart onverbrande diesel. :D
Life's a journey, not a destination.

Roger
Discovery2 TD5 automaat (exit April 2019) (D3 TDV6, exit eind 2016, 2x Defender TD5 exit eind 2011 en 2015)
D2 TD5 2004 automaat

Ron63

Berichtdoor Ron63 » 15 Jun 2022, 15:14

Dat verschijnsel heb ik ook een keer gehad, heuvel af in Zuid-Frankrijk. De kilometers daarna had ik het niet naar me zin.

Groet Ron
110-Td5 X-tech 2006

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 15 Jun 2022, 15:46

Roger schreef:zowel mijn beide Defenders TD5 als mijn Discovery 2 TD5 automaten gaven allemaal een smerig stinkende witte rook als ik lange tijd heuvelafwaarts had gereden zonder het gaspedaal aan te raken.

zodra ik vervolgens weer vermogen nodig had omdat de weg weer horizontaal werd, was er een enorme witte dot onverbrande stinkende dieseldamp.

het is dus niet altijd zwart onverbrande diesel.

Bij voldoende toeren zou de ECU de brandstoftoevoer moeten afsluiten, als je tenminste echt van het gas afblijft.

Anyway, dit soort witte wolken ken ik ook ... de motor komt hiermee ook niet op temperatuur.
Bij winterkoude een lastig dilemma: niet verbrandende diesel in een steenkoud motorblok is geen goed idee: de toch al mindere cilinder-smering wordt verdund/weggewassen door de diesel ... 't is vooral lastig als je in de kou om te beginnen een lange moeilijker afdaling moet doen.

Groeten MarcS

Terug naar “Techniek”