110 dcpu, voor eventsupport

De plaats voor nieuwe gebruikers om zich voor te stellen en de 1e contacten te leggen.
Erik Peters

Re: 110 dcpu, voor eventsupport

Berichtdoor Erik Peters » 06 Jun 2022, 00:31

Het filmpje van die kletsmajoor (hij hoort zichzelf graag praten) iets meer dan half bekeken (toen was ik het zat).
Hij rijdt met een Toyota (met bijschakelbare voorwielaandrijving) normaal gesproken rijdt die auto met achterwielaandrijving. (In al die filmpjes heb ik alleen maar Toyota's gezien).
Dat is dus de reden dat ik geen Toyota wil (ook al zijn ze nog zo goed).
Hij geeft zelf al aan dat met ingeschakelde voorwielaandrijving de (voor)wielen iets slip hebben op de gravel, de spanning die ontstaat in de (starre) aandrijflijn kan op die manier weg.
Slip wil je niet, de banden moeten ten alle tijde goed contact houden met de ondergrond (daarom heeft hij ze ook wat laten aflopen, van 2,8 naar 2,3 bar).
En met die kennis stel jij dat een Defender met ingeschakeld diff-lock moet worden gereden! Dat is zoiets als appels met peren vergelijken.
Waarom denk je, heeft een Defender een middendifferentieel. Juist, omdat er dan geen spanning in de aandrijflijn kan worden opgebouwd en de wielen ook niet hoeven te 'slippen' op de gravel. Je houdt zo maximaal grip.
Maar ja, ik rij dan ook pas 40 jaar Land Rover(s) ook onverhard, zelfs in het bos (waar ik in mag met 235/85R16).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

jbladel

Berichtdoor jbladel » 06 Jun 2022, 00:42

verwijdert
Laatst gewijzigd door jbladel op 06 Jun 2022, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Jun 2022, 08:38

jbladel schreef:Op welk moment stelt hij dat de voorwielen iets slippen? Die heb ik even gemist. Je doelt op 09:00?
Op 09:25 spreekt hij namelijk uit dat bindup niet voorkomt/relevant is op gravel.

En waarom denk je dat dit zo is? Omdat er slip kan optreden. Het is trouwens wind up.
jbladel schreef:Maar dit blijft de essentie:
Afbeelding

Tja, iets verder, tussen 20.25 en 21.00 zegt hij wat anders, namelijk dat het ideaal is om met een permanent aangedreven 4x4 met een open middendiff. te rijden. Dit is iets dat wist ik al lang, dat hoeven ze mij niet uit te leggen.
Maar doe alsjeblieft wat je zelf wilt daar 'down-under'. (En zorg dat je voldoende geld achter de hand houdt voor reparaties).

Groet,

Erik.
Alle eventuele typefouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht

jbladel

Berichtdoor jbladel » 06 Jun 2022, 10:21

verwijdert
"Yeah could be bigger diameter. Could be different pressure, different tyre construction, different environment. If you’re human then psychology would play a role." - OutbackJoe, 2020

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Jun 2022, 10:30

Erik Peters schreef:
jbladel schreef:Maar dit blijft de essentie:
Afbeelding

Tja, iets verder, tussen 20.25 en 21.00 zegt hij wat anders, namelijk dat het ideaal is om met een permanent aangedreven 4x4 met een open middendiff. te rijden. Dit is iets dat wist ik al lang, dat hoeven ze mij niet uit te leggen.
Maar doe alsjeblieft wat je zelf wilt daar 'down-under'. (En zorg dat je voldoende geld achter de hand houdt voor reparaties).

Als je die "essentie" goed leest, en vooral ook goed naar waarde schat zie je direct waar het schip strandt.   Het "and will go to the wheel with the worst grip" is veelal gewoon niet waar – het alleen waar als dat "worst grip wheel" een zodanig geringe grip heeft dat die grip onder de doorslip-grens zakt.   De grote winst van permanent 4x4 met een open middendifferentieel is nu juist dat het vermogen gelijkelijk verdeeld wordt zolang de wielen voldoende grip hebben, én vanwege die permanent-verdeling betekent dit ten opzichte van 2x4 de helft van het vermogen per wiel - het duurt dus heel lang voordat je onder die doorslip-grens zakt.
Overigens, zou de uitspraak "and will go to the wheel with the worst grip" algemeen en altijd geldig zijn dan komt een 2x4 auto al helemaal niet van zijn plaats: er is dan altijd wel een wiel met de slechtste grip (precies gelijk is de zeldzame uitzondering op ongelijk).   Het doortrekken naar de limiet is een hele goede "fact-checker", je ziet of de redenering wel algemeen geldig kán zijn.

Vervolgens kan je de uitspraak in een andere richting doortrekken: " Wat betekent deze uitspraak voor de locked 4x4 ? ".   Ook daar is steeds een "wheel with the worst grip", en bij permanent locked 4x4 betekent dit dat je permanent op één wiel gripverlies hebt want de "wind-up" zoek de weg van de minste weerstand ... je rijdt dus functioneel met een 3x4 en in de harde praktijk betekent dat er steeds een verrassing is, steeds één van de wielen zonder grip .... en dus wisselend onder- en overstuur, en permanent de kans dat de auto hetzij voor dan wel achter uitbreekt want het "andere" wiel op de as van de uitbreker krijgt ineens de dubbele dwarse krachten te verwerken.
Dit is overigens precies wat mijn ervaring is bij een bochtje met minimaal grip en dus DiffLock: je stuurt in en ervaart onderstuur, dwz er gebeurt niks, het volgende moment overstuur en je gaat veel te scherp de bocht in, daarna stuur je tegen om het schuiven achter weer op te vangen en zo voort, een worsteling door de bocht ... dan ben je blij dat het ongeveer stapvoets gaat.   Doe je hetzelfde bochtje zonder DiffLock gaat dan alles net iets subtieler, het is ook werken maar je hebt veel meer controle.

Het enige moment dat je DiffLock nuttig gebruikt - zoals eerder al genoemd - is het moment dat je met (zeer) lage snelheid een werkelijk moeilijke passage* moet nemen (of een zware last op gang moet brengen).   Rijd je met een zeker momentum dan is een korter gripverlies geen enkel probleem, je passeert dat gripverlies zonder problemen, waarschijnlijk merk je het niet eens.   Heb je geleerd om het terrein te lezen, en zie je de moeizame passage vooraf dan kan je kiezen om DiffLock in te schakelen, zie of voel je het pas last minute dan is het veelal het verstandigste om iets gas terug te nemen: dan blijft het wiel dat grip zou willen verliezen gewoon rollen en houdt je - zei het wat minder - tractie.

Gelukkig wordt de domheid tussen 20:25 en 21:00 weer rechtgezet .... jammer dat je daarvoor eerst 20 minuten bagger moet aanhoren, goede kans dat je onderweg al bent blijven steken.
Wat overigens erg handig is bij dit soort bla-bla: Je hebt bij Utube een knopje om de Utube te versnellen, met een factor 1,5 gaat het al een stuk sneller, met een factor 2 hoef je nog maar 10 minuten bla-bla aan te horen.

Groeten MarcS

* Bij een werkelijk moeilijke passage denk ik aan bijv. een dichtgegroeide sloot waar een trekker en hooikar doorheen komt.  Een LandRover is dan met zijn kleinere voetafdruk in het nadeel, één wiel dat door de wortelmat zakt en je staat vast, en dan is het slim om vooraf direct vóór de passage DiffLock in te schakelen, en direct erna weer uit want je wilt niet met de "wind-up" de grasmat opentrekken - je wilt ook zonder "wind-up" de moeilijke passage in, gewoon rollend met bescheiden vermogen (al was het maar omdat je ook weer terug moet).

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Jun 2022, 10:40

jbladel schreef:...

Waaruit logischerwijs volgt dat je met een gesloten sper dus altijd meer tractie hebt dan met een open sper
Iets dat handig is als je uit moet wijken en in een glijpartij komt.
Maar u stelt, met open sper vind je sneller grip terug dan met gesloten sper, waar is dat op gebaseerd dan?

De vraag is gebaseerd op een foute aanname, namelijk dat tractie zonder meer gelijk te stellen is met grip.

Bij een glijpartij, bij een uitwijkmanoeuvre etc gaat het niet om tractie maar om rollende wielen die grip hebben, zijdelingse grip wel te verstaan. Tractie vraagt ook om grip maar dat is longitudinale grip, dit heb je nodig om van de plek te komen, of juist om weer tot stilstand te komen. Pas als tractie laatste een serieus probleem blijkt, dan pas schakel je DiffLock in, en dan nog steeds met terughoudendheid.

Misschien moeten we een sticker maken: DiffLock maakt meer kapot dan je lief is.

Groeten MarcS

jbladel

Berichtdoor jbladel » 06 Jun 2022, 10:47

verwijdert
Laatst gewijzigd door jbladel op 06 Jun 2022, 17:14, 2 keer totaal gewijzigd.

jbladel

Berichtdoor jbladel » 06 Jun 2022, 10:58

verwijdert

Erik Peters

Berichtdoor Erik Peters » 06 Jun 2022, 11:21

Landmarcs schreef:Misschien moeten we een sticker maken: DiffLock maakt meer kapot dan je lief is.

:lol: :lol: :lol:

Groet,

Erik.

Landmarcs

Berichtdoor Landmarcs » 06 Jun 2022, 11:40

jbladel schreef:Oja, en leg nog even uit waarom je met open difflock sneller grip/tractie (ik weet niet meer welke je bedoelde, maar kies degene die jij bedoelt) terugvind in een 4 wiel slide, dan met gesloten difflock?

Ik leg niks meer uit, ik wordt er namelijk niet voor betaald.
Bovendien leg ik het slecht uit want je begrijpt mijn betoog niet.
Ik ga bijna denken aan onwil want je blijft grip en tractie door elkaar gebruiken.
Laten we het erop houden dat ik het niet begrijpelijk verwoord.

Gelukkig ga je het "down-under" uitproberen, kennelijk gelden daar andere natuurwetten.

Groeten MarcS

PS   Heb je het boek dat ik noemde al besteld ?   Uitgegeven door LandRover zelf.
PS2 Die arme "Blueprint" die als Topic starter van alles ziet langskomen weet ook niet wat 'm overkomt.

PS-extra - een latere toegift.
      Als ik eerlijk betaald zou worden voor mijn reacties hier dan twijfelde ik niet langer over de Ashcroft ATB, dan waren die al betaald.
Laatst gewijzigd door Landmarcs op 06 Jun 2022, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Nieuw op het forum”